سرور مجازی VPS

کاربرد سرور مجازی چیست؟ 7 کاربرد مهم VPS

کاربرد سرور مجازی چیست ؟ با رونق گرفتن کسب و کارها در فضای مجازی، افراد در تکاپو برای پیشرفت بیشتر، از هر گزینه مناسبی که پیش روی‌شان باشد استفاده می‌کنند. یکی از مسیرها و ابزارهایی که می‌تواند در رشد کسب و کارها در عصر دیجیتال کمک کند، طراحی و راه‌اندازی وب سایت است. اما برای راه‌اندازی یک وب سایت شما به تجهیزات خاصی نیاز دارید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن سرور است. سرورها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید بر حسب نیاز و با توجه به بودجه و … بهترین گزینه را برای وب سایت خود انتخاب کنید. در جستجو برای خرید سرور احتمالا نام vps را شنیده‌اید. اما vps  چیست و چه کاربردی دارد؟

در چند سال گذشته استفاده از vps رشد بالایی داشته است. با روی کار آمدن این نوع سرور کاربران ترجیحشان بر آن است که به جای پرداخت هزینه‌های بالا، در پروژه‌های خود از سرورهای مجازی استفاده کنند. سرور مجازی خصوصی یا Virtual Private Server که به اختصار VPS نامیده می‌شود، که به دلیل قیمت ارزان آن نسبت به سایر سرورها طرفداران بسیار زیادی دارد. اما کاربرد سرور مجازی چیست ؟ در این مقاله از تاد سرور علاوه بر معرفی سرور مجازی و انواع آن به صورت مختصر، کاربردهای استفاده از این نوع سرور را برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

سرور مجازی چیست؟

در پاسخ به سوال سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم، Vps در واقع بخشی از یک سرور اختصاصی بزرگ است که منحصرا در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد. یک میزبان بسیار عالی و قدرتمند با مزایای بی‌نظیر برای کسب و کار شما به شمار می‌رود. سرور مجازی نسبت به سایر سرورها قدرتمندتر و دارای منابع بیشتری است. این نوع سرور نه تنها ارزان‌تر است، بلکه مشکلات هاست‌های اشتراکی را نیز ندارد. در هاست‌های اشتراکی منابع موجود بین کاربران مشترک است. به همین دلیل اگر یکی از کاربران بیشتر از سایرین از منابع استفاده کند، عملکرد دیگر وب سایت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عملکرد آن‌ها می‌شود. خوشبختانه این قبیل مشکلات در سرورهای مجازی وجود ندارد. زیرا اختصاصی بودن هر سرور باعث شده تا تمام منابع و امتیازات آن به صورت کامل در اختیار یک کاربر قرار بگیرد.

سرور مجازی چیست

همین ویژگی‌ها باعث شده تا کاربران برای راه‌اندازی وب سایت و بهبود عملکرد سیستم خود تمایل بیشتری به خرید سرور مجازی داشته باشند. از مزایای این نوع سرور می‌توان به عملکرد بالا، امنیت بسیار بالا، غیرقابل هک، عدم ویروسی شدن، ایجاد نظم بی‌نظیر در تمام سیستم، پهنای باند وسیع، قابلیت ارتقا و رشد آن و … اشاره کرد. اما سرورهای مجازی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی انواع سرور مجازی خواهیم پرداخت.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی بر اساس نوع سیستم عامل در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند. این سه نوع سرور شامل موارد زیر هستند:

  • Vps لینوکس: یکی از بهترین سرورهای مجازی که عملکرد بسیار بالایی دارد، vps لینوکس است. البته این نوع سرور را با نام سرور مجازی یونیکس نیز می‌شناسند. سیستم عامل لینوکس به واسطه بهره‌مندی از مجازی‌سازی‌های مختلف، به طراحی و مدیریت سیستم می‌پردازد. سرور مجازی لینوکس در صنعت ارتباطات به قدرتمندترین سرور به دلیل کیفیت و عملکرد فوق‌العاده بالای آن شهرت دارد.
  • Vps ویندوز: یکی دیگر از انواع سرور مجازی، vps ویندوز است که در بین کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار است. این نوع سرور نه تنها از سخت‌افزارهای قدرتمندی برخوردار است، بلکه کارایی و عملکردی آسانی نیز دارد.
  • Vps میکروتیک: یکی از حرفه‌ای‌ترین سرورهای مجازی که مختص حرفه‌ای‌ها است، سرور مجازی میکروتیک نام دارد. این سرور به لحاظ پایداری و قدرت بی‌نظیر است. از این نوع سرور مجازی بیشتر در زمینه مسیریابی استفاده می‌شود و نقش روتر در شبکه‌ها را دارد.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

کاربرد سرور مجازی چیست

در عصر دیجیتال که شما با سرورهای متنوع بسیاری مواجه هستید که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، vps دقیقا چیزی مابین سرورهای اشتراکی و اختصاصی است که می‌تواند تمام نیازهای شما برای عملکرد بالا، امنیت و حتی رشد پاسخگو باشد. در واقع شما با خرید یک سرور مجازی، همزمان با رشد و پیشرفت پروژه‌ها و کسب و کارتان می‌توانید سرور خود را نیز ارتقا دهید. به این معنی که این اختیار را دارید تا برنامه‌هایی به منصور بهبود عملکرد و حتی امنیت اطلاعات پروژه‌هایتان بر روی سرور نصب کنید. حتی در صورت لزوم میزان رم و فضای ذخیره‌سازی آن را افزایش دهید. از ما پرسیدید که کاربرد سرور مجازی چیست ؟ سرور مجازی کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه چندین مورد از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

1. کاربرد سرور مجازی برای آموزش و یادگیری Sysadmin

یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین کاربردهای سرور مجازی، یادگیری انواع نرم‌افزار است. شما به واسطه داشتن یک سرور مجازی می‌توانید به روت دسترسی داشته باشید. سرورهای مجازی با فراهم کردن محیطی کاملا امن و ایزوله به شما در یادگیری بهتر نرم‌افزاها کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر قصد یادگیری راه‌اندازی و نصب یک برنامه و اپلیکیشن خاصی را دارید اما نگران آسیب به سیستم خود از طریق باگ‌های آن هستید. می‌توانید برنامه یا سخت‌افزار را در سرور مجازی نصب و اجرا کنید. با این کار علاوه بر یادگیری نحوه نصب، اطلاعات سیستم شما در امنیت کامل هستند و هیچ مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد. حتی می‌توانید سیستم‌عامل‌های مختلف مانند لینوکس و ویندوز را در این محیط اجرا کنید و پس از اطمینان از یادگیری اصولی نصب آن‌ها، نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنید.

2. کاربرد سرور مجازی در برنامه نویسی

یادگیر‌ی برنامه نویسی و آزمایش کدها در محیط‌های برنامه نویسی کاری آسان و راحت است. اما یکی از بهترین کاربردها و محیط‌هایی که می‌توانید کدهای خود را بهتر مورد ارزیابی قرار دهید، استفاده از سرور مجازی است. این مسئله یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرکت‌های برنامه‌ نویسی است که از این طریق می‌توانند برنامه‌های خود را در بهترین حالت به کاربران ارائه کنند. این محیط همان‌طور که گفتیم بهترین راه برای یادگیری و آزمایش برنامه‌ها و اپلیکشن‌های مختلف است بدون آنکه آسیبی به سیستم اصلی شما وارد شود. سرورهای مجازی را می‌توان یک سند باکس (sandbox) واقعی دانست. یعنی محیطی امن و کاملا ایزوله برای اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف بدون آنکه سیستم اصلی را تحت تاثیر قرار دهد. حتی می‌توانید یک مرورگر وب را در سرورهای مجازی اجرا کنید و اصلا نگران هک شدن یا ویروسی شدن سیستم خود نباشید.

3. کاربرد VPS برای ریکاوری اطلاعات از دست رفته

یکی از مسائل و دغدغه‌های اکثر کاربران، برگرداندن اطلاعات از دست رفته است. در حالی که با خرید یک سرور مجازی دیگر نگران این مسئله نخواهید بود. سرور مجازی محیطی بسیار امن برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات شما ایجاد کرده است که می‌توانید با خیالی آسوده از این محیط کاربری امن استفاده کنید. از طرفی چون این سرور به هیچ سیستم ویروسی یا سخت‌افزاری متصل نیست، شما می‌توانید از اطلاعات پروژه‌های خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنید. به عبارتی اطلاعات شما در یک محیط امن و ایزوله قرار دارند که هیچ ویروس و سخت‌افزاری نمی‌تواند روی آن‌ها تاثیر بگذارد.

4. کاربرد سرور مجازی جهت ذخیره اطلاعات

در گذشته شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ برای ذخیره سازی اطلاعات خود از یک دیتابیس سخت‌افزاری بزرگ که هزینه بسیار زیادی نیز در برداشت، استفاده می‌کردند. امروزه این سیستم‌ها بسیار قدیمی شده و دیگر کارایی گذشته را ندارند. حتی در برخی موارد احتمال آسیب جدی به کسب و کار شما و بروز خسارات مالی زیاد نیز وجود دارد. هنوز هم بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای آنکه اطلاعاتشان دچار مشکل نشوند، یا آن‌ها را از دست ندهند از جابجایی آن‌ها و حتی به روز کردن برنامه‌های خود واهمه دارند. اما دیگر جای نگرانی نیست. زیرا با روی کار آمدن سرورهای مجازی شما می‌توانید با خیالی آسوده و با کمترین هزینه اطلاعات خود را ذخیره کنید و دیگر نگران آپدیت کردن سخت‎افزارهای خود نیز نباشید. کافیست برنامه‌های قدیمی خود را در یک سرور مجازی اجرا کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که سرور حتما باید با محیط کانفیگ قبلی شما مطابقت داشته باشد.

5. کاربرد سرور مجازی برای ترید کردن

کاربرد سرور مجازی برای ترید کردن

ترید کردن به معنی خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال یک دنیای تجاری بزرگ است که می‌توان تنها با جابجا کردن ارز و خرید و فروش ارزهای مختلف به سود بسیار بزرگی رسید. امروزه افراد بسیاری وارد این بازار شده‌اند و رونق بسیار زیادی گرفته است. اما یکی از مشکلاتی که در این بازار بسیاری از تریدرها را اذیت می‌کند، سرعت پایین ارسال درخواست‌ها و از دست دادن سودهای بزرگ است. در حالی که با خرید سرور مجازی می‌توانید به کار خود سرعت دهید. ورود به دنیای ارز دیجیتال با سرور مجازی بدون هیچ گونه محدودیتی انجام می‌گیرد و شما دیگر نگران تاخیر در ارسال درخواست‌ها و انتقال ارزهای خود نخواهید بود.

6. کاربرد سرور مجازی در گیمینگ

یکی از کاربردهای بسیار جالب سرور مجازی، برای دنیای گیمینگ است. ما هر روزه شاهد رشد بازی‌های کامپیوتری هستیم. علاوه بر آن با پیشرفت و توسعه اینترنت نیز هر روزه افراد بیشتر در سراسر جهان از طریق همین بازی‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. دنیای گیمینگ در واقع یک دنیای مجازی بسیار پرهیجان است که محبوبیت بسیار زیادی در بین جوانان و نوجوانان دارد. اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، حجم بالای بازی‌های بزرگ و جهانی است که برای اجرای آن‌ها افراد نیازمند محیطی با فضای بسیار بالا و یک سیستم قدرتمند دارند. خرید سیستم‌های مخصوص گیم کاری بسیار پرهزینه است. راه‌حل بسیار خوبی که می‌توانیم برای گیمرهای عزیز پیشنهاد کنیم، خرید سرور مجازی گیمینگ است که علاوه بر دسترسی کامل به روت، امنیت بالا و نصب سریع را برای شما عزیزان به ارمغان خواهد آورد. با این سرورها شما می‌توانید حجم وسیعی از داده را در مدت زمان کمتری پردازش و ذخیره کنید.

کاربرد سرور مجازی در گیمینگ

7. کاربرد VPS مخفی کردن آی‌پی ایران

یکی از مشکلاتی که بسیاری تجار و کاربران برای ورود به دنیای بزرگ دیجیتال و تجارت‌های بین‌المللی دارند، تحریم‌های کشور است. همان‌طور که می‌دانید به دلیل تحریم‌ها، کاربران ایرانی نمی‌توانند در بسیاری از سایت‌ها ثبت‌نام کنند. یکی از این سایت‌ها که امروزه به شدت روی بورس است، دنیای ارز دیجیتال است که در قسمت‌های قبل به آن اشاره شد. برای ورود به این بازار کاربران ایرانی باید بتوانند از طریق برنامه‌هایی آی‌پی ایرانی بودن خود را پنهان کنند. اگر کسب و کار شما نیز به گونه‌ایست که نیازمند مخفی شدن آی‌پی ایران هستید، سرور مجازی می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی برای شما باشد. این سرور علاوه بر حفظ اطلاعات شما، قابلیت مخفی کردن آی‌پی اصلی را نیز دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم در پاسخ به سوال پرتکرار کاربرد سرور مجازی چیست، مهم‌ترین کاربردهای آن را برای شما عزیزان ارائه دهیم. کاربردهایی که احتمالا دغدغه اکثر شما عزیزان است. علاوه بر موارد ذکر شده سرورهای مجازی کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به؛ راه‌اندازی وب سایت با ترافیک بالا، استفاده به عنوان هاست دانلود و هاست ایمیل، راه‌اندازی سیستم‌های تانلینگ، کاهش پینگ در بازی‌ها، استفاده به عنوان اینترنت سرور (کارهایی که نیازمند روشن بودن سیستم و اتصال دائمی به اینترنت دارند)، اجرای برنامه‌هایی که پردازش آن‌ها چندین روز طول می‌کشد و … اشاره کرد. با خرید یک سرور مجازی شما محیطی امن، اختصاصی و با عملکرد بسیار بالا خواهید داشت که مزایای بسیار زیادی را برای شما عزیزان خواهد داشت.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا