سرور اختصاصیسرور مجازی VPS

5 تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی به زبان ساده

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟ اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بر سر دوراهی انتخاب بین سرور مجازی یا سرور اختصاصی مانده‌اید، صفحه درست را باز کرده‌اید. اگر می‌خواهید در خصوص سرور مجازی و سرور اختصاصی بیشتر بدانید و فرق سرور مجازی و سرور اختصاصی آگاه شوید تا انتهای این مقاله از تاد سرور با ما همراه باشید. برای انتخاب میزبانی وب سایت انتخاب‌های زیادی پیش‌روی شما وجود دارد که از جمله مهمترین این انتخاب‌ها می‌توان به هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی اشاره کرد.

سرور مجازی و سرور اختصاصی از محبوبیت بسیار زیادی در بین توسعه دهندگان وب برخوردار است و بسیاری از افرادی که می‌خواهند یک وب سایت پر بازدید با رویکرد افزایش کاربران توسعه دهند به سراغ این دو می‌روند. اما سرور مجازی یا سرور اختصاصی کدام را انتخاب کنید؟ برای انتخاب بهتر شما باید با تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا باشید تا گزینه مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا virtual private server که به اختصار به آن VPS هم می‌گویند با بهره گرفتن از تکنولوژی مجازی ساز یک سرور را به چندین بخش تقسیم می‌کند و هر کدام از این بخش‌ها را برای میزبانی از یک وب سایت اختصاص می‌دهد. زمانی‌که شما از سرور مجازی استفاده می‌کنید، در واقع چندین وب سایت یا کاربر از یک سرور استفاده می‌کنند با این تفاوت که دارای محدودیت‌های مانند رم و پهنای باند هستند. شاید فکر کنید که سرور مجازی همان هاست است، اما اینگونه نیست و هاست به‌طور کامل به سرور مجازی متفاوت است.

سرور مجازی چیست

معمولا سرور مجازی برای وب سایت‌هایی که کاربرهای بسیار زیادی ندارند یا کسب و کارهای کوچک که به منابع بسیار زیادی نیاز ندارند، مناسب است. سرورهای مجازی سرعت بیشتری به نسبت هاست دارند و برای کسب و کارهای کوچکی که استفاده از هاست آن‌ها را با مشکلاتی مانند  دیر باز شدن صفحات موجه کرده‌ است، بهترین گزینه است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت هاست و سرور مجازی به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت هاست با سرور مجازی را مطالعه کنید.

مزایا و معایب سرور مجازی

سرور مجازی یا vps نیز مانند سایر سرویس ها دارای معایب و مزایایی است. در ادامه به صورت خلاصه به این موارد می‌پردازیم تا شما بتوانید تفاوت vds و vps را راحت تر در ذهن خود تحلیل کنید.

مزایای سرور مجازی

  1. برای بسیاری از وب سایت‌ها مناسب است.
  2. قیمت این سرورها نسبت به سرورهای مجازی کمتر است.
  3. امنیت قابل قبول

معایب سرور مجازی

  1. اختصاصی نبودن سرور
  2. در برخی از امکانات محدودیت‌هایی دارند.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟ سرورهای اختصاصی یا Dedicated server نوعی از میزبانی وب سایت است که کاملا اختصاصی است. در سرورهای اختصاصی هر سرور مختص به یک وب سایت خاص است و فقط و فقط یک وب سایت از منابع آن استفاده می‌کند. معمولا قیمت سرورهای اختصاصی به نسبت سایر میزبان‌های وب بیشتر است. استفاده از سرور اختصاصی برای وب سایت‌های بزرگ که تعداد کاربران زیادی دارند و یا پیش‌بینی می‌کنند که در آینده تعداد زیادی کاربر داشته باشند، بسیار مناسب است.

سرور اختصاصی چیست

مزایا و معایب سرور اختصاصی

سرور اختصاصی، یکی از ایده‌آل ترین‌ نوع سرور است. اما حتی ایده‌آل ها هم می‌توانند معایب و مزایا داشته باشند. در ادامه به معرفی نکات مثبت و منفی سرور اختصاصی می‌پردازیم.

مزایای سرور اختصاصی

  1. تمامی منابع این سرور برای یک وب سایت است و کاملا اختصاصی است.
  2. شما می‌توانید از تمامی ظرفیت‌ها و منابع این سرور برای وب سایت خود استفاده کنید.
  3. امنیت بالایی دارد.
  4. قابلیت ارتقا یافتن دارند.

معایب سرور اختصاصی

  1. معمولا این سرورها قیمت بالایی دارند.
  2. شما باید دانش فنی برای مدیریت این سرورها داشته باشید.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

برای هر وب سایت یا پلتفرم آنلاینی نیاز به یک میزبان است، شما در زمان راه‌اندازی وب سایت خود باید نوع میزبان خود را مشخص کنید، پس مهم است که با سرورهای مختلف آشنا باشید و از تفاوت آن‌ها آگاه باشید. در ادامه به تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی اشاره شده است.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست

1. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر تخصیص منابع

اولین و شاید مهمترین تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در تخصیص منابع است. اجازه دهید تا با یک مثال این قضیه را برای شما کمی روشن کنیم. فرض کنید که یک منزل با چهار اتاق خواب اجاره کرده‌اید، در این مثال منزل سرور است و اتاق‌ها منابع آن هستند. زمانی که سرور مجازی دارید، شما این منزل را با چند نفر دیگر شریک شده‌اید و ممکن است اگر اتاق اضافه‌ای بخواهید، دیگران آن را به شما ندهند. اما زمانی‌که سرور شما اختصاصی است به این معنی است که کل منزل را اجاره‌ کرده‌اید و مدیریت تمام بخش‌های آن‌ها با شما است.

در سرور اختصاصی شما هر اندازه‌ای که منابع بخواهید در دسترس شما است و مجبور نیستید که آن را با وب سایت دیگری شریک شوید. سرورهای مجازی هم قطعا مزایای خود را دارد اما در بخش تخصیص منابع سرورهای اختصاصی منابع بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

2. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر امنیت

از نظر امنیت سرورهای مجازی بسیار امن هستند و تقریبا می‌توان گفت که امنیت این سرورها بسیار قابل قبول است اما سرورهای اختصاصی از سطح امنیت بالاتری برخوردار هستند. هر دوی این سرورها به شما این امکان را می‌دهند که نرم‌افزارهای امنیتی خود را نصب کنید و امنیت میزبان خود را بالاتر ببرید. در مجموع باید بگوییم که سرورهای مجازی از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما با سرورهای اختصاصی شما کنترل امنیت سرور خود را بر عهده دارید و کنترل هرگونه نقض امنیتی بر عهده شما است.

3. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر عملکرد

عملکرد سرورها به سرعت باز شدن صفحات، سرعت دانلود و … وب سایت شما بستگی دارد و هر چه سرعت این آیتم‌ها بیشتر باشد به این معنی است که عملکرد سرور شما بهتر است. در سرورهای مجازی همان‌طور که در بالا گفته شد، محدودیت منابع وجود دارد و برخی از منابع بین وب سایت‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، این موضوع سبب می‌شود تا سرعت بارگذاری و دانلود وب سایت‌هایی که بر روی سرور مجازی هستند به نسبت وب سایت‌هایی که از سرور اختصاصی استفاده می‌کنند، کمتر باشد.

محدودیت منابع به این معنی است که وب سایت توانایی این را داشته باشید که با افزایش شدید ترافیک بتواند مقابله کند و همچنان سرعت بارگذاری سایت شما قابل قبول باشد. سرعت بارگذاری سرور مجازی بسیار خوب و قابل قبول است اما زمانی‌که چندین سایت که بر روی سرور شما قرار دارند با محدودیت ترافیک روبه‌رو شوند، سرعت سایت شما کم خواهد شد.

4. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر مدیریت

هر دوی این سرورها ابزاری را به شما می‌دهند که شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید، سرورهای خود را مدیریت کنید. پس در این بخش سرورهای مجازی و اختصاصی مدیریت نشده این دو کاملا شبیه به هم هستند و با امکاناتی که این سرورها در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌توانید، سرورهای خود را مدیریت کنید. علاوه بر سرویس‌های مدیریت نشده (مدیریت آن‌ها به عهده شماست)، سرویس‌های مدیریت شده هم وجود دارد که کاملا آماده استفاده هستند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرورهای مجازی و اختصاصی هم به‌صورت مدیریت شده و هم به‌صورت مدیریت نشده وجود دارند.

5. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر قیمت

همان‌طور که در بالا گفته شد، زمانی که شما از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید یک سرور به‌طور کامل در اختیار وب سایت شما قرار می‌گیرد، پس طبیعی است که قیمت سرورهای اختصاصی نسبت به سرورهای مجازی بالاتر باشد. دلیل این موضوع هم این است که زمانی که شما سرور اختصاصی دارید، تمامی هزینه‌ها و نگهداری از آن بر عهده یک کاربر است اما زمانی‌که از سرور مجازی استفاده می‌کنید، هزینه‌های نگهداری در بین چند کاربر تقسیم می‌شود و به همین دلیل است که هزینه سرورهای مجازی کمتر از سرورهای اختصاصی است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی صحبت شد، در ابتدا سرور مجازی را برای شما تعریف کردیم و به مزایا و معایب آن پرداختیم و سپس به سراغ سرورهای اختصاصی رفتیم و در مزایا و معایب آن به‌طور مختصر صحبت کردیم. اما کدام سرور بهتر است، سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ باید بدانید که بهترین یک صفت است و این شما هستید که باید بر حسب نیاز خود تصمیم بگیرید که کدام یک از این سرورها برای شما مناسب است.

عمده تفاوت سرورهای مجازی و اختصاصی به قیمت، عملکرد و سرعت برمی‌گردد. علاوه بر تعیین نوع سرور انتخاب ارائه دهنده‌ خدمات وب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید به سراغ شرکت‌هایی بروید که در زمینه ارائه خدمات میزبانی وب سایت بهترین هستند. مجموعه‌ای که شما برای خرید سرور انتخاب می‌کنید باید به‌طور کامل پشتیبانی از سرور شما را به عمل آورد و در صورت بروز هرگونه مشکل به شما برای رفع مشکل کمک کند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا