وب سرور

وب سرور Litespeed چیست و چه مزایایی دارد؟

وب سرورها نرم افزارهایی هستند که بر روی دستگاه‌های خاصی اجرا می‌شوند. کامپیوترهای متصل به اینترنت و نرم افزارهای آن‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا به محتوای سایت‌ها دسترسی داشته باشند. وب سرورها نیز برای نمایش محتوای سایت‌ها به کاربران استفاده می‌شوند. وب سرور Litespeed یک نرم افزار وب سرور اختصاصی است که عملکردی سریع با حفظ منابع و امنیت بسیار بالا ارائه می‌دهد. این وب سرور بسیار محبوب مقیاس پذیری، امنیت و تعادل بار با حجم بالا و همچنین قابلیت‌های مهمی برای مقابله با حملات DDoS فراهم می‌کند.

LiteSpeed Web Server (LSWS) پیشروترین وب سرور با کارایی و مقیاس پذیری بالا است که می‌توان از آن برای جایگزینی یک سرور آپاچی استفاده کرد. طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها در کنسول مدیریت این وب سرور ارائه شده و کاربری آسانی دارد. در این مقاله به بررسی کامل وب سرور لایت اسپید و ویژگی‌ها و موارد استفاده از آن می‌پردازیم.

Litespeed چیست؟

وب سرور Litespeed با رتبه 4 در میان محبوب‌ترین وب سرورهای دنیا قرار دارد. LSWS محصولی که توسط LiteSpeed Technologies در سال 2003 منتشر شده است. این نرم افزار از همان سیستم کاری آپاچی استفاده می‌کند و مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن نیز همین موضوع است.

Litespeed چیست

هر وب سایتی که قصد استفاده از لایت اسپید داشته باشد، بدون تغییر در سایت می‌تواند آن را جایگزین کند. کنترل پنل لایت اسپید نیز ساده‌تر از آپاچی است. همچنین به عنوان جایگزینی برای برنامه‌های آپاچی عمل می‌کند. همچنین از یک روش رویداد محور برای اجرای دستورات خاص استفاده می‌کند. علاوه بر این، درک و استفاده از این قالب، حتی برای کسانی که تازه وارد این زمینه شده‌اند، آسان است.

LiteSpeed چگونه کار می‌کند؟

حال که فهمیدیم litespeed چیست، باید با نحوه کار و ویژگی‌های آن آشنا شویم. LiteSpeed از سیستم پیکربندی مشابه Apache استفاده می‌کند. در واقع، شما می‌توانید از آن برای جایگزینی یک سرور آپاچی بدون ایجاد هیچ تغییری در برنامه‌های کاربردی یا سیستم عامل فعلی خود استفاده کنید.

LiteSpeed همچنین یک سرور سبک وزن و کارآمد است، منابعی مانند حافظه و CPU را حفظ می‌کند و در عین حال عملکرد و امنیت عالی را برای وب سایت شما فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید به راحتی OpenLiteSpeed را دانلود کرده و آن را روی رایانه غیر ویندوزی خود تنظیم کنید. چندین گزینه برای نصب نرم افزار وجود دارد:

LiteSpeed چگونه کار می‌کند

روش نصب با یک کلیک، ساده‌ترین و سریع‌ترین گزینه است. پس از راه اندازی سرور، می‌توانید فایل‌های وردپرس و پایگاه داده MySQL خود را نصب کنید. همچنین می‌توانید دستورالعمل‌های گام به گام برای هر روش نصب را در وب سایت OpenLiteSpeed پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که این نرم افزار سرور از سیستم عامل‌های ویندوز پشتیبانی نمی‌کند.

چگونه بفهمیم یک وب سرور از LiteSpeed استفاده می‌کند یا نه؟

یک راه آسان برای تأیید اینکه آیا وب سایت شما از وب سرور لایت اسپید استفاده می‌کند وجود دارد. سایت خود را با مرورگر گوگل کروم باز کنید. سپس، F12 را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا Developer Tools راه اندازی شود:

نحوه کار با وب سرور لایت اسپید

سپس، تب Network را انتخاب کنید، صفحه را رفرش کنید و روی هر موردی در زیر نام کلیک کنید:

کار با وب سرور لایت اسپید

تب Headers را انتخاب کنید. سپس در قسمت Response Headers به دنبال نام سرور بگردید:

وب سرور litespeed

مزایا و معایب وب سرور LiteSpeed

همانطور که قبلا ذکر کردیم، LiteSpeed یک وب سرور سبک است که می‌تواند عملکرد و امنیت سایت شما را افزایش دهد. در ادامه بررسی دقیق‌تری بر روی مزایا و معایب آن خواهیم داشت.

  • LiteSpeed می‌تواند در حالی که از حداقل منابع سرور استفاده می‌کند، چندین اتصال همزمان را مدیریت کند. اگر سرعت برای شما مهم است، لایت اسپید بهترین انتخاب است.
  • LiteSpeed با پنل‌های میزبانی مختلف از جمله سی پنل، دایرکت ادمین، پلسک، Interworx و VirtualAdmin سازگار است.
  • نسخه سازمانی آن کاملاً با ویژگی‌های وب سرور آپاچی مانند mod_rewrite، htaccess mod_security سازگار است.
  • برای عملکرد PHP بهینه شده است و سریع‌تر از آپاچی به وب سایت‌های استاتیک سرویس می‌دهد.
  • همچنین می‌تواند با افزایش ناگهانی ترافیک مقابله کند و برای وب‌سایت‌های شلوغ و سایت‌های تجارت الکترونیک ایده‌آل است.
  • مزیت قابل توجه دیگر “نظارت بدون خرابی” است، به این معنی که می‌توانید سرور را مجددا راه اندازی کنید و نرم افزار را بدون به خطر انداختن دسترسی سایت برای کاربران به روز کنید.
  • LiteSpeed انواع مختلفی از ویژگی‌های امنیتی قابل تنظیم، از جمله اتصالات هر IP و کاهش پهنای باند را ارائه می‌دهد.

معایب LiteSpeed نیز به صورت زیر هستند:

  • این برنامه از ویندوز پشتیبانی نمی‌کند، به هیمن دلیل برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها قابل استفاده نیست.
  • نسخه رایگان و منبع باز آن با آپاچی سازگار نیست. این موضوع به دلیل فراگیر بودن آپاچی، کاربرد آن را تا حدی محدود می‌کند.

چرا Litespeed مهم است؟

هنگام میزبانی وب سایت‌ها، نرم افزار وب سرور است که از طریق تعامل با سرور تصمیم می‌گیرد که چگونه وب سایت را بارگذاری کند. مشکل اصلی توسعه دهندگان و آژانس‌های دیجیتال عملکرد وب سایت است. سایتی که به آرامی بارگذاری می‌شود، تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می‌کند و به مشتریان تجاری ضرر می‌رساند. وب سرور LiteSpeed مجموعه‌ای از ویژگی‌های با کارایی بالا را برای حل این مشکل ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های وب سرور LiteSpeed

مهم‌ترین ویژگی‌های وب سرور لایت اسپید در ادامه معرفی شده‌اند:

ویژگی‌های وب سرور LiteSpeed

◉ جایگزینی برای آپاچی

LiteSpeed از فرمت پیکربندی مشابهی مانند وب سرور آپاچی پیروی می‌کند و با آن سازگاری دارد. بهترین جایگزین برای آپاچی است، بدون نیاز به تغییر در سیستم عامل یا سایر تنظیمات.

◉ مدیریت سرور

Zero downtime به معنی از کار افتادن یا ناپایدار بودن وب سایت شما به دلیل LiteSpeed است. سایر وب سرورها به دلایل مختلف مانند به روز رسانی نرم افزار دچار خرابی می‌شوند، اما LiteSpeed با ویژگی راه اندازی مجدد خود برای مدیریت نسخه، این مشکل را از بین می‌برد. اتصالات مسدود نمی‌شوند و زمان خرابی را به حداقل می‌رساند.

◉ مدیریت اتصالات همزمان

LiteSpeed در مدیریت اتصالات همزمان عالی عمل می‌کند که متکی به یک معماری رویداد محور است. این ویژگی لایت اسپید را در مقایسه با Apache و معماری مبتنی بر فرآیند آن سریع‌تر می‌کند. LiteSpeed یک فرآیند جدید برای هر اتصال ایجاد می‌کند و با فرآیندهای کمی به آن‌ها خدمات می‌دهد، آن را سریع‌تر می‌کند، اتصالات بیشتری را مدیریت می‌کند و کمتر به منابع نیاز پیدا می‌کند.

◉ استفاده از ESI

Edge Side Includes (ESI) یک زبان نشانه گذاری است که از موتور ESI استفاده می‌کند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد یک صفحه پویا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را جدا از بقیه صفحه پردازش کنید.

◉ LiteSpeed Cache (LSCache)

LSCache یک ویژگی داخلی در LiteSpeed است که شتاب محتوای پویا با کارایی بالا را ارائه می‌دهد. از طریق ذخیره خودکار صفحه و زمان‌بندی برای پاکسازی URLهای خاص عمل می‌کند. LSCache همچنین برای نمایش دسکتاپ و موبایل، کش جداگانه ارائه می‌دهد. فعال کردن LSCache زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

◉ عملکرد و مقیاس پذیری

وب سرور LiteSpeed عملکرد و مقیاس پذیری پلت فرم‌های میزبانی وب را از طریق معماری مبتنی بر رویداد افزایش می‌دهد. قابلیت سرویس دهی به هزاران مشتری به طور همزمان با حداقل استفاده از منابع سرور مانند حافظه و CPU را دارد. کد منحصر به فرد توسعه یافته و بهینه شده وب سرور لایت اسپید عملکرد PHP را بهبود و وب سایت‌های استاتیک را سریع‌تر از آپاچی ارائه می‌دهد.

نسخه‌های وب سرور LiteSpeed

وب سرور LiteSpeed در سه نسخه موجود است. این نسخه‌ها در زیر فهرست شده‌اند:

  • OpenLiteSpeed Edition: از این نسخه در وب سایت‌های بزرگ و پربازدید استفاده شده اما با هیچ کنترل پنل میزبانی سازگار نیست. یک نسخه متن باز و رایگان برای استفاده شخصی و تجاری است.
  • نسخه استاندارد: از این نسخه برای وب سایت‌های کوچک با تعداد بازدید کمتر استفاده می‌شود و با کنترل پنل‌های میزبانی مانند WHM/cPanel و دایرکت ادمین سازگار است.
  • نسخه Enterprise: این نسخه به طور گسترده برای وب سایت‌های بزرگ و پربازدید استفاده می‌شود و با کنترل پنل های میزبانی متعدد سازگار است. نسخه سازمانی به طور گسترده توسط سازمان‌های میزبانی وب پیشرو برای ارائه یک تجربه میزبانی وب عالی برای مشتریان استفاده می شود. نسخه Enterprise دارای بالاترین سطح ثبات است و توسط cPanel پشتیبانی می‌شود. همچنین با کنترل پنل دایرکت ادمین نیز ادغام می‌شود.

 سخن آخر

وب سرور Litespeed یکی از وب سرورهای بسیار پرسرعت با عملکرد عالی است که شباهت زیادی به آپاچی دارد. سرعت این وب سرور از آپاچی نیز بیشتر است و همین موضوع سبب شده تا بیشتر از آپاچی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ نیز این وب سرور را جایگزین آپاچی کرده‌اند. در این مقاله به طور کامل با ویژگی‌های این وب سرور آشنا شدید و نسخه‌های مختلف آن نیز به شما معرفی شدند. اگر مقیاس پذیری بالا در کنار هزینه پایین برای شما مهم است، از وب سرور لایت اسپید استفاده کنید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا