سایر

Nextcloud چیست؟ با قابلیت های نکست کلود آشنا شوید

اگر به دنبال یک پلتفرم همه‌کاره ذخیره‌سازی‌ ‌و اشتراک‌گذاری فایل هستید، باید بدانید که Nextcloud چیست و چطور‌ کار می‌کند. قابلیت های نکست کلود شامل امکان سفارشی‌سازی، سازگاری زیاد، امنیت و … باعث شده تا این پلتفرم کاربردهای بسیار گسترده‌ای داشته باشد. در ادامه علاوه‌برآن که می‌بینیم نکست کلود چیست قابلیت‌ها و‌ مزایای آن را بررسی کرده و با کاربردهای متنوع آن آشنا می‌شویم.

نکست کلود چیست؟

قبل از آن که بخواهیم جزئیات دیگری را درباره نکست کلود بررسی کنیم، بیایید ببینیم که Nextcloud چیست و به چه منظور استفاده می‌شود. نکست کلود یک ابزار ذخیره و اشتراک‌گذاری آنلاین فایل است که به‌صورت منبع‌باز و مبتنی بر فضای ابری طراحی شده است. امکان دسترسی رایگان و همگام‌سازی دا‌ده‌ها بین دستگاه‌های مختلف و یا امکان انتقال اطلاعات بین چند نفر، از مهم‌ترین قابلیت های نکست کلود به شمار می‌رود.

نکست کلود چیست

با استفاده از نکست کلود می‌توانید روی داده‌های خود و محل ذخیره آن‌ها، نحوه اشتراک‌گذاری و حتی نحوه حذف آن‌ها کنترل کاملی داشته باشید. همچنین امکان کار مشترک روی داده‌ها و عملکردهای ارتباطی، از جمله ویژگی‌هایی است که این ابزار را نسبت به ابزارهای مشابه متمایز می‌کند. علاوه بر این، در نسخه «Nextcloud Enterprise» به قابلیت‌های دیگری از جمله نگهداری برنامه، میزبانی، درخواست‌های پشتیبانی و یا برخی پیشرفت‌های خاص دسترسی دارید. البته لازم است بدانید که استفاده از این نسخه، رایگان نخواهد بود. با بررسی این سؤال که نکست کلود چیست حالا می‌توانیم ویژگی‌های دیگر آن را بررسی کنیم.

مهم‌ترین قابلیت های نکست کلود

همه‌کاره بودن این پلتفرم و ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت و عملکردها، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد دلیل تمایز Nextcloud چیست و چرا نسبت به پلتفرم‌های مشابه، برتری دارد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌ های نکست کلود عبارت‌اند از:

امکان اشتراک‌گذاری فایل

با استفاده از نکست کلود می‌توانید فایل‌های مختلف را به شکل امن و ساده با دیگران به اشتراک بگذارید. به‌عنوان کاربر Nextcloud می‌توانید ضمن اشتراک‌گذاری فایل‌ها با افراد یا گروه‌ها، مجوزهای دسترسی را تنظیم کرده و دسترسی به فایل‌ها را کنترل کنید.

امکان همکاری روی یک فایل

در نکست کلود می‌توانید به طیف وسیعی از ابزارها برای همکاری با افراد دیگر دسترسی داشته و به‌صورت real-time با کاربران دیگر روی فایل‌ها کار کنید. همچنین امکان کامنت‌گذاری، برچسب‌گذاری و ردیابی تغییرات فایل‌ها هم فراهم شده است.

قابلیت های نکست کلود

امنیت

یکی از مهم‌ترین ویژ‌گی‌هایی که نشان می‌دهد دلیل محبوبیت Nextcloud چیست این است که در این ابزار، بحث امنیت بسیار جدی است. نکست کلود ویژگی‌های امنیتی متعددی از جمله احراز هویت دومرحله‌ای، رمزگذاری و ادغام با ارائه‌دهندگان احراز هویت خارجی را برای اطمینان از محافظت از داده‌ها ارائه می‌دهد.

یکپارچه‌سازی

امکان ادغام با طیف وسیعی از ابزارها و خدمات شخص ثالث، از دیگر قابلیت های نکست کلود است. این ابزار امکان اتصال به برنامه‌ها و سرویس‌های دیگری را که ممکن است کاربران از آن استفاده کنند، بسیار ساده کرده است.

سازگاری بالا

سازگاری با موبایل و امکان کار با نکست کلود در دستگاه‌های متعدد از جمله کامپیوترهای PC، لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند، از دیگر ویژگی‌های مهم این پلتفرم است.

همه این موارد، نشان می‌دهد که دلیل استفاده از نکست کلود چیست و چرا باید این ابزار را برای ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌ها و داده‌های مختلف خود استفاده کنیم.

مزایای نکست کلود چیست؟

به‌عنوان یک پلتفرم ذخیره‌سازی ابری، استفاده از نکست کلود مزایای زیادی برای کاربران دارد. بیایید ببینیم که مزایای استفاده از Nextcloud چیست و‌ چرا نسبت به رقبا برتری دارد.

مزایای نکست کلود چیست

نکست کلود مقرون‌به‌صرفه است!

به‌عنوان یک پلتفرم با طراحی منبع‌باز (open-source)، استفاده از Nextcloud رایگان بوده و می‌توانید آن را روی هر سروری نصب کنید. این مسئله باعث شده تا سازمان‌ها و مشاغل آن را به‌عنوان ابزاری مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره‌سازی ابری انتخاب کنند.

کنترل داده‌ها با Nextcloud

یکی دیگر از مزایای نکست کلود، کنترل کامل کاربران روی داده‌ها است. کاربران می‌توانند بررسی کنند که روش ذخیره داده‌ها در نکست کلود چیست و چه کسانی به آن‌ها دسترسی دارند. این ویژگی به‌ویژه برای سازمان‌هایی که دارای مقررات خاص حفاظت از داده‌ها هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

امکان همکاری با افراد دیگر

از مهم‌ترین قابلیت های نکست کلود می‌توان به امکان همکاری روی فایل‌ها اشاره کرد. ازآنجایی‌که این قابلیت الزام به حضور فیزیکی تمام اعضای تیم پروژه در یک مکان را از بین می‌برد، بهره‌وری و کارایی Nextcloud را بهبود می‌بخشد‌.

امنیت بالاتر با استفاده از Nextcloud

ویژگی‌ها و ابزارهای امنیتی متعدد، از دیگر مزایای نکست کلود برای حفاظت از داده‌ها است. کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که از‌ این پلتفرم استفاده می‌کنند، آرامش خاطر بیشتری برای امنیت داده‌های خود دارند.

سفارشی‌سازی Nextcloud

به‌عنوان یک سازمان یا کسب‌وکاری که نکست کلود را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید این پلتفرم را متناسب با نیازهای خاص خود سفارشی‌سازی کنید. امکان افزودن ویژگی‌های سفارشی، ادغام با ابزارها و خدمات دیگر، ایجاد تم‌ها و طرح‌ها سفارشی و …، از مهم‌ترین مزایای این ابزار هستند.

اطلاع از این مزایای منحصربه‌فرد و قابلیت‌های متمایز، نشان می‌دهد که دلیل برتری Nextcloud چیست و چرا سازمان‌ها باید آن را انتخاب کنند.

کاربردهای Nextcloud

همان‌طور که قبلاً گفتیم، نکست کلود به‌عنوان یک پلتفرم همه‌کاره شناخته شده و می‌توان از آن در طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد. بیایید ببینیم مهم‌ترین کاربردهای Nextcloud چیست و چه استفاده‌هایی دارد.

در حوزه کسب‌وکار

برای مشاغلی که به دنبال یک پلتفرم ذخیره‌سازی مبتنی بر فضای ابری اقتصادی، امن و قابل سفارشی‌سازی هستند، نکست کلود بهترین گزینه است. قابلیت های نکست کلود اجازه ذخیره انواع فایل، همکاری در پروژه‌ها و اشتراک داده‌ها با مشتریان، شرکا و یا اعضای تیم همکار را می‌دهد.

کاربردهای Nextcloud

حوزه آموزش

نکست کلود می‌تواند برای معلمین و‌ دانش‌آموزان یا اساتید و دانشجویان بستری امن برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها ارائه کند. همچنین قابلیت همکاری در نکست کلود به آن‌ها کمک می‌کند تا روند انجام پروژه‌ها و تکالیف را به‌سادگی و سرعت بیشتری پیش ببرند.

در سازمان‌های خصوصی و غیررسمی

سازمان‌ها ‌و مؤسسات خصوصی و غیررسمی می‌توانند از نکست کلود به‌عنوان پلتفرمی امن در اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کنند.

کاربردهای شخصی

علاوه بر کاربردهای رسمی یا کاری، برای استفاده شخصی هم می‌توانید از نکست کلود در ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف با افراد دیگر، کمک بگیرید. همچنین امکان تهیه نسخه‌های پشتیبان از داده‌های مهم مانند عکس و اسناد مختلف، از کاربردهای شخصی این ابزار است.

کاربرد در سازمان‌های دولتی

سازمان‌ها و ادارات دولتی نیز برای ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌های حیاتی و مهم خود از نکست کلود استفاده می‌کنند. امنیت بالای این پلتفرم آن را به انتخابی امن برای روند سازماندهی فایل‌ها مطابق با مقررات رسمی سازمان‌های دولتی، تبدیل می‌کند.

ویژ‌گی‌های متعدد و امنیت بالا در کنار امکانات کاربردی، از دلایلی است که باعث شده نکست کلود استفاده‌های گسترده‌ای داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید که دلیل اهمیت Nextcloud چیست تنها کافی است به این کاربردهای گسترده آن توجه کنید.

آیا فایل‌های Nextcloud رمزگذاری شده و امن هستند؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که قبل از استفاده از نکست کلود برای کاربران وجود دارد، این است که آیا استفاده از آن به‌قدر کافی امن بوده و‌ فایل‌های آن رمزگذاری می‌شوند یا خیر؟! ببینیم روش انجام این کار در Nextcloud چیست و چطور انجام می‌شود.

به‌طورکلی تا زمانی که به اتصال HTTPS دسترسی داشته باشید، انتقال فایل‌ها در Nextcloud رمزگذاری می‌شود. البته رمزگذاری فایل‌ها در محل ذخیره نکست کلود (هارد دیسک، SSD و …) به پیکربندی این پلتفرم و سیستم‌عاملی که روی آن نصب شده، بستگی دارد. درون خود پلتفرم گزینه‌ای برای فعال کردن رمزگذاری فایل برای همه فایل‌های ذخیره شده دارید، اما به شکل پیش‌فرض غیرفعال است. معمولاً فعال کردن این مورد از قابلیت‌های نکست کلود منجر به عملکرد ضعیف پلتفرم خواهد شد؛ زیرا سرور باید هر فایل را رمزگذاری و رمزگشایی کند و به همین دلیل، CPU سرور بار کاری بیشتری را تجربه خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب دیدیم که Nextcloud چیست و به چه منظور استفاده می‌شود. همچنین با قابلیت‌های نکست کلود آشنا شده و دیدیم که استفاده از آن چه مزایایی دارد. سازمان‌های خصوصی و دولتی، صاحبان کسب‌وکار، معلمین و دانش‌آموزان یا دانشجویان و … همگی می‌توانند به نحوی از این پلتفرم ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کنند. امنیت بالا، کاربری ساده، امکانات و قابلیت‌های متنوع، امکان سفارشی‌سازی و … از دلایلی هستند که ثابت می‌کند دلیل محبوبیت نکست کلود چیست و چرا تا این اندازه کاربردهای متنوع دارد.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا