سی پنل Cpanel

آموزش ساخت ساب دامنه در سی پنل

در این مقاله از تادسرور قصد داریم به آموزش ساخت ساب دامنه در سی پنل بپردازیم تا شما بتوانید به راحتی و بدون نیاز به خرید هاست جدید، برای بخش‌های مختلف وب سایت خود در هاست سی پنل یک زیر دامنه یا همان ساب دامنه بسازید. شاید شما هم نمی‌دانستید که این امکان برای شما وجود دارد تا بر روی هر دامنه بیش از 150 ساب دامنه ایجاد کنید. ساخت 150 زیر دامنه بر روی دامنه اصلی به این معنی است که اگر شما قبلا دامنه‌ای را ثبت کرده باشید و اکنون به یک صفحه جداگانه از دامنه خریداری شده خود نیاز دارید، نیاز به خرید و ثبت دامنه جدید نیست و شما خیلی راحت می‌توانید روی دامنه فعلی خود زیر دامنه بسازید. برای آشنایی با نحوه ساخت ساب دامنه در سی پنل جدید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساب دامنه یا زیر دامنه چیست؟

قبل از شروع صحبت در خصوص نحوه ساخت ساب دامنه در سی پنل اجازه دهید تا کمی در خصوص ساب دامنه صحبت کنیم. ساب‌دامین یا Subdomain نوعی دامنه است که به عنوان یک زیر بخش از یک دامین اصلی عمل می‌کند. به عبارت دیگر، یک ساب‌دامین به شکل “subdomain.example.com” تعریف می‌شود و به عنوان یک شاخه یا بخش خاص از دامنه اصلی (مثلا “example.com”) عمل می‌کند. از ساب‌دامنه ها به عنوان راهی برای سازماندهی و مدیریت محتوا یا خدمات وب درون یک دامنه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، “blog.example.com” یک ساب‌دامنه است که برای میزبانی وبلاگ از دامنه “example.com” از آن استفاده می‌شود.

آموزش ساخت ساب دامنه در سی پنل

بسیاری از افراد از ساخت ساب دامنه در سی پنل، یک غول ساخته‌اند اما ساخت ساب دامنه در سی پنل کار راحتی است. در ادامه گام به گام نحوه ساخت ساب دامنه در سی پنل را آموزش می‌دهیم.

ورود به حساب کاربری سی پنل و ورود به Domain

ابتدا وارد هاست سی پنل شوید. بعد از اینکه به حساب کاربری خود وارد شدید از قسمت Domains بر روی گزینه Domains کلیک کنید.

اکنون باید در صفحه Domain گزینه Create A New Domain را انتخاب کنید.

نام ساب دامنه را برای اضافه کردن در کادر متنی “Domain” وارد کنید.

حتما تیک Share document root برداشته شود. برای ساخت ساب دامنه، این گزینه نباید تیک داشته باشد.

در تصویر بالا یک مسیر توسط سی پنل پیشنهاد شده است که می توانید آن را به مسیر دیگری تغییر دهید.

کافیست بر روی Submit کلیک کنید تا ساب دامنه ایجاد شود.

آموزش ساخت ساب دامنه در سی پنل همینجا به پایان رسید و در ادامه، نوع خاصی از ساخت ساب دامنه را توضیح می دهیم که در آن سناریو، کاربر قصد ساختن مثلا ساب دامنه my.domain.com دارد اما نمی خواهد ساب دامنه در همان هاستی که تهیه کرده است ساخته شود و قصد دارد آن را به سرور دیگری متصل کند.

بله این امکان وجود دارد.

فرض کنید شما یک هاست سی پنل دارید و می خواهید ساب دامنه را به یک سرور ویندوز هدایت کنید یا اصلا هاست دایرکت ادمین یا پلسک دیگری دارید که میخواهید ساب دامنه به آن هاست متصل شود.

حتی می توانید آن را به سی پنل دیگری متصل کنید و بسیاری سناریوهای دیگر که در ادامه به آن می پردازیم.

اتصال ساب دامنه به هاست دیگر

اگر قصد دارید ساب دامنه هاست خود را به سرور دیگری متصل کنید، باید از قسمت قبل آموزش صرف نظر کرده و این بخش را دنبال کنید.

برای اتصال زیر دامنه به یک هاست دیگر کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد حساب کاربری خود در سی پنل شوید. معمولا بعد از خرید هاست، شرکت میزبان هاست اطلاعات کاربری برای ورود به سی پنل را برای شما ارسال می‌کند.
  • بعد از وارد شدن به حساب کاربری، وارد بخش Domain شوید و از آنجا گزینه Zone Editor را پیدا کنید و آن را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید باز شده بر روی گزینه Manage کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده از منوی سمت چپ گزینه Add A Record را انتخاب کنید.
  • در فیلد ایجاد شده لازم است مقادیر صحیح نام و آی پی را وارد کنید.
  • در این بخش باید برای ساب دامنه، رکورد نوع A به آی‌پی هاست مقصد وارد کنید.
  • آی پی هاست سرور دیگر را باید از مدیر سرور یا فروشنده هاست خود بپرسید.
  • اگر هاست مقصد شما هم سی پنل است کافیست وارد هاست سی پنل شده و از منوی کناری، آی پی سرور را مشاهده نمایید.
  • می‌توانید آی ‌پی هاست مقصد را در قسمت سمت راست‌ سی پنل در بخش (Shared IP Address) رویت کنید.
  • با قرار دادن آی پی هاست در Shared IP Address بعد از گذشت چند دقیقه زیر دامنه به هاست جدید منتقل خواهد شد. به یاد داشته باشید که این روش تنها برای ساخت زیر دامنه بر روی یک سرور به جز سرور دامنه جوابگو است. اگر قصد ساخت زیر دامنه بر روی سرور اصلی باید روش اول را انجام دهید.

حذف ساب دامین در سی پنل

اکنون که با نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل آشنا شدید، بهتر است تا با حذف ساب دامین در سی پنل نیز آشنا شوید. برای حذف ساب دامین در سی پنل کافی است تا به صفحه Domain در سی پنل بروید و از قسمت Manage گزینه پاک کردن یا همان Remove را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار به باید به صفحه اصلی سی پنل و از آنجا به File Manager روید. در قسمت Home یا public_html برای هر ساب دامنه ای که ایجاد کرده اید، یک پوشه به همان نام باقی مانده است که می توانید آن را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Delete بزنید.

ساب دامین چه کاربردی دارد؟

ساب دامین‌های کاربردهای زیادی در دنیای وب دارند از جمله مهمترین کاربردهای ساب دامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با استفاده از ساب‌دامین‌ها، می‌توان محتوا یا خدمات وب را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. این به سازمان‌ها کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و خدمات مختلف خود را به خوبی مدیریت کنند.
  2. با استفاده از زیر دامنه می‌توانید برای وب‌سایت‌های خود زیرسایت‌هایی با تمرکز بر یک موضوع خاص بسازید.
  3. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ممکن است از ساب‌دامین‌ها برای ایجاد محیط‌های تست مجزا برای نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های خود استفاده کنند تا عملکرد و تغییرات جدید را آزمایش کنند.
  4. و ..

آیا ساخت زیر دامنه برای سئو سایت مفید و موثر است؟

ساخت ساب‌دامین به تنهایی برای بهبود سئو مفید نیست. در واقعیت، برای بهبود سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو، عوامل دیگری نظیر محتوا با کیفیت، لینک سازی، سرعت بارگذاری صفحات و… اهمیت دارند. اما ساب‌دامین‌ها می‌توانند در برخی موارد به بهبود سئو کمک کنند. در ادامه به مواردی که ممکن است، ایجاد ساب دامین به بهبود سئو سایت شما کمک کند، اشاره می‌کنیم:

  1. با استفاده از ساب‌دامین‌ها می‌توان محتواها و خدمات وب را به بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرد. این می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و مشتری کمک کند و از نظر سئو نیز موثر باشد.
  2. اگر ساب ‌دامین‌ها به درستی تنظیم شوند و از نظر محتوای در سطح بسیار بالایی باشند و محتواهای آن بسیار با کیفیت باشد، می‌توانند به لینک‌ سازی سایت اصلی کمک کنند. این لینک‌ها به وب‌سایت اصلی ارجاع داده می‌شوند و رتبه آن را در گوگل افزایش می‌دهند.
  3. با استفاده از ساب‌دامین‌ها می‌توان برای کلمات کلیدی خاص و مرتبط با هر بخش از وب‌سایت، ساختارهای سئو بهینه‌تری ایجاد کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این امکان برای شما وجود دارد که شما بیش از 150 زیر دامنه را بر روی هر دامنه بسازید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی بسازید که دارای محتواهای متفاوت و اختصاصی است. برای درک این قضیه یک درخت با شاخ و برگش در نظر بگیرید که تنه درخت، دامنه اصلی است و زیر دامنه همان شاخ و برگ درخت است. ساخت ساب‌دامین‌ها در صورتی که به تدبیر و استراتژی سئو کلی وب‌سایت مرتبط باشد و به بهبود تجربه کاربری و افزایش ارزش افزوده برای بازدیدکنندگان بیانجامد، می‌تواند به سئوی وب‌سایت شما کمک کند و باعث افزایش رتبه وب‌سایت شما شود. در این مقاله به‌طور کامل ساخت ساب دامین در سی پنل را به شما آموزش دادیم، اگر در خصوص نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل سوالی ذهن شما را درگیر کرده است یا مشکلی دارید در قسمت دیدگاه‌ها موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا آن‌ها به شما کمک کنند و مشکلات به وجود آمده را به سرعت رفع کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا