سایر

winSCP چیست؟ آشنایی با نرم افزار winSCP

نرم افزار winSCP چیست؟ Win SCP یک نرم‌افزار مدیریت فایل مخصوص سیستم عامل ویندوز است که از پروتکل‌های انتقال فایل SSH و SFTP برای انتقال امن فایل بین سیستم‌ها استفاده می‌کند. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرورها و سیستم‌هایی که از SSH پشتیبانی می‌کنند متصل شوند و فایل‌ها را به صورت امن به اشتراک بگذارند، انتقال فایل به صورت دستی یا برنامه ریزی شده و همچنین فایل‌ها را از سرور به سیستم خود منتقل کنند.

WinSCP واسط کاربری گرافیکی کاربرپسند و ساده‌ای برای مدیریت فایل فراهم می‌کند و از امکاناتی مانند جستجو در فایل‌ها، نمایش مشخصات فایل، مدیریت حقوق دسترسی و تنظیم نشانه‌ها و پیوندها پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار یک ابزار کاربردی برای مدیریت فایل به صورت امن است که به کاربران کمک می‌کند تا به سادگی و امنیت بالا فایل‌ها را به اشتراک بگذارند و انتقال دهند.

winSCP چیست؟

ابتدای مقاله را با این سوال شروع می‌کنیم که winscp چیست؟ WinSCP یک برنامه انتقال فایل رایگان و open source است که از پروتکل‌هایی نظیر پروتکل ftp، انتقال فایل امن پوسته (SSH) و پروتکل کپی به صورت ایمن (SCP) به منظور انتقال فایل از طریق روشی مطمئن بهره ببرید. این برنامه جهت کار با ویندوز طراحی شده و از ویژگی‌های معمول ویندوز مانند کشیدن و رها کردن فایل‌ها (Drag and Drop) پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار winSCP چیست

عملکرد اصلی نرم‌افزار WINSCP، انتقال فایل بین یک کامپیوتر محلی و یک کامپیوتر از راه دور است و این نرم افزار کار انتقال فایل در شبکه داخلی را نیز انجام می‌دهد. از دیگر کاربردهای برنامه WINSCP می‌توان به انتقال فایل از VPS به کامپیوتر اشاره کرد.

همانطور که گفتیم، نرم افزار WINSCP با استفاده از یک رمز عبور امنیتی یا رمزگذاری به روش کلید عمومی، فایل‌ها را از یک رایانه کلاینت به سرور منتقل می‌کند. بنابراین یکی از نکات مهمی که در آموزش استفاده از WINSCP می‌توان تاکید کرد، امنیت در بحث انتقال فایل است. هنگام نصب نرم افزار WINSCP می‌توانید یکی از دو رابط موجود را از بین گزینه‌های windows explorer یا Norton commander را ثبت کنید.

مزایای استفاده از winscp چیست؟

اگر به دنبال نصب نرم‌افزار‌های مدیریت از راه دور برای انتقال فایل‌ها بین سیستم‌ها هستید، گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارند که انتخاب مناسبی برای شماست. مزایای نرم‌افزار winscp عبارتند از:

  • امکان انتقال فایل از راه دور بین کامپیوتر‌ها
  • پشتیبانی از تمامی پروتکل‌های وب
  • سازگاری با ویندوز و آیکون‌های میانبر واضح
  • قابلیت مدیریت فایل مقدماتی و برنامه‌نویسی
  • رایگان بودن و دسترسی به آموزش‌های فارسی
  • انتقال فایل از ویندوز به لینوکس
  • امنیت بالا برای استفاده در محیط‌های اداری و تجاری
مزایای استفاده از winscp چیست

استفاده از نرم‌افزار winscp به شما امکان مدیریت ساده و ایمن انتقال فایل را می‌دهد. این نرم‌افزار با تمامی پروتکل‌های وب سازگاری دارد و قابلیت‌های پیشرفته مدیریت فایل را ارائه می‌دهد. از آنجا که رایگان است و آموزش‌های فارسی موجود است، راه‌اندازی و استفاده از آن بسیار آسان است. با انتقال فایل از ویندوز به لینوکس و امکان انجام تبادل اطلاعات ایمن، استفاده از winscp در هر مکان و موقعیتی امکان‌پذیر است.

نحوه نصب و استفاده از نرم افزار WinSCP

بعد از بررسی اینکه winscp چیست، بهتر است بررسی کنیم که نحوه نصب نرم افزار winscp چیست؟

  • لطفا فایل نصبی برنامه را با دابل کلیک اجرا کنید.
  • در صورتی که درخواست نصب برنامه داشتید، گزینه نصب معمولی (typical) را انتخاب کنید.
  • در پنجره تنظیمات اولیه کاربر، بهتر است گزینه explorer را به عنوان رابط کاربری انتخاب کنید.
  • با فشردن دکمه next، عملیات نصب را به پایان برسانید و سیستم خود را ریستارت کنید.
نحوه نصب و استفاده از نرم افزار WinSCP

نصب برنامه WinSCP بسیار ساده است و نیازی به تنظیمات خاصی هنگام نصب ندارد. در این مرحله فرض بر این است که برنامه را قبلاً نصب کرده‌اید و میانبر آن روی دسکتاپ شما موجود است. در این بخش، ارتباط بین یک سیستم لینوکس و یک سیستم ویندوزی را با ارائه تصاویر هر مرحله بررسی خواهیم کرد.

آموزش ایجاد ارتباط بین سیستم ویندوز و لینوکس برای انتقال فایل

برای انتقال فایل‌های خود از ویندوز به لینوکس و بلعکس مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا روی میانبر نرم افزار WINSCP دابل کلیک کنید یا برنامه را از قسمت “All Programs” در منو Start ویندوز خود اجرا کنید.
  2. در پنجره‌ای که با عنوان “Login” نمایش داده می‌شود، اطلاعاتی از قبیل نام هاست، نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید. در این بخش پروتکل انتقال را از لیست کشویی که مشاهده می‌کنید، انتخاب کنید. سپس در بخش “Host Name” آدرس IP سرور مدنظر خود را تایپ کنید و بعد از اینکه “User Name” و “Password” را ثبت کردید، روی گزینه “Login” کلیک کنید.
  3. در پنجره‌ای که نمایش داده می‌شود، در سمت چپ آن، درایو محلی ویندوز شما و در سمت راست محتوای سیستم لینوکس، قابل مشاهده است. می‌توانید هارد درایوها و پوشه‌های مختلف را از لیست‌های کشویی که با عددهای “یک” و “دو” در تصویر مشخص شده‌اند، انتخاب و بررسی کنید.
  4. برای انتقال فایل، بهترین روش این است که فایل مورد نظر را از قسمت چپ پنجره (فایل‌های محلی ویندوز شما) در قسمت راست پنجره (سیستم لینوکس) درگ کنید و رها کنید. به همین روش می‌توانید فایل‌های سیستم لینوکس را نیز به ویندوز خود انتقال دهید.
  5. پس از انتقال فایل، برنامه از شما می‌خواهد عملیات را تایید کنید. می‌توانید در پنجره‌ای که باز شده، تنظیمات انتقال فایل را طبق سلیقه خود تغییر دهید.

در انتها، حتما از منوی “Commands” گزینه “Quit” را انتخاب کنید یا از کلید میانبر F10 جهت خروج از برنامه استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که winscp چیست، چه مزایا و کاربردی دارد. بطور خلاصه می‌توان گفت که WinSCP یک برنامه اوپن سورس و رایگان برای سیستم عامل ویندوز است که برای انتقال و مدیریت فایل‌ها از طریق پروتکل‌های ارتباطی مانند SFTP، FTP، SCP و WebDAV استفاده می‌شود. این نرم افزار با نام مخفف “Windows Secure Copy” شناخته می‌شود و به عنوان یک ابزار مدیریت فایل محبوب در ویندوز شناخته می‌شود.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا