دامنه Domain

Domain یا دامنه سایت چیست؟ دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دامنه سایت چیست؟ اگر تا به حال برای راه‌اندازی یک سایت اقدام کرده باشید، اولین کلمه‌ای که با آن روبه‌رو خواهید شد، دامنه است. دامنه یا دامین یکی از مهمترین ابهامات و سوال‌های مهم در دنیای وب سایت‌ها است. مهم نیست که می‌خواهید یک وب سایت شخصی بسازید یا یک وب سایت تجاری، باید بدانید که دامنه چیست. شاید فکر کنید که دامنه چیز بسیار پیچیده و سخت است، ولی ما به شما می‌گوییم که اصلا اینگونه نیست و دامنه بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید.

شما هر روز با دامنه‌های در تماس هستید و با آن‌ها سروکار دارید و تنها نکته اینجاست که شما نام آن را نمی‌دانستید. دامنه یا دامین (Domain) همان آدرسی است که شما در مرورگر خود وارد می‌کنید تا به‌طور مستقیم وارد وب سایت مورد نظر خودتان شوید. مانند https://www.digikala.com/ ، https://www.aparat.com/. با توجه به اینکه انتخاب دامنه سایت یکی از موضوعات مهم برای طراحی وب سایت است، در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل در خصوص اینکه دامنه سایت چیست ، چرا از دامنه استفاده می‌کنیم، اجزای دامنه سایت چیست و .. به‌طور کامل صحبت کنیم.

دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت چیست یا دامنه وب سایت چیست ؟ می‌توان به جرات گفت که این سوال برای هر شخصی که می‌خواهد یک سایت را برای اولین بار راه‌اندازی کند، پیش آمده است. همان‌طور که محل زندگی و کسب و کار شما در دنیای واقعی مشخص است و هر شخص برای دسترسی به شما می‌تواند به این آدرس‌ها مراجعه کنند، در بستر وب هم این موضوع وجود دارد. وب سایت شخصی یا فروشگاهی شما باید یک آدرس مشخص و منحصر به فرد داشته باشد تا هر فرد با یک جستجوی ساده در مرورگر بتواند، وب سایت شما را در اینترنت پیدا کند.

دامنه سایت چیست

پس منظور از دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی است که وب سایت شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. با وارد کردن دامنه یا همان آدرس سایت در نوار بالای مرورگر، مرورگر شما را به‌طور مستقیم وارد سایتی می‌کند که آدرسش را نوشته‌اید. برای مثال دامنه سایت ما (تاد سرور) https://blog.tadserver.com/ است، با کپی کردن این دامنه در نوار بالای مرورگر به‌طور مستقیم وارد سایت ما خواهید شد.

چرا از دامنه استفاده می‌کنیم؟

همان‌طور که گفته شد با وارد کردن دامنه در مرورگر کاربر به‌طور مستقیم به وب سایت شما وارد می‌شود، پس ما از دامنه استفاده می‌کنیم تا کاربران بتوانند با حداقل تلاش به ما دسترسی پیدا کنند. در واقع دامین شما همان برند و هویت شما در بستر وب است، این دامین باید به حدی منحصر به فرد باشد که شما را به راحتی از رقبایتان جدا و متمایز کند. تمامی وب سایت‌هایی که در بستر وب وجود دارند با برخی از اعداد منحصر به فرد به نام IP ADDRESS از یکدیگر متمایز می‌شوند.

نام دامنه تاثیر بسیار زیادی در وب سایت شما دارد، به‌طور کلی می‌توان گفت که دامین ویترین کسب و کار شما است. هر چه دامین شما با کیفیت‌تر باشد تصویری مثبت‌تری بر روی مخاطبان خواهد داشت، دقیقا مانند یک مغازه لوکس که ویترین‌های زیبا و خاص دارد، مشتری‌ها با دیدن این ویترین‌های زیبا و خاص متوجه می‌شوند که با یک مغازه با کیفیت سروکار دارند.

دامنه در سایت چیست

IP چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، تمامی وب‌ سایت‌های موجود در اینترنت با یک آدرس منحصر به فرد یا IP از یکدیگر جدا متمایز می‌شوند، پس شما هر سایتی را که توسعه دهید، دارای یک آی دی مشخص است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. زمانی‌که شما یک وب سایت در بستر اینترنت ایجاد می‌کنید، یک IP اختصاصی نیز خواهید داشت (درست مانند کد پستی که هر خانه‌ یا ساختمان دارد). اما این IP چیست؟ پروتکل DNS توانایی تبدیل IP‌ها را به اسم دارند، برای مثال اگر IP (172.217.18.142) را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید، وب سایت گوگل برای شما نشان داده می‌شود.

اجزای دامنه سایت چیست؟

می‌توان گفت که تمامی دامین‌های موجود در بستر اینترنت از دو بخش پسوند دامنه و نام دامنه به وجود آمده‌اند. در ادامه در خصوص این نام دامنه و پسوند دامنه به‌طور مختصر توضیحاتی ارائه شده است:

نام دامنه یا دامنه سطح دوم SLD

نام دامنه همان اسم منحصر به‌ فردی است که شما برای وب سایت خود انتخاب می‌کنید و قابلیت تبدیل شدن به برند را دارد. برای مثال در آدرس https://tadserver.com/ نام دامنه یا همان SLD سایت تادسرور همان tadserver است.

پسوند دامنه یا به عبارتی دامنه سطح بالا TLD

پسوندهای بسیار زیادی در بستر وب وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید، برای وب سایت خود استفاده کنید. هر کدام از این پسوندها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد. از جمله مهمترین پسوندهای دامنه می‌توان به .com، .ir، .org و .. اشاره کرد.

انواع پسوند دامنه سایت

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، پسوندها دارای انواع بسیار زیادی هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. همه این پسوندها باید از شرکت ICANN مجوز فعالیت دریافت کنند. به پسوندهایی که برای فعالیت خود مجوز رسمی دریافت کرده‌اند، Top Level Domain یا به اختصار TLD گفته می‌شود. در زیر به برخی از مهمترین پسوندهای دامنه اشاره کرده‌ایم.

انواع پسوند دامنه سایت

پسوندهای عمومی دامنه سایت چیست؟

از جمله مهمترین پسوندهای عمومی دامنه سایت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. دامنه.com“: این دامنه را می‌توان پرکاربردترین و محبوبترین دامنه دانست، com مخفف کلمه Commercial است و برای فعالیت‌های تجاری بسیار مناسب است. برای مثال دامنه سایت معروف دیجی‌کالا com (https://www.digikala.com/) است.
  2. دامنه  “.net“: این دامنه نیز یکی از پرکاربردترین دامنه‌های موجود در بستر اینترنت است، net مخفف عبارت Network است و برای شرکت‌هایی که در زمینه توسعه شبکه‌‌های اینترنت فعال هستند، بسیار مناسب است.
  3. دامنه .org“: این دامنه هم معمولا توسط ارگان‌ها استفاده می‌شود. Org مخفف کلمه Organization است. از جمله مهمترین سایت‌های فعال در داخل ایران با دامنه Org می‌توان به سایت سازمان سنجش (https://www.sanjesh.org/) اشاره کرد.

*‌ به یاد داشته باشید که هیچگونه محدودیتی برای ثبت دامنه‌های که در بالا به آن اشاره شد وجود ندارد و هر شخص و یا شرکتی می‌تواند از این پسوندهای دامنه استفاده کند و سایت خود را با این پسوندها ثبت کند.

پسوندهای اختصاصی دامنه سایت

هر دامنه‌ای که در بستر اینترنت ثبت می‌شود، نیاز به یک پسوند دارد. علاوه بر پسوندهای عمومی، پسوندهای اختصاصی هم وجود دارند که همان‌طور که از نامشان مشخص هستند، ویژه سازمان‌ها و یا افراد خاصی هستند. از جمله مهمترین پسوندهای اختصاصی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. دامنه .biz“: یکی از مهمترین پسوندهای اختصاصیbiz است. biz مخفف کلمه Business است و همان‌طور که احتمالا هم شما حدس می‌زنید، دامنه biz برای کسب و کارهای تجارت الکترونیکی با حوزه فعالیت خاص است.
  2. دامنه .pro“: یکی دیگر از دامنه‌های اختصاصی pro است، pro مخفف کلمه Professional به معنی حرفه‌ای است. برای افرادی که در زمینه خاص به‌طور حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند، دامنه pro بهترین گزینه است. باید بدانید که برای ثبت یک وب سایت با دامنه ‌ pro نیاز به دریافت مجوز خواهید داشت، پس هر کسی نمی‌تواند از این دامنه استفاده کند.
پسوندهای اختصاصی دامنه سایت

پسوندهای ملی دامنه سایت چیست؟

علاوه بر پسوندهای عمومی و اختصاصی، پسوندهای ملی هم وجود دارند که شما باید با آن‌ها آشنا باشید. حتما شما هم با پسوندهای دو حرفی برخی از کشورها تا حالا روبه‌رو شده‌اید. از جمله مهمترین دامنه‌های دو حرفی می‌توان به ir (مربوط به کشور ایران)، tr (مربوط به کشور ترکیه)، co (مربوط به کشور کلمبیا) و .. اشاره شد. ما به دامنه‌های ملی کشورهای دیگر کاری نداریم، اما اجازه دهید تا کمی در خصوص دامنه ملی ایران صحبت کنیم.

  1. دامنه ملی “.ir“: همان‌طور که احتمالا شما هم می‌دانید، این دامنه مربوط به کشور ایران است، مسئولیت ثبت دامنه‌هایی با پسوند ir پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. این دامنه را می‌توان پرکاربردترین دامنه ملی دانست، آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2019 بیش از یک میلیون وب سایت با این پسوند فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
  2. دامنه ‌co.ir.”: شرکت‌هایی که مدارک احراز هویت و ثبت رسمی دارند، می‌توانند از این دامنه برای ثبت وب سایت خود در بستر وب استفاده کنند.
  3. دامنه “ایران.“: از این دامنه برای دامنه‌های کاملا فارسی استفاده می‌کنند، البته به یاد داشته باشید که با هر مرورگری نمی‌توانید به این سایت‌ها دسترسی داشته باشید.
  4. دامنه “ ac.ir.“: موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها از این دامنه برای خود استفاده می‌کنند،البته تنها مراکزی می‌توانند از این دامنه استفاده کنند که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت معتبر دارند.
  5. دامنه “ id.ir.“: این دامنه مخصوص افرادی است که ملیت ایرانی دارند و شرط ثبت نام آن ارائه کارت ملی و کدپستی است.
  6. 6.     دامنه org.ir.”: این دامنه برای شرکت‌ها و موسسات خصوصی است که مدارک احراز هویت معتبر دارند.
  7. علاوه بر دامنه‌های ذکر شده در بالا دامنه‌هایی مانند (sch.ir. (برای مدارس دارای مجوز رسمی از آموزش و پرورش)، gov.ir. (این دامنه برای مراکز و سازمان‌های دولتی است) و دامنه net.ir. (این دامنه برای شرکت‌هایی که در ایران ارائه دهنده خدمات اینترنت هستند، به وجود آمده است)).

ویژگی‌های دامنه خوب

ویژگی‌های دامنه خوب

یک دامنه خوب ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و دامنه‌ای که شما برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در هنگام انتخاب دامنه باید به موارد بسیار زیادی توجه کنید که در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های انتخاب دامنه خوب اشاره شده است:

  1. تا جایی که برای شما امکان دارد از اسامی خاص و منحصر به فرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید شکست بخورید به سراغ اسم‌های تکراری و تقلید از دیگران بروید. شما می‌خواهید، برند خود را به دیگران معرفی کنید، پس نیازی به تقلید از هیچکس ندارید.
  2. درست است که باید از اسم‌های خاص و منحصر به فرد استفاده کنید، اما فراموش نکنید که نامی که شما انتخاب می‌کنید، باید راحت تلفظ شود و املای بسیار ساده‌ای هم داشته باشد.
  3. راز ماندگاری شما این است که مشتری‌ها بتوانند شما را در خاطر نگه دارند. در دنیای امروز دغدغه‌های فکری بسیار زیادی وجود دارد و همه فکرها مشغول است، برای یک ذهن مشغول حفظ کردن اسم‌های طولانی و سخت کار بسیار سخت و محالی است. به شما توصیه می‌کنیم که مختصر و مفید نام دامنه خود را مشخص کنید تا دیگران به راحتی بتوانند، شما را به‌خاطر بسپارند.
  4. سعی کنید از دامنه‌ای استفاده کنید که تداعی کننده حرفه و حوزه فعالیتی شما باشد. برای مثال سایت آپارات را در نظر بگیرید. حتی اگر تا به امروز وارد این سایت نشده باشید با شنیدن نام آپارات به یاد آپاراتچی، فیلم و سینما خواهید افتاد.
  5. بهتر است تا جایی که می‌توانید در دامنه‌ای که برای کسب و کار خود استفاده کرده‌اید از خطر تیره یا اعداد استفاده نکنید.

نحوه ثبت دامنه

بسته به اینکه شما بخواهید از کدام پسوند دامنه برای وب سایت خود استفاده کنید، نحوه ثبت دامنه متفاوت خواهد بود. قبل از هر توضیحی باید بدانید که ثبت دامنه به هیچ عنوان کار راحتی نیست و شما می‌توانید به راحتی این‌ کار را انجام دهید. در ادامه به شما نحوه ثبت دامنه ir در ایرنیک را آموزش می‌دهیم:

  1. در ابتدا وارد سایت  nic.ir شوید و سپس بر روی قسمت ورود کلیک کنید.
  2. با کلیک بر روی قسمت ورود به صفحه ورد به سامانه منتقل می‌شوید و باید در این بخش اطلاعاتی مانند شناسه، گذرواژه و کد کپچا را وارد کنید و سپس بر روی کلید ورود کلیک کنید.
  3. اکنون وارد پنل کاربری ایرنیک می‌شود، منوهای بسیار زیادی در این بخش وجود دارد اما ما تنها در این بخش به دنبال دامین هستیم. بعد از پیدا کردن قسمت دامنه شما باید پسوند و نام دامنه خود (بدون www.) وارد کنید و سپس بر روی بررسی موجود بودن دامنه کلیک کنید.
  4. اگر این دامنه موجود بود، در مرحله بعد شما باید مدت زمان ثبت دامنه را مشخص کنید (می‌توانید دامنه خود را به مدت 12 تا 60 ماه ثبت کنید).
  5. در مرحله بعد شما باید امتیاز و افرادی که می‌توانند به دامنه دسترسی داشته باشند را بررسی کنید.
  6. اکنون شما باید توافقنامه‌ها را امضا کنید، بهتر است حتما توافقنامه را مطالعه کنید و سپس آن را ثبت کنید.
  7. اکنون نوبت به پرداخت هزینه‌ است، شما باید صورت حساب خود را پرداخت کنید.
  8. بعد از پرداخت هزینه دامنه برای شما رزرو می‌شود با تایید کارشناسان ایرنیک دامنه شما ثبت خواهد شد.

تفاوت هاست و دامین

تفاوت اصلی بین هاست و دامین در ساختار و کاربرد آن‌ها است، در بالا به‌طور کامل با دامنه یا دامین آشنا شدید و دقیقا  می‌دانید که دامنه سایت چیست. اکنون اجازه دهید تا هاست را هم تعریف کنیم تا به تفاوت هاست و دامین پی‌ ببرید، هاست یا Host تعیین کننده‌ فضای شما برای ذخیره سازی اطلاعات و فایل‌ها است. بسته به نوع سایتی که خریداری کرده‌اید، می‌توانید هاست خود را نیز انتخاب کنید. باید بدانید که هاست‌ یا میزبان دارای سطوح مختلف امنیتی و کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت که دامنه آدرس اینترنتی سایت شما است، اما هاست یک فضا برای دسترسی به فایل‌های شما بر روی مرورگر است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص دامنه سایت چیست صحبت شد به یاد داشته باشید که دامنه دقیقا مانند شماره موبایل و پلاک است، هر چقدر که این دامنه ساده‌تر و جذاب‌تر باشد، کاربران می‌توانند بهتر آن را به خاطر بسپارند. پس برای اینکه بتوانید دامنه خوبی داشته باشید، باید کمی وقت بگذارید و بهترین دامنه را برای سایت خود قرار دهید چرا که این دامنه برای مدت زمان زیادی در کنار شما خواهد بود.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا