دامنه Domain

چگونه دامنه ثبت کنیم؟ آموزش ثبت دامنه از صفر تا صد

چگونه دامنه ثبت کنیم ؟ اگر بخواهید برای خود یک سایت راه اندازی کنید، اولین موضوعی که به آن برخورد خواهید کرد ثبت دامنه سایت است. دامنه سایت شما همان آدرس سایت شما است که در نوار بالای مرورگر نمایش داده می‌شود، پس هر سایت نیاز به یک دامنه منحصر به فرد و مخصوص خود دارد تا از دیگر سایت‌های موجود در بستر وب مجزا شود.

شاید فکر کنید که ثبت دامنه موضوعی بسیار سخت است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد، اما واقعیت قضیه چیز دیگری است و ثبت یک دامنه اصلا موضوع پیچیده و سختی نیست. در ادامه به شما چگونگی ثبت دامنه (آموزش ثبت دامنه .com و آموزش ثبت دامنه .ir) از صفر تا صد آموزش می‌دهیم.

آموزش ثبت دامنه .com

همان‌طور که شما هم می‌دانید، دامنه‌های خارجی شامل .org، .com،  .net و .. می‌شوند. دامنه .com  از محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران برخوردار است و به همین دلیل بیشتر سایت‌های موجود در بستر وب با دامنه .com ثبت می‌شوند. اما چگونه یک دامنه دات کام ثبت کنیم؟ برای این کار کافی است تا مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید.

1. پیدا کردن یک وب سایت معتبر ثبت دامنه

چگونه دامنه ثبت کنیم؟ برای ثبت دامنه .com در ایران باید از طریق سایت‌های معتبر این کار را انجام داد، سایت‌های معتبر دارای نمایندگی‌های بین‌المللی هستند و شما با خیال راحت می‌توانید، دامنه .com خود را ثبت کنید. اما چگونه یک سایت معتبر پیدا کنیم؟ برای پیدا کردن سایت معتبر کافی است تا عبارت “ثبت دامنه” را در گوگل سرچ کنید. چند سایت اولی که توسط گوگل به شما معرفی می‌شود، معتبر هستند، فرقی نمی‌کند که شما کدام سایت را انتخاب می‌کنید فقط مراقب قیمت‌، سابقه فعالیت، سطح امنیت و ..  باشید. شما می‌توانید ثبت دامنه خود را از طریق تادسرور انجام دهید.

2. بررسی آزاد بودن دامنه مد نظر شما

 ثبت دامنه .com در بیشتر وب سایت‌های ایرانی مشابه است و فرقی نمی‌کند که شما از کدام سایت بخواهید، دامنه خود را ثبت کنید. به محض ورود به سایت انتخابی به منوی جستجوی دامنه بروید و دامنه مد نظر خود را وارد کنید و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا سایت ثبت کننده بررسی کند که آیا دامنه شما آزاد است یا نه. درصورتیکه‌ دامنه آزاد باشد، شما می‌توانید ثبت نام را ادامه دهید، در غیر اینصورت باید دامنه انتخابی خود را تغییر دهید.

 بررسی آزاد بودن دامنه مد نظر شما

3. تعیین مدت زمان مورد نظر برای ثبت دامنه

در ادامه آموزش دامنه .com به تعیین مدت زمان برای دامنه می‌رسیم، شما می‌توانید دامنه خود را بین 12 تا 120 ماه (1 تا 10 سال) ثبت کنید. باید بدانید که هر چه مدت زمان ثبت دامنه شما بیشتر باشد، هزینه‌های شما هم بیشتر خواهد بود.

4. تکمیل خرید

بعد از مشخص کردن زمان مورد نظر بر روی گزینه ادامه خرید کلیک کنید، اکنون شما به صفحه تنظیمات دامنه منتقل می‌شوید. برای تنظیمات این صفحه (DNS) کاری انجام ندهید چرا که شما هنوز دامنه را خریداری نکنید. مواردی که به‌صورت پیش فرض در این سایت نوشته شده است را تایید کنید و بر روی ادامه کلیک کنید. با کلیک بر روی این قسمت به صفحه بررسی نهایی و پرداخت منتقل خواهید شد. بعد از بررسی اطلاعات و پرداخت مبلغ مشخص شده، دامین شما بعد از نیم تا یک ساعت برای شما فعال خواهد شد.

همان‌طور که دیدید، مراحل ثبت دامنه .com بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید، دامنه مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت کنید. همان‌طور که قبلا اشاره شد، ثبت دامنه .com در بیشتر سایت‌های معتبر ایرانی شبیه به هم است، پس نگران تفاوت مراحل ثبت دامنه در سایت‌های مختلف نباشید.

آموزش ثبت دامنه ir

قطعا سوال ” چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟” سوال بسیاری از شما کاربران عزیز است و به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که آموزش ثبت دامنه ir را به شما آموزش دهیم تا شما هر کدام از این دامنه‌ها (.com و .ir) را که مایل بودید به راحتی ثبت کنید. در ادامه به شما قدم به قدم آموزش می‌دهیم که چگونه یک دامنه ir ثبت کنید.

قدم اول ثبت دامنه ir: داشتن شناسه ایرنیک

قبل از شروع ثبت دامنه در سایت ایرنیک شما باید در ابتدا شناسه ایرنیک داشته باشید، اما شناسه ایرنیک چیست؟ در واقع این شناسه یک شناسه 11 حرفی است که بعد از ثبت نام در سایت ایرنیک در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس هر کسی که بخواهد دامنه ir را برای خود ثبت کند، باید در ابتدا در سایت ایرنیک ثبت نام کند و شناسه ایرنیک یا nichandle خود را دریافت کند. بعد از دریافت شناسه ایرنیک کافی است تا مراحل زیر را برای ثبت دامنه ir ادامه دهید.

قدم دوم ثبت دامنه ir: وارد شدن به پنل کاربری ایرنیک

بعد از دریافت شناسه ایرنیک وارد سایت ایرنیک به نشانی http://www.nic.ir/ شوید. سپس از نوار ابزاری که در بالا در اختیار شما قرار گرفته شده است، بر روی گزینه ورود کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه به سامانه ورود منتقل می‌شوید. در این قسمت شما باید اطلاعاتی مانند شناسه ایرنیک (ایمیل)، رمز عبور و کد کپچا را وارد کنید. بعد از پر کردن تمامی فیلدها بر روی گزینه ورود کلیک کنید تا وارد پنل کاربری خود شوید.

قدم دوم ثبت دامنه ir: وارد شدن به پنل کاربری ایرنیک

قدم سوم: بررسی آزاد بودن دامنه مورد نظر شما

با ورود به پنل کاربری خود منوهای بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که ما با آن‌ها کاری نداریم و فقط به منوی ثبت دامنه نیاز خواهیم داشت. نکته جالبی که در خصوص سایت ایرنیک وجود دارد، پنل آموزش معرفی تمامی قسمت‌ها است که در صورت تمایل می‌توانید از این قسمت استفاده کنید و با تمامی پنل‌های کاربری ایرنیک آشنا شوید.

بعد از وارد شدن به منوی دامنه بر روی گزینه ثبت دامنه کلیک کنید. اکنون در صفحه باز شده باید جستجو کنید که آیا امکان ثبت دامنه مورد نظر شما وجود دارد یا خیر؟ در فیلد باز شدن دامنه مورد نظر خود را بدون www و پسوند ir وارد کنید و سپس بر روی کلید جستجو کلیک کنید. چند ثانیه‌ای منتظر بمانید تا سایت بررسی کند که آیا دامنه مد نظر شما وجود دارد یا خیر. اگر دامنه شما موجود بود، می‌توانید مراحل بعدی ثبت نام را دنبال کنید در غیر اینصورت باید دامنه خود را تغییر دهید.

قدم چهارم: تعیین مدت زمان اعتبار دامنه مد نظر

شما می‌توانید دامنه ir خود را بین 12 تا 60 ماه (1 تا 5 سال) ثبت کنید. باید بدانید که هر چه مدت زمان ثبت دامنه شما بیشتر باشد، هزینه‌های شما هم بیشتر خواهد بود. علاوه بر تعیین مدت زمان اعتبار  دامنه شما می‌توانید در این بخش صاحب امتیاز و رابط‌های دامنه را مشخص کنید. اگر بر روی گزینه “خودم” بزنید، تنها شما با این شناسه کاربری می‌توانید به دامنه دسترسی داشته باشید، اما اگر بر روی گزینه رابط‌های شخص دیگر کلیک کنید، سایر افراد نیز می‌توانند به دامنه شما دسترسی داشته باشند.

قدم پنجم ثبت دامنه ir: تایید توافقنامه

 در این مرحله ایرنیک به شما قوانین استفاده از دامنه را می‌گوید، شما باید تمامی این قوانین را به دقت مطالعه کنید و سپس تیک گزینه “بله قبول دارم” را بزنید و کپچا را در فیلد مربوطه وارد کنید و در نهایت بر روی گزینه “ثبت کنید” کلیک کنید.

قدم آخر ثبت دامنه ir: پرداخت صورت حساب

بعد از پذیرش توافقنامه، صورت حساب برای شما صادر می‌شود و شما می‌توانید به‌صورت آنلاین هزینه‌های مربوط به ثبت دامنه را پرداخت کنید. به یاد داشته باشید که تا زمانی‌که شما صورت حساب را پرداخت نکرده باشید، هیچ دامنه‌ای برای شما رزرو نخواهد شد. بعد از پرداخت هزینه این دامنه برای شما رزرو می‌شود و این دامنه تا زمان تایید کارشناسان ایرنیک برای شما رزرو خواهد بود. بعد از تایید توسط کارشناسان این دامنه برای شما فعال می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله ما به سوال “ چگونه دامنه ثبت کنیم؟” به‌طور واضح و مشخص پاسخ دادیم و چگونگی ثبت دامنه را به‌طور کامل به شما آموزش دادیم. شاید تا قبل از این مقاله نسبت به ثبت دامنه دیدی متفاوت داشتید و فکر می‌کردید که ثبت دامنه یک کار بسیار سخت است و برای انجام آن باید یک تخصص ویژه داشته باشید، اما همان‌طور که دیدید نحوه ثبت دامنه .com و .ir کار بسیار ساده‌ای است. به یاد داشته باشید که فقط از سایت‌های معتبر اقدام به ثبت دامنه کنید تا هیچگونه مشکل امنیتی و .. برای شما به‌وجود نیاید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا