وب سرور

تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور در چیست؟

web serverها و application serverها  فناوری هایی هستند که امکان تبادل داده ها و خدمات را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند. معماری کلاینت-سرور سازوکار اساسی اینترنت است. هنگامی که از یک وب سایت یا برنامه در اینترنت بازدید می‌کنید، مرورگر شما (به عنوان مشتری) داده‌ها را از یک سرور راه دور درخواست می‌کند و پاسخ را به شما نمایش می‌دهد. وب سرور یک جزء نرم افزاری است که داده‌های ثابت مانند تصاویر، فایل‌ها و متن را در پاسخ به درخواست‌های مشتری ارائه می‌دهد. یک اپلیکیشن سرور به عنوان نرم افزاری است که اجازه استفاده از محتوای دینامیک را فراهم می‌کند. ممکن است این دو اصطلاح به صورت مترادف استفاده شوند. در این مقاله از تادسرور ما برای شما توضیح می‌دهیم تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور در چیست و هر یک چه ویژگی‌هایی دارند.

سرور چیست؟

برای توضیح سرور باید بگوییم که سرور یک مخزن مرکزی است که داده‌ها و برنامه‌های کامپیوتری در آن ذخیره می‌شوند و کلاینت‌ها در شبکه به آنها دسترسی دارند. سرور به شما کمک می‌کند تا منابع شبکه را مدیریت کنید و خدمات مشترکی را برای اتصال ایستگاه‌های کاری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به شما امکان می‌دهد داده‌ها یا منابع سخت افزاری و نرم افزاری را بین مشتریان به اشتراک بگذارید. به طور عمده دو نوع سرور وجود دارد 1) وب سرور  2) اپلیکیشن سرور

وب سرور چیست؟

تعریف وب سرور به زبان ساده چنین است: وب سرور یک برنامه کامپیوتری یا رایانه‌ای است که برنامه را اجرا می‌کند. وب سرور عامل اصلی پذیرش درخواست‌های HTTP از مشتریان و ارائه صفحه وب و سپس ارائه پاسخ‌های HTTP است. همچنین می‌تواند به عنوان یک برنامه ماشین مجازی نیز تعیین شود.

Application Server چیست؟

Application Server چیست

اپلیکیشن سرور یک نوع سرور است که به شما کمک می‌کند تا از برنامه‌ها میزبانی کنید. هم امکاناتی برای ایجاد یک برنامه وب و هم یک محیط سرور برای اجرای آن‌ها فراهم می‌کند.

نحوه کار وب سرور در مقابل اپلیکیشن سرور

وب سرورها و اپلیکیشن سرورها دارای فرآیندهای مستقل مجزا هستند.

نحوه عملکرد یک وب سرور

نحوه عملکرد یک وب سرور

وب سرور فناوری است که کد و داده‌های یک وب سایت را میزبانی می‌کند. وقتی URL یک سایت را در مرورگر خود وارد می‌کنید، مرورگر و وب سرور شما به صورت زیر ارتباط برقرار می‌کنند:

  • مرورگر از URL برای پیدا کردن آدرس IP سرور استفاده می‌کند..
  • مرورگر یک درخواست HTTP برای دریافت اطلاعات ارسال می‌کند.
  • وب سرور با یک سرور پایگاه داده ارتباط می‌گیرد تا داده‌های مربوطه پیدا شوند.
  • وب سرور محتوای ثابت مانند صفحات HTML، تصاویر، ویدیوها یا فایل‌ها را در یک پاسخ HTTP به مرورگر برمی‌گرداند.
  • سپس مرورگر اطلاعات را برای شما نمایش می‌دهد

وب‌سایتی که میزبان محتوای ثابت مانند وبلاگ‌ها، تصاویر سرصفحه یا مقالات است، می‌تواند روی سرور وب اجرا شود. با این حال، اکثر وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب بسیار تعاملی‌تر هستند و به یک اپلیکیشن سرور نیاز دارند.

اپلیکیشن سرور چگونه کار می‌کند؟

اپلیکیشن سرور با پشتیبانی از تولید محتوای پویا، منطق برنامه و ادغام با منابع مختلف، قابلیت‌های یک وب سرور را گسترش می‌دهد. همچنین یک محیط زمان اجرا فراهم می‌کند که در آن می‌توانید کد برنامه را اجرا کنید و با سایر اجزای نرم افزار مانند سیستم‌های پیام رسانی و پایگاه‌های داده تعامل داشته باشید.

هنگامی که سعی می کنید به محتوای تعاملی در یک وب سایت دسترسی پیدا کنید، اپلیکیشن سرور به صورت زیر عمل می‌کند:

  • مرورگر از URL برای پیدا شدن آدرس IP سرور استفاده می‌کند
  • مرورگر یک درخواست HTTP برای اطلاعات ارسال می‌کند
  • وب سرور درخواست را به اپلیکیشن سرور منتقل می‌کند
  • اپلیکیشن سرور منطق تجاری را اعمال می‌کند و با سرورهای دیگر و سیستم‌های شخص ثالث برای انجام درخواست ارتباط برقرار می‌کند
  • اپلیکیشن سرور یک صفحه HTML جدید را ارائه می‌دهد و آن را به عنوان پاسخی به وب سرور برمی‌گرداند
  • وب سرور پاسخ را به مرورگر برمی‌گرداند
  • مرورگر اطلاعات را به شما نمایش می‌دهد

برای مثال یک وب سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید، وقتی مواردی را به سبد خرید خود اضافه می‌کنید یا موارد را بررسی می‌کنید، با اپلیکیشن سرور تعامل دارید.

تفاوت‌های کلیدی وب سرور در مقابل اپلیکیشن سرور

وب سرورها و اپلیکیشن سرورها چندین تفاوت کلیدی با یکدیگر دارند. در ادامه به بررسی فرق وب سرور و اپلیکیشن سرور می‌پردازیم.

1. وظایف تحت پوشش

یک وب سرور میزبان وب سایت‌ها است و به درخواست‌های ساده پاسخ می‌دهد. سرورهای وب همچنین فعالیت سرور را ثبت و امکان اسکریپت نویسی سمت سرور را فراهم می‌کنند.

از طرف دیگر، اپلیکیشن سرورها دارای مجموعه وظایف پیچیده‌تری هستند. اپلیکیشن سرورها منطق کسب و کار را برای تولید محتوای پویا از طریق ارتباط با سیستم ها، خدمات و پایگاه‌های داده سازمانی مدیریت می‌کنند.

2. پروتکل‌های مورد استفاده

دیگر تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور در پروتکل‌های مورد استفاده آن‌هاست. پروتکل اصلی استفاده از سرورهای وب پروتکل HTTP است. با این حال، وب سرورهای مختلف از FTP و پروتکل انتقال نامه ساده (SMTP) نیز پشتیبانی می‌کنند. این دو پروتکل ذخیره سازی و انتقال فایل و همچنین ایمیل را تسهیل می‌کنند.

علاوه بر پروتکل‌هایی که وب سرورها استفاده می‌کنند، اپلیکیشن سرورها از پروتکل‌های ارتباطی اضافی برای برقراری ارتباط با سایر اجزای نرم افزار نیز استفاده می‌کنند. برای مثال، ممکن است از فراخوانی روش از راه دور (RMI) و فراخوانی روش از راه دور (RPC) استفاده کنند.

3. انواع محتوا

دیگر تفاوت web server با application server در انواع محتوای آن‌هاست. وب سرورها بیشتر محتوای ثابت را ارائه می‌دهند. محتوای ثابت محتوایی است که سرور نیازی به اصلاح یا پردازش آن قبل از ارائه ندارد. برای مثال، فایل‌های تصویری (مانند PNG، GIF و JPEG)، اسناد قابل دانلود (PDF)، ویدیوها و فایل‌های HTML همگی محتوای ثابت هستند.

اپلیکیشن سرورها بیشتر محتوای پویا را ارائه می‌دهند. محتوای پویا محتوایی است که بر اساس نحوه تعامل کاربر با آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، گزارش‌های تولید شده به صورت پویا، نمایش داده‌های سفارشی شده، رابط‌های کاربری شخصی سازی شده، نتایج پایگاه داده و HTML پردازش شده همگی محتوای پویا هستند.

4. چند رشته‌ای

در multithreading، سرور چندین رشته را به طور همزمان ایجاد و اجرا می‌کند و هر یک وظیفه جداگانه یا بخشی از یک کار را انجام می‌دهد. پشتیبانی از multithreading به ارائه سریع‌تر محتوای وب و در عین حال مدیریت ترافیک وب کمک می‌کند.

اکثر وب سرورها از multithreading پشتیبانی نمی‌کنند. سرورهای وب هر درخواست اتصال جدید را در یک صف قرار می‌دهند و از یک حلقه رویداد برای نظارت بر ورودی‌ها و خروجی‌های جدید از صف استفاده می‌کنند. برای بهبود کارایی، سرور درخواست‌ها را با استفاده از ورودی/خروجی غیرمسدود و تماس‌های برگشتی پردازش می‌کند. عملیات غیر مسدود و معماری رویداد محور به سرورهای وب اجازه می‌دهد تا اتصالات همزمان را مدیریت کنند.

اپلیکیشن سرورها از multithreading برای ارائه مقیاس پذیری و کارایی بالا استفاده می‌کنند. اگر درخواستی به منابع خارجی نیاز داشته باشد، اپلیکیشن سرور از رشته‌های جداگانه برای پوشش آن تعاملات استفاده می‌کند. می‌تواند چندین رشته را به طور همزمان پردازش کند و به طور موازی بسیاری از تعاملات مشتری را ارائه می‌دهد.

سخن آخر

اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور مطالبی را بازگو کنیم، باید اینطور توضیح دهیم که اپلیکیشن سرورها و وب سرورها برای رسیدگی به درخواست‌های مشتری و ارائه محتوای صحیح به کاربر با هم کار می‌کنند. وب سرور همیشه ابتدا یک درخواست جدید دریافت می‌کند، اگر خودش بتواند اطلاعات را تولید کند، این کار را انجام می‌دهد و یک پاسخ HTTP را ارسال می‌کند. همچنین بررسی می‌کند که داده‌هایی که کاربر درخواست کرده است در حافظه پنهان آن وجود نداشته باشد. اگر وب سرور نتواند به محتوای مورد نیاز کاربر دسترسی پیدا کند، درخواست را به اپلیکیشن سرور ارسال می‌کند. اپلیکیشن سرور داده‌ها را پردازش می‌کند. سپس درخواست را به وب سرور ارسال می‌کند که آن را به کاربر ارسال می‌کند. در معماری‌های خاص، می‌توانید اپلیکیشن سرورها را طوری پیکربندی کنید که درخواست‌های HTTP را خودشان مدیریت کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا