سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست ؟در سال‌های اخیر مردم بیش از همیشه به اینترنت روی آورده‌اند و تعداد کاربرهای اینترنتی نسبت به سال‌های نه چندان دور بیشتر شده است و هر روز هم بر این تعداد اضافه می‌شود. برای اینکه سایت‌های مختلف بتوانند پاسخگویی این حجم ترافیک باشند، نیاز به سرورهای قدرتمند دارند. اکنون با یک مثال کمی قضیه را برای شما روشن‌تر خواهیم کرد؛ در سال 1398 شاهد بودیم که بسیاری از مردم به سراغ بورس رفتند، کارگزاری‌های مختلف با درخواست‌های بی‌شماری برای ثبت قرارداد بورسی روبه‌رو شدند و به همین دلیل حجم ترافیکی که آن سال بر روی سایت‌ معاملات آنلاین کارگزاری‌ها قرار گرفت بی سابقه بود و می‌دیدیم که این سایت‌ها در برخی از ساعات روز با مشکلات کندی و قطعی روبه‌رو می‌شدند. این قطعی و کندی به دلیل حجم ترافیک بسیار بالا بود که سرورها توانایی پاسخگویی به نیاز کاربران را نداشتند.

اگر مایل هستید تا به‌طور کامل با تعریف دقیق سرور اختصاصی، مزایای سرور اختصاصی، کاربرد سرور اختصاصی، انواع سرور اختصاصی و .. آشنا شوید تا انتهای این مقاله با تادسرور همراه باشید.

سرور اختصاصی چیست؟

قبل از اینکه به شما بگوییم سرور اختصاصی چیست ، اجازه دهید تا به‌طور مختصر سرور را تعریف کنیم. سرور یک رایانه قدرتمند، به عنوان میزبانی برای برنامه‌ها و سایت‌های مختلف عمل می‌کند. در واقع سرور به عنوان یک محل ذخیره برای فایل‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای نمایش یک وب سایت معرفی می‌شود. در مقاله سرور چیست و انواع آن کدام است به طور مفصل درباره سرورها توضیح دادیم. وظیفه سرور این است که به درخواست‌هایی که از سمت کاربران داده می‌شود، پاسخ دهد و اطلاعات مورد نظر کاربر را در اختیار او قرار دهد. اما سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست

برای پاسخ به سوال سرور اختصاصی چیست ؟ باید بگوییم که سرور اختصاصی یا Dedicated Server نوعی از سرور است که به‌طور کاملا اختصاصی در اختیار یک شرکت یا سازمان قرار می‌گیرد. مشتری در این نوع از سرور به تمامی امکانات سرور دسترسی دارد و می‌تواند بنابر نیازهای خود سرعت، امنیت، عملکرد و .. را بهینه‌تر کند.

مزایای سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی نسبت به سرور اشتراکی مزایا و ویژگی‌های بیشتری دارد، همان‌طور که در بالا اشاره شد سرور اختصاصی به‌‌طور کامل در اختیار مشتری است و مشتری می‌تواند آن را بهینه کند. علاوه بر این‌ها سرور اختصاصی مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

◉ امنیت بالاتر

امنیت بالاتر با سرور اختصاصی

اولین مزیت سرور اختصاصی که در این مقاله به آن‌ اشاره شده است، امنیت بالاتر این سرورها نسبت به سرورهای اشتراکی است. در سرورهای اختصاصی شما به‌طور کامل بر روی سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور خود دسترسی دارید و می‌توانید با اتخاذ استراتژی‌های مختلف امنیت اطلاعات خود را بالاتر ببرید. بعلاوه شما می‌توانید برنامه‌های امنیتی خود را به‌روز کنید و از مشکلات امنیتی است که ممکن است در آینده برای شما به‌وجود آید، جلوگیری کنید.

◉ عملکرد بهتر با سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی پردازنده‌های قدرتمندی دارند و به همین دلیل عملکرد بسیار بهتری نسبت به سرورهای اشتراکی دارند. اگر به دنبال آن هستید که برای کاربرهای خود یک تجربه سریع و بدون قطعی ایجاد کنید، سرورهای اختصاصی بهترین گزینه پیش‌روی شما هستند.

عملکرد بهتر با سرور اختصاصی

◉ امکان به‌روز رسانی و ارتقای سرور

یکی از مزایای سرور اختصاصی قابلیت ارتقای سرور است. اگر شما یک سرور اختصاصی داشته باشید به راحتی می‌توانید بعد از مدتی سخت‌افزار سرور خود را ارتقا دهید. تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اید و بعد از گذشت دو سال مشتری‌های شما نسبت به روز اول 1000 برابر شده‌اند، آیا می‌توانید از همان سروری که روز اول استفاده کرده‌اید، بعد از گذشت دو سال استفاده کنید؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است.

باید بدانید که سرورهای اختصاصی بسیار منعطف و مقیاس‌پذیر هستند و شما می‌توانید نرم‌افزار و سخت‌افزار این سرورها را بسته به نیاز خودتان تغییر دهید.

◉ پشتیبانی از بار

سرورهای اختصاصی می‌توانند از بار بالا پشتیبانی کنند، اگر سایت شما به‌گونه‌ای است که با درخواست متعدد کاربران و ترافیک بالا سروکار دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتما یک سرور اختصاصی خریداری کنید چرا که سرورهای اختصاصی توانایی پشتیبانی از بار بالا را دارند و هنگامی که کاربرهای زیادی به سایت شما مراجعه می‌کنند، دچار هیچگونه مشکل نشوند.

◉ امکان نصب نرم‌افزارهای سفارشی

اگر یک سرور اختصاصی داشته باشید، می‌توانید به راحتی نرم‌افزارهای سفارشی خود را بر روی سرور نصب کنید و از آن‌ها استفاده کنید. این موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید به‌صورت بسیار بهینه از نرم‌افزارهای خود استفاده کنید.

کاربرد سرور اختصاصی چیست؟

کاربرد سرور اختصاصی چیست

سرورهای اختصاصی کاربردهای بسیار زیاد دارند و به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ به سراغ این سرورها برای راه‌اندازی کسب و کار خود هستند. از جمله مهمترین کاربرد سرورهای اختصاصی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. از این سرورهای اختصاصی می‌توان برای Game سرورها استفاده کرد.
  2. برای سرورهایی که تعداد تراکنش ایمیل آن‌ها زیاد است، می‌توان از سرورهای اختصاصی استفاده کرد.
  3. اگر سایت شما بازدید زیادی دارد و به دنبال آن هستید تا سرعت سایت لود شدن سایت خود را بالاتر ببرید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ این سرورها بروید.
  4. معمولا از سرورهای اختصاصی جهت به اشتراک گذاشتن ویدیو، فیلم یا سایت‌هایی که امکان به اشتراک گذاشتن ویدیو در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌شود.
  5. برای سایت‌هایی که دیتابیس‌های بسیار حجیم دارند، استفاده از این نوع از سرورها بسیار مناسب است.
  6. اگر یک فروشگاه اینترنتی یا یک آژانس مسافرتی دارید، نیاز به یک سی پی یو قدرتمند برای پردازش‌های سنگین دارید، سرورهای اختصاصی این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

انواع سرور اختصاصی چیست؟

امروزه همه چیز در حال پیشرفت کردن است و قطعا سرورهای اختصاصی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و روز به روز در حال پیشرفت هستند. تنوع در حوزه سرورهای اختصاصی به حدی زیاد است که کار انتخاب را برای بسیاری از کاربران سخت کرده است. در ادامه قصد داریم تا تفاوت سرورهای اختصاصی مختلف را از نظر قیمت، کارایی، قابلیت و .. مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید مناسب‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

سرور اختصاصی ارزان قیمت (Cheap Dedicated Servers)

اگر تازه کسب و کار خود را شروع کرده‌اید و به دنبال آن هستید تا یک وب سایت ارزان قیمت برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ سرورهای اختصاصی ارزان قیمت بروید. این نوع از سرورها برای افرادی که هاست اشتراکی نمی‌تواند، نیازهای آن‌ها را برطرف کند بهترین گزینه برای خرید است. برای استارت آپ‌ها، کسب و کارهای کوچک و بزرگ بهترین گزینه برای خرید، سرورهای اختصاصی ارزان قیمت است. این سرورها مشخصات بسیار معمولی دارند و به همین دلیل است که قیمت آن‌ها نسبت به سایر سرورهای موجود در بازار کمتر است.

به‌طور معمول سرورهای اختصاصی ارزان قیمت دارای مشخصات تقریبی پایین هستند:

  • معمولا تعداد پردازنده‌های این سرورها یک عدد چهار هسته‌ای (cores @ 2.3 GHz)
  • مقدار رم اختصاصی که برای این سرورها در نظر گرفته شده است، کمتر از 8 گیگابایت است (معمولا از نوع DDR3).
  • سرورهای اختصاصی ارزان قیمت معمولا از نوع supermicro هستند و برای شرکت‌ها و کسب و کارهایی که ترافیک چندان بالایی ندارند، مناسب هستند.
  • پهنای باند مناسب برای کسب و کارهای کوچک

سرورهای اختصاصی استاندارد (Standard Dedicated Server)

برای کسب و کارهایی که کمی پیشرفت کرده‌اند و سرورهای اختصاصی ارزان قیمت نمی‌تواند، مرتفع کننده‌ی نیازهای کاربران آن‌ها باشد، بهترین گزینه سرورهای اختصاصی استاندارد است. همان‌طور که اشاره شد این سرورهای برای کسب و کارهایی که به فضای بیشتری نیاز دارد، مناسب است. سرورهای اختصاصی استاندارد نسبت به سرورهای ارزان قیمت از نظر سخت افزاری و سایر امکانات زیر ساختی با هم متفاوت است. علاوه بر تفاوت‌های ذکر شده، ارائه دهنده‌ها و توسعه دهندگان این نوع از سرورها از زیرساخت‌های مانند سیستم خنک کننده، منبع تغذیه برق و .. استفاده می‌کنند، این موارد سبب شده‌ است تا قیمت این دسته از سرورها نسبت به سرورهای ارزان قیمت کمی بالاتر باشد.

سرورهای اختصاصی استاندارد (Standard Dedicated Server)

سرورهای اختصاصی معمولا این قابلیت را دارند که توسط کاربرها تنظیم شوند. به‌طور معمول سرورهای اختصاصی استاندارد دارای مشخصات تقریبی پایین هستند:

  • معمولا تعداد پردازنده‌های این سرورها یک عدد هشت هسته‌ای
  • مقدار رم اختصاصی که برای این سرورها در نظر گرفته شده است، معمولا بین 8 تا 16 گیگابایت است (معمولا از نوع DDR4).
  • سرورهای اختصاصی استاندارد معمولا از نوع G7 هستند و برای شرکت‌ها و کسب و کارهایی که ترافیک متوسط دارند، مناسب هستند.
  • پهنای باند مناسب برای کسب و کارهای متوسط است.

سرورهای اختصاصی تجاری (Enterprise Dedicated Server)

این سرورها معمولا برای کارهای تجاری طراحی شده‌اند و اصولا شرکت‌های متوسط و بزرگ به سراغ این سرورها برای کسب و کار خود می‌روند. اگر در کسب و کار خود پیشرفت کرده‌اید و نیاز به سرعت و فضای بیشتری دارید به شما توصیه می‌کنیم که به سراغ این دسته از سرورهای اختصاصی بروید. این سرورهای قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، از جمله مهمترین این قابلیت‌های می‌توان به قابلیت تنظیم رم، گرافیک و .. اشاره کرد.

به‌طور معمول سرورهای اختصاصی تجاری دارای مشخصات تقریبی پایین هستند:

  • پردازنده‌های این نوع از سرورهای اختصاصی از نوع Dual cpu و 16 هسته‌ای از نوع Intel® Xeon® Silver 4214 است (3.2GHz Turbo).
  • مقدار رم اختصاصی که برای این سرورها در نظر گرفته شده است، معمولا بین 16 تا 32 گیگابایت است، اما قابلیت ارتقا تا 1 ترابایت رم را نیز دارند.
  • حافظه داخلی این سرورها بسیار زیاد است و معمولا تا 50 ترابایت حافظه داخلی هم در این نوع از سرورها دیده می‌شود.  
  • سرورهای اختصاصی استاندارد معمولا از نوع G8 و G9 هستند. این سرورهای اختصاصی با هارد ssd به کاربران ارائه می‌شود و برای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهایی که نیازمند ترافیک بالا هستند، مناسب هستند.

سرورهای اختصاصی با کارایی بالا (High-Performance Dedicated Servers)

سرورهای اختصاصی با کارایی بالا داری سخت‌افزار بسیار قدرتمند و قوی هستند، از این سرورها برای انجام تجزیه و تحلیل و محاسبات بزرگ علمی استفاده می‌شود. پردازنده این سرورهای بسیار قدرتمند است و به همین دلیل است که این سرورها در دسته سرورهای با کارایی بسیار بالا قرار می‌گیرد. معمولا سی پی یو این دسته از سرورها با پیکربندی خاص از سازنده‌هایی مانند NVIDIA و AMD است. احتمالا متوجه شده‌اید که این سرورها هزینه‌های بسیار زیادی دارد و برای هر کسب و کاری مناسب نیست. هزینه‌های خرید این سرورها بسیار زیاد است و به همین دلیل اجازه کردن سرورهای اختصاصی با کارایی بالا کاری معقولانه است.

به‌طور معمول سرورهای اختصاصی رده بالا دارای مشخصات تقریبی پایین هستند:

  • پردازنده‌های این نوع از سرورهای اختصاصی از نوع Dual cpu و 28 هسته‌ای از نوع Xeon Scalable2 x 2.2GHz 10-Core 4210 Xeon Silver است.
  • مقدار رم اختصاصی که برای این سرورها در نظر گرفته شده است، معمولا بیشتر از 128 است، اما قابلیت ارتقا تا 1 ترابایت رم را نیز دارند.
  • حافظه داخلی این سرورها زیاد است و علاوه بر ssd، این سرورها از فضای ابری نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • سرورهای اختصاصی با کارایی بالا معمولا از نوع G9 و G10 هستند که سری G9 این سرورها با هارد ssd و سری G10 با هارد nvme به بازار ارائه می‌شود. معمولا شرکت‌های بزرگ که ترافیک بسیار زیادی دارند از این نوع از سرورهای استفاده می‌کنند.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

در دنیای سرورها، گزینه های متنوعی وجود دارند که افراد و صاحبان مشاغل می‌توانند با توجه به نوع سایت و نیاز خود از یکی از این سرورها استفاده کنند. سرور مجازی و سرور اختصاصی دو نوع سروری هستند که می‌توانند انتخاب مناسبی برای افراد باشند. قبل از انتخاب سرور مورد نظر، شما باید با تفاوت این دو سرویس آشنا شوید. به طور خلاصه، در سرور اختصاصی، تمام سرور به شما اختصاص داده می‌شود. در مقابل، سرور مجازی یک استفاده مجازی و مجزا از واحدهای فیزیکی سرور است. بنابراین تفاوت‌هایی در هزینه، امنیت، عملکرد و… دارند. برای جزییات بیشتر درباره فرق این دو سرور می‌توانید به مقاله تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی تادسرور مراجعه کنید.

سرور اختصاصی برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

سرور اختصاصی برای چه سایت‌هایی مناسب است

برای سایت‌های که در حال رشد هستند، استفاده از سرورهای اختصاصی بسیار مفید است. تصور کنید که یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید و شما برای سایت خود از میزبان اشتراکی استفاده می‌کنید، بعد از مدتی که ترافیک سایت شما بالا می‌رود عملکرد سایت شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این کاهش عملکرد برای شما گران تمام می‌شود و ممکن است با ریزش بسیار زیادی از مشتری‌ها و طرفداران شما همراه باشد. پس اگر یک سایت راه‌اندازی کردید و بعد از مدتی متوجه شدید که در کار خود موفق شده‌اید، وقت آن است که به سراغ سرورهای اختصاصی بروید تا بتوانید تجربه سریع را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

چگونه سرور اختصاصی تهیه کنیم؟

بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که میزبانی وب سایت شما را به عهده می‌گیرند، اگر قصد تهیه یک سرور اختصاصی را دارید کافی است تا مراحل زیر با به ترتیب انجام دهید:

◉ خرید سرور اختصاصی و قرار دادن آن در مکان مورد نظر

شما می‌توانید سرور خود را خریداری کنید و آن را در شرکت، سازمان و یا هر مکانی که مایل هستید، قرار دهید.

◉ خرید سرور و قرار دادن آن در دیتاسنتر

هزینه‌های نگهداری از سرورهای معمولا گران است، برای کاهش این هزینه‌ها به شما توصیه می‌کنیم که بعد از تهیه سرور آن را در دیتاسنترها نگهداری کنید.

◉ اجاره کردن سرور

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید، اجاره کردن سرور است. اگر توانایی خرید یک سرور را ندارید و یا خرید آن در حال حاضر برای شما صرفه اقتصادی ندارد به شما توصیه می‌کنیم که به فکر اجاره کردن سرور باشید.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که سرور اختصاصی چیست ؟ اگر بعد از راه‌اندازی وب سایت و استقبال مردم از وب سایت شما با مشکل افزایش ترافیک مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی شما باید وب سایت خود را به یک سرور اختصاصی منتقل کنید تا مشکل ترافیک خود را حل کنید. سرورهای اختصاصی تنها از شما میزبانی  می‌کند و به همین دلیل است که می‌تواند؛ عملکرد سایت شما را افزایش دهد.

اگر وب سایت شما روز به روز در حال رشد است، اگر نگران امنیت وب سایت خود هستید، اگر می‌خواهید صفحات شما با سرعت بیشتری بارگذاری شوند و یا اگر به دنبال آن هستید که بر روی تمامی جنبه‌های سرور خود کنترل کامل داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ سرورهای اختصاصی بروید. در غیر اینصورت شاید یک سرور اشتراکی نیز نیازهای شما را به خوبی پاسخگو باشد.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا