سرور مجازی VPSهاست

تفاوت هاست با سرور مجازی چیست؟ فرق این دو را بدانید

تفاوت هاست با سرور مجازی در چیست؟ اگر بخواهید یک وب سایت برای خود راه‌اندازی کنید، مهمترین بخش و مرحله‌ای که پیش‌روی شما قرار می‌گیرد، انتخاب هاست یا سرور مجازی است. اما هاست بهتر است یا سرور مجازی؟ این سوال قطعا برای هر شخصی که تا کنون تصمیم گرفته است، وب سایتی راه‌اندازی کند پیش آمده است. بسیاری از افراد به سراغ هاست می‌روند که علاوه بر سادگی قیمت پایینی هم دارند، اما با گذشت زمان و پیشرفت سایت شما می‌توانید با خرید سرورهای مجازی منابع سایت خود را بیشتر کنید.

اگر بخواهیم بین هاست و سرور مجازی یکی را انتخاب کنیم، در نگاه اول قطعا به سمت گزینه ارزان‌تر یا همان هاست می‌روید، اما زمانی‌که بخواهیم یک وب سایت راه‌اندازی کنیم تنها قیمت مهم نیست و عواملی مانند انعطاف‌پذیری، عملکرد و .. از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اما تفاوت هاست با سرور مجازی چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل فرق هاست و سرور مجازی را بررسی کنیم و پاسخی روشن برای این سوال که هاست بهتر است یا سرور مجازی ارائه دهیم.

هاست چیست؟

هاست چیست؟ هاست‌های اشتراکی ارزان‌ترین سرویسی است که شما می‌توانید برای میزبانی وب سایت خود انتخاب کنید، پس برای سایت‌های تازه تاسیس که بودجه چندان زیادی برای توسعه وب سایت خود ندارند، بهترین گزینه هاست‌های اشتراکی هستند. زمانی که شما یک هاست خریداری می‌کنید در واقع شما یک فضایی را از سرورهای شرکت‌ ارائه دهنده هاست اجاره می‌کنید.

تفاوت سرور مجازی و هاست چیست

همان‌طور که از نام این هاست مشخص است، زمانی‌که یک وب سایت از هاست اشتراکی استفاده می‌کند این موضوع به این معنی است که این سایت منابع سرور را با سایر سایت‌های دیگر به‌صورت اشتراکی استفاده خواهند کرد. این موضوع اصلی‌ترین دلیل برای قیمت پایین هاست‌های اشتراکی است. اگر وب سایت کوچکی دارید که میزان بازدید آن کم است به شما توصیه می‌کنیم که به سراغ این هاست‌ها بروید.  

سرور مجازی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سرور مجازی را توضیح دهیم باید بگوییم که زمانی‌که شما از یک سرور مجازی استفاده می‌کنید، رم و پردازنده تحت یک سرور مستقل در اختیار وب سایت شما قرار می‌گیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این سرور به‌صورت مجازی بر روی یک سرور فیزیکی دیگر راه‌اندازی خواهد شد. این سرورها به نسبت سرورهای اشتراکی امکانات بیشتری را در اختیار صاحبان وب سایت قرار می‌دهد.

سرور مجازی چیست

زمانی‌که شما از سرور مجازی استفاده می‌کنید، می‌توانید برخی از تنظیمات سرور را تغییر دهید و منابع بیشتری را در اختیار وب سایت خود قرار دهید. سرورهای مجازی سرعت بارگذاری قابل قبولی دارند. در ادامه به شما فرق هاست و سرور مجازی را می‌گوییم تا زمانی که می‌خواهید وب سایت خود را راه‌اندازی کنید، بدانید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

تفاوت هاست و سرور مجازی

هر کدام از این سرورها ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. برای بررسی تفاوت هاست با سرور مجازی بهترین روش این است که به مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها اشاره شود تا فرق هاست و سرور مجازی برای شما قابل لمس‌تر شود. از جمله مهمترین مزایا و معایب هاست و سرور مجازی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

مزایای هاست در مقایسه با سرور مجازی

از جمله مهمترین مزایای هاست اشتراکی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. قیمت هاست‌های مجازی بسیار مناسب است و تقریبا می‌توان گفت که ارزان قیمت‌ترین میزبانی که شما می‌توانید از آن برای وب سایت خود استفاده کنید، هاست اشتراکی است.
  2. راه‌اندازی و توسعه وب سایت در هاست اشتراکی بسیار ساده است، هاست اشتراکی به گونه‌ای طراحی شده است که هر کسی بتواند به راحتی با آن کار کند.
  3. زمانی‌که شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، نیاز نیست نگران تنظیمات یا بروزرسانی‌های مختلف سرور خود باشید چرا که شرکت ارائه دهنده خودش این کارها را انجام خواهد داد.
  4. اگر مشکلاتی مانند مشکلات کد نویسی برای سرور میزبان شما به‌وجود آید، این مشکل از طرف شرکت میزبان هاست شما رفع می‌شود و شما نگرانی از این بابت نخواهید داشت.
فرق هاست با سرور مجازی

معایب هاست در مقایسه با سرور مجازی

هر خدمات یا محصولی در کنار مزایایی که دارد، معایب منحصر به فرد خود را هم دارد که از جمله مهمترین معایب هاست می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. منابع هاست بسیار محدود است و این موضوع بر روی سرعت بارگذاری سایت شما تاثیر دارد.
  2. اگر وب سایتی که روز اول تاسیس کرده‌اید، بعد از گذشت چند ماه مورد استقبال مردم قرار گیرد شما این امکان برای شما وجود ندارد که سرورهای خود را متناسب با نیاز وب سایت تغییر دهید.
  3. اگر به هر دلیل شرکتی که از آن هاست اشتراکی تهیه کرده‌اید در انجام وظایف خود سستی کند و محدودیت‌های برای شما به‌وجود آورد، سایت شما از دسترس خارج خواهد شد.
  4. عملکرد سایر سایت‌ها بر عملکرد سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال اگر یک سایت که بر روی سرور مشترک با شما قرار دارد، مورد حمله هکرها قرار بگیرد سایت شما هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

مزایای سرور مجازی در قیاس با هاست

از جمله مزایای این سرور می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. در این نوع از سرورها شما به‌طور کامل به سرور دسترسی دارید و می‌توانید تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید.
  2. امنیت این سرورها قابل قبول است و ریسک امنیتی بسیار کمی دارند. شما می‌توانید به‌صورت سفارشی تنظیمات امنیتی خود را بر روی سرور نصب کنید و امنیت آن را بالاتر ببرید.
  3. قابلیت پیکربندی سرورهای مجازی وجود دارد و می‌توانید نرم‌افزار و سیستم عامل خود را بر روی آن نصب کنید.
  4. سرورهای مجازی قابلیت ارتقا دادن دارند و هر زمان که شما صلاح دیدید یا احساس کردید که وب سایت شما به منابع بیشتری نیاز دارد، می‌توانید آن را ارتقا دهید و منابع بیشتری را در اختیار وب سایت خود قرار دهید.

معایب سرور مجازی در مقابل هاست

اکنون که با مزایای این سرور آشنا شدید اجازه دهید تا از معایب آن نیز مطلع شوید. از جمله مهمترین معایب سرورهای مجازی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. قیمت سرورهای مجازی بالاتر از هاست است و شما باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنید.
  2. برای مدیریت سرورهای مجازی شما باید اطلاعاتی در زمینه فناوری اطلاعات و کامپیوتر داشته باشید. به‌طور کلی برای مدیریت این سرورها به دانش فنی نیاز است.
  3. سیستم پشتیبان اتوماتیک ندارد و این وظیفه بر عهده شما است که از اطلاعات موجود بر روی وب سایت خود پشتیبانی کنید و از آن‌ها بکاپ تهیه کنید.
مقایسه هاست با سرور مجازی

سرور مجازی بخریم یا هاست؟ کدام مناسب‌تر است؟

اکنون که می‌دانید هاست و سرور مجازی چیست و با فرق هاست و سرور مجازی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است که بررسی کنیم که کدام نوع سرویس مناسب سایت شماست؟

پیشنهاد هاست اشتراکی

  1. اطلاعات فنی کمی در خصوص هاست، مدیریت هاست، راه‌اندازی سایت و .. دارند. برای افرادی که آشنایی چندانی با مدیریت هاست ندارند به شما توصیه می‌کنیم که حتما از هاست استفاده کنید تا نگرانی از این بابت نداشته باشید.
  2. افرادی که نمی‌خواهند متحمل هزینه‌های سنگین برای خرید سرویس میزبان شوند. در یک کلام اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، هاست بهترین گزینه برای شما است.
  3. مقدار منابعی که هاست اشتراکی در اختیار وب سایت آن‌ها قرار می‌دهد، برای آن‌ها کافی است. به‌طور کلی برای وب سایت‌های کوچک که مراجعه کننده‌های محدودی دارد، هاست گزینه مناسبی است.

پیشنهاد سرور مجازی

  1. افرادی که مشکل مالی ندارند و می‌توانند برای خرید میزبان سایت خود هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنند.
  2. اگر وب سایت شما به منابعی بیش از آن چیزی که هاست اشتراکی در اختیار شما قرار می‌دهد، نیاز داشته باشد باید از سرورهای مجازی استفاده کنید تا سرعت بارگذاری صفحات شما برای کاربران قابل قبول باشد و آن‌ها را کلافه و خسته نکند.
  3. اگر وب سایت شما مورد استقبال مردم قرار گرفته است و میزان بازدید شما حال افزایش است به شما توصیه می‌کنیم که آینده‌نگری کنید و به سراغ سرورهای مجازی بروید.
  4. یک وب سایت را می‌خواهید راه‌اندازی کنید، اما نمی‌دانید که چه مقدار بازدید کننده خواهد داشت. برای مثال زمانی‌که یک وب سایت گردشگری و خرید تور تاسیس می‌کنید، نمی‌توانید با توجه به رقبای بزرگ٬ میزان حجم بازدید سایت خود را پیش‌بینی کنید.
  5. زمانی‌که شما مایل هستید، تنظیمات اختصاصی خود را بر روی سرور اعمال کنید، باید به سراغ سرورهای مجازی بروید که امکانات شخصی سازی مختلف را برای شما فراهم کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص تفاوت هاست با سرور مجازی صحبت کردیم و به شما گفتیم که فرق هاست و سرور مجازی چیست. در بالا به مزایا و معایب هاست و سرور مجازی اشاره شد و اما هاست بهتر است یا سرور مجازی؟ پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد و در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام میزبان سایت برای شما مناسب است. برای مثال اگر می‌خواهید یک وب سایت کوچک داشته باشید که تعداد محدودی بازدید کننده دارد، هاست اشتراکی بهترین گزینه است و شما با پرداخت کمترین هزینه می‌توانید یک میزبان برای سایت خود پیدا کنید. در غیر اینصورت سرورهای مجازی گزینه بهتری برای شما هستند. پس بهترین یک صفت است که بر حسب شرایط مختلف قابل تغییر است.

اگر یک هاست اشتراکی دارید و بعد از گذشت مدتی بخواهید به هر دلیلی به سراغ سرور مجازی بروید، این موضوع بستگی به شرکت میزبان شما دارد. شرکت میزبان شما باید قابلیت تبدیل هاست به سرور مجازی را داشته باشد. پس اگر در زمان راه‌اندازی وب سایت خود به هر دلیلی از هاست استفاده کردید، این امکان را بدهید که شاید روزی بخواهید به سراغ سرورهای مجازی بروید؛ به همین دلیل حتما به سراغ شرکت‌های بروید که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا