سایر

syntax error چیست؟ آموزش رفع خطای syntax error در وردپرس

اگر بخواهیم لیستی از خطاهای مهم وردپرس را به شما معرفی کنیم، قطعا syntax error در این لیست جای خواهد داشت. Syntax error خطایی است که شما باید به‌طور کامل با آن آشنا باشید و با روش رفع خطای syntax error در وردپرس آشنا باشید. خود وردپرس برای زمانی‌که کاربران با مشکل و خطا روبه‌رو می‌شوند، راه حل‌های معرفی کرده است اما در برخی از مواقع این خطاها غیرقابل پیش‌بینی هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سادگی رفع کرد که syntax error از جمله این دسته از خطاها است.

دلایل بسیار زیادی برای رخ دادن خطای syntax error وجود دارد و این خطا را می‌توان یکی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس دانست. در این مقاله از تادسرور، به‌طور کامل درخصوص خطای syntax error صحبت خواهیم کرد و روش رفع خطای syntax error در وردپرس را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

Syntax error چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، خطای syntax error یکی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس است.  Syntax error معمولا به دلیل کدنویسی اشتباه به کاربران نمایش داده می‌شود. این اشتباهات زمانی اتفاق می‌افتند که ساختار کد ناقص یا نادرست باشد و با قواعد تعیین شده توسط زبان برنامه‌نویسی تطابق نداشته باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده این خطا را برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که در واقع syntax error مانع از اجرای کدهای نوشته شده توسط شما می‌شود. معمولا کاربران زمانی‌که با این خطا روبه‌رو می‌شوند، دستپاچه شده و احساس می‌کنند که وب‌سایتشان در حال نابودی است؛ اگر با این خطا روبه‌رو شدید، نگران نباشید چرا که به راحتی قابل حل است.

Syntax error چیست

در بالا تصویر خطای Syntax آورده شده است، اجازه دهید تا کمی در خصوص کلمات نوشته شده در این خطا صحبت کنیم.

  • Parse error: این جمله نشان دهنده این موضوع است که کدهای نوشته شده در وردپرس با مشکل روبه‌رو هستند.
  • Syntax error: این عبارت نشان دهنده این است که کدهای برنامه‌نویسی به درستی به کار نبرده شده‌اند.
  • Unexpected و expecting: این کلمه به این معنی است که از کاراکترهای به درستی در کدنویسی استفاده نشده است.
  • آدرس فایل: در ادامه آدرس فایلی که این خطا در آن اتفاق افتاده است به کاربران نشان داده شده است تا راحت‌تر بتوانند، مشکل به‌وجود آمده را رفع کنند.
  • On line: این بخش مربوط به شماره خط دستوری است که در آن اشتباه رخ داده است.

رفع خطای syntax error در وردپرس

اکنون که تا حدودی با syntax error آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا با روش رفع خطای syntax error در وردپرس نیز آشنا شوید. در ادامه قدم به قدم به روش رفع خطای syntax error در وردپرس اشاره شده است.

قدم اول رفع خطای syntax error در وردپرس: بررسی کد

ابتدا کد خود را دقیقاً مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که همه نشانگرها، دستورات و ساختارهای کد به درستی و با توجه به قواعد زبان PHP نوشته شده باشند.

قدم دوم رفع خطای syntax error: بازگشت به نسخه قبلی

اگر خطا پس از تغییر کد به وجود آمده است، بهتر است به نسخه قبلی کد خود بازگردید. اگر از یک سیستم کنترل نسخه استفاده می‌کنید مانند Git، می‌توانید به راحتی به نسخه‌های قبلی بازگشت کنید.

قدم سوم رفع خطای syntax error در وردپرس: استفاده از ابزارهای کمکی

ابزارهای آنلاین یا افزونه‌های ویرایش کد قادر به تشخیص و نمایش خطاهای نحوی هستند. از این ابزارها برای پیدا کردن و رفع خطاهای syntax error در کد خود استفاده کنید. برای مثال امکان استفاده از FTP (File Transfer Protocol) برای رفع خطای syntax error در وردپرس وجود دارد، اما این موضوع به اندازه مشکل اصلی و نحوه دسترسی شما به فایل‌ها و منابع وبسایت وابسته است.

اگر خطای syntax error در وردپرس شما از طریق کد منبع، قالب‌ها، یا افزونه‌ها ایجاد شده است، با استفاده از FTP می‌توانید به فایل‌های مرتبط دسترسی پیدا کنید و مشکلات را اصلاح کنید. ابتدا وارد کنترل پنل FTP حساب هاست وردپرس خود شوید. سپس به مسیر مناسب برای فایل‌های منبع، قالب‌ها یا افزونه‌ها بروید و فایل مورد نظر را با یک ویرایشگر متنی مانند Notepad++ یا Visual Studio Code باز کنید. سپس کدها را مرور کرده و خطاهای syntax error را تصحیح کنید.

رفع خطای syntax error در وردپرس با ابزارهای کمکی

قدم چهارم رفع خطای syntax error: فعال/غیرفعال کردن افزونه‌ها و قالب‌ها

اگر خطا به علت افزونه‌های نصب شده در وردپرس ایجاد شده است، ممکن است با غیرفعال کردن افزونه‌ها به ترتیب و بررسی اثر هر کدام بر روی وبسایت، مشکل را شناسایی و رفع کنید. این امکان وجود دارد که با غیرفعال کردن یک قالب در وردپرس، مشکل خطای syntax error را رفع کنید، اگر خطا از قالب فعلی شما نشات گرفته باشد. این کار به شما اجازه می‌دهد که به طور موقت از قالب فعلی که ممکن است دارای کدهای نادرست باشد، خارج شوید و به قالب پیش‌فرض وردپرس یا یک قالب دیگر تغییر دهید.

به عنوان مرحله اول، می‌توانید قالب فعلی خود را به قالب پیش‌فرض وردپرس تغییر دهید و سپس بررسی کنید که آیا خطای syntax error از بین می‌رود یا خیر. اگر خطا از بین رفت، احتمالاً مشکل از قالب فعلی شما بوده است. در این صورت، شما می‌توانید به صورت یک به یک قالب‌های خود را فعال کرده و بررسی کنید که کدام یک از آن‌ها باعث به وجود آمدن خطا می‌شود. سپس می‌توانید به اصلاح کد در آن قالب بپردازید یا قالب معیوب را با یک نسخه پشتیبانی شده جایگزین کنید.

قدم پنجم: تست کد در محیط مجزا

برای اجتناب از تخریب سایت وردپرس اصلی خود، می‌توانید کد خود را در محیطی جداگانه و تستی تست کنید تا از وقوع خطاهای نحوی جلوگیری کنید.

قدم ششم رفع خطای syntax error: استفاده از خروجی خطا

وقتی که پیغام خطا نمایش داده می‌شود، خطای دقیق را مشاهده کنید تا بتوانید به دنبال خطای خاص و قسمتی از کد بگردید که نیاز به اصلاح دارد.

چرا رفع ارور syntax مهم است؟

وجود خطای syntax در کد سایت باعث به وجود آمدن خلل در سایت می‌شود. به طور کلی وبمستران باید همواره سایت را مانیتور کنند. در صورت بروز مشکل و در دسترس نبودن سایت مشکلات مخرب زیادی برای سایت به وجود می‌آید. به طور مثال ترافیک کلی سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تجربه کاربری ناخوشایند می‌شود و در نهایت به سئو سایت شما آسیب وارد می‌شود. بنابراین رفع خطای syntax error بسیار مهم است.

چگونه از بروز خطای syntax error جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است، اقداماتی وجود دارد که انجام آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی شما را از شر syntax error راحت کند. از جمله مهمترین این اقدامات به‌طور مختصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ویرایشگرهای متنی مناسب برای ویرایش کدهای منبع، قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس استفاده کنید. این ویرایشگرها معمولاً خطاهای syntax error را نشان می‌دهند و به شما کمک می‌کنند که ساختار کد‌هایتان را کاملا درست بسازید.
  • همیشه قبل از اعمال تغییرات به کدهای منبع، قالب یا افزونه‌های وردپرس، از ابزارهای معتبر سازی کد مانند PHP_CodeSniffer استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا کدهایتان را با توجه به قوانین نحوی استاندارد تغییر دهید.
  • پیش از اعمال تغییرات آن‌ها را در یک محیط تستی تست کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا خطاها را قبل از اعمال تغییرات به وبسایت اصلی شناسایی و رفع کنید.
  • قبل از اعمال تغییرات مهم به وبسایت وردپرس، همیشه یک نسخه پشتیبان از کل سایت خود تهیه کنید. این‌کار به شما امکان بازگردانی سریع به وضعیت قبلی در صورت بروز مشکلات را می‌دهد.

*‌ با رعایت این اصول و اقدامات، می‌توانید از خطای syntax error در وردپرس جلوگیری کنید و کدهایی با کیفیت و پایدار برای وبسایت‌تان ایجاد کنید.

جلوگیری از بروز خطای syntax error

سخن پایانی

خطای syntax error در وردپرس و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی به اشتباهات در کدهای منبع، قالب‌ها و افزونه‌ها مرتبط است. برای جلوگیری از این خطاها، استفاده از ویرایشگرهای کد مناسب، معتبر سازی کدها، تست و تایید تغییرات، پشتیبان‌گیری منظم و .. توصیه می‌شود. در صورت وقوع خطای syntax error، می‌توان با استفاده از FTP  به کدها دسترسی پیدا کرده و مشکلات را رفع کرد.

در این مقاله سعی کردیم تا به‌طور کامل در خصوص روش رفع خطای syntax error در وردپرس صحبت کنیم. همچنین نحوه رفع این خطا را هم به شما توضیح دادیم. اگر در خصوص روش رفع خطای syntax error در وردپرس نیاز به اطلاعات تکمیلی یا کمک ویژه‌ای دارید در قسمت دیدگاه‌ها این موضوع را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما به شما کمک کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا