سی پنل Cpanel

آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل

در این مقاله از تادسرور قصد داریم به آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل بپردازیم تا شما بتوانید به راحتی و بدون نیاز به خرید هاست جدید٬ برای بخش‌های مختلف وب سایت خود در هاست سی پنل یک زیر دامنه یا همان ساب دامین بسازید. شاید شما هم نمی‌دانستید که این امکان برای شما وجود دارد تا بر روی هر دامنه بیش از 150 زیر دامنه نصب کنید. ساخت 150 زیر دامنه بر روی دامنه اصلی به این معنی است که اگر شما قبلا دامنه‌ای را ثبت کرده باشید و اکنون به یک صفحه جداگانه از دامنه خریداری شده خود نیاز دارید، نیاز به خرید و ثبت دامنه جدید نیست و شما خیلی راحت می‌توانید روی دامنه فعلی خود زیر دامنه بسازید. برای آشنایی با نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل جدید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساب دامین یا زیر دامنه چیست؟

قبل از شروع صحبت در خصوص نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل اجازه دهید تا کمی در خصوص ساب دامین صحبت کنیم. ساب‌دامین یا Subdomain نوعی دامین است که به عنوان یک زیر بخش از یک دامین اصلی عمل می‌کند. به عبارت دیگر، یک ساب‌دامین به شکل “subdomain.example.com” تعریف می‌شود و به عنوان یک شاخه یا بخش خاص از دامین اصلی (مثلا “example.com”) عمل می‌کند. از ساب‌دامین‌ها به عنوان راهی برای سازماندهی و مدیریت محتوا یا خدمات وب درون یک دامین استفاده می‌شود. به عنوان مثال، “blog.example.com” یک ساب‌دامین است که برای میزبانی وبلاگ از دامین “example.com” از آن استفاده می‌شود.

ساب دامین یا زیر دامنه چیست

ساب دامین چه کاربردی دارد؟

ساب دامین‌های کاربردهای زیادی در دنیای وب دارند از جمله مهمترین کاربردهای ساب دامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با استفاده از ساب‌دامین‌ها، می‌توان محتوا یا خدمات وب را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. این به سازمان‌ها کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و خدمات مختلف خود را به خوبی مدیریت کنند.
  2. با استفاده از زیر دامنه می‌توانید برای وب‌سایت‌های خود زیرسایت‌هایی با تمرکز بر یک موضوع خاص بسازید.
  3. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ممکن است از ساب‌دامین‌ها برای ایجاد محیط‌های تست مجزا برای نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های خود استفاده کنند تا عملکرد و تغییرات جدید را آزمایش کنند.
  4. و ..

آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل

بسیاری از افراد از ساخت ساب دامین در سی پنل، یک غول ساخته‌اند اما ساخت ساب دامین در سی پنل کار راحتی است.. در ادامه گام به گام نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل را آموزش می‌دهیم.

قدم اول ساخت ساب دامین در سی پنل: ورود به حساب کاربری سی پنل

اولین قدم در ساخت ساب دامین در سی پنل وارد شدن به حساب کاربری در سی پنل است. بعد از اینکه به حساب کاربری خود وارد شدید از قسمت Domain بر روی گزینه Subdomain کلیک کنید.

قدم اول ساخت ساب دامین در سی پنل: ورود به حساب کاربری سی پنل

قدم دوم ساخت ساب دامین در سی پنل: ساخت اکانت ساب دامین

اکنون باید در صفحه Domain باید زیر دامنه خود را ایجاد کنید. در این قسمت باید اطلاعاتی مانند نام ساب دامین و دامین و Document Root را وارد کنید. در واقع این بخش نشان دهنده مسیر ایندکس محتوای ساب‌ دامین است. بهتر است قسمت Document Root را گزینه public_html انتخاب کنید.

قدم دوم ساخت ساب دامین در سی پنل: ساخت اکانت ساب دامین

قدم آخر ساخت ساب دامین در سی پنل: ساب دامین را ایجاد کنید

برای ایجاد ساب دامنه کافی است تا بر روی Create کلیک کنید به همین سادگی و تنها با صرف 5 تا 10 دقیقه زمان شما توانستید یک ساب دامین ایجاد کنید. اگر می‌خواهید زیر دامنه را وصل کنید به ایجاد رکوردهای DNS دارید. اگر زیر دامنه‌ای که شما ایجاد کرده‌اید بر روی هاست فعلی شما میزبانی می‌شوند نیاز به تنظیمات DNS نیست چرا که DNS به‌صورت خودکار متصل خواهد شد. در صورتیکه می‌خواهید زیر دامنه خود را به هاست دیگری متصل کنید، مراحل ساخت ساب دامین کمی متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن را نیز توضیح خواهیم داد.

اتصال زیر دامنه به هاست دیگر

برای اتصال زیر دامنه به یک هاست دیگر کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد حساب کاربری خود در سی پنل شوید. معمولا بعد از خرید هاست، شرکت میزبان هاست اطلاعات کاربری برای ورود به سی پنل را برای شما ارسال می‌کند.
  • بعد از وارد شدن به حساب کاربری، وارد بخش Domain شوید و از آنجا گزینه Zone Editor را پیدا کنید و آن را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید باز شده بر روی گزینه Manage کلیک کنید.
اتصال زیر دامنه به هاست دیگر
  • در این بخش باید برای زیر دامنه رکوردی به آی‌پی هاست مقصد وارد کنید. شما باید آبی پی مقصد را در قسمت Record وارد کنید.
  • اکنون نوبت به آن رسیده است تا آدرس آی پی هاست را ثبت کنید. شما می‌توانید آی ‌پی هاست را در قسمت سمت راست‌ سی پنل (در بخش (Shared IP Address رویت کنید.
Shared IP Address
  • با قرار دادن آی پی هاست در Shared IP Address بعد از گذشت چند دقیقه زیر دامنه به هاست جدید منتقل خواهد شد. به یاد داشته باشید که این روش تنها برای ساخت زیر دامنه بر روی یک سرور به جز سرور دامنه جوابگو است. اگر قصد ساخت زیر دامنه بر روی سرور اصلی باید روش اول را انجام دهید.

حذف ساب دامین در سی پنل

اکنون که با نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل آشنا شدید، بهتر است تا با حذف ساب دامین در سی پنل نیز آشنا شوید. برای حذف ساب دامین در سی پنل کافی است تا به صفحه زیر دامنه در سی پنل بروید و از قسمت Action گزینه پاک کردن یا همان Remove را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار به باید به صفحه اصلی سی پنل و از آنجا به File Manager روید. در قسمت Home هر باقی مانده‌ای که از زیر دامنه شما باقی مانده است را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Delete بزنید.

آیا ساخت زیر دامنه برای سئو سایت مفید و موثر است؟

ساخت ساب‌دامین به تنهایی برای بهبود سئو مفید نیست. در واقعیت، برای بهبود سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو، عوامل دیگری نظیر محتوا با کیفیت، لینک سازی، سرعت بارگذاری صفحات و… اهمیت دارند. اما ساب‌دامین‌ها می‌توانند در برخی موارد به بهبود سئو کمک کنند. در ادامه به مواردی که ممکن است، ایجاد ساب دامین به بهبود سئو سایت شما کمک کند، اشاره می‌کنیم:

  1. با استفاده از ساب‌دامین‌ها می‌توان محتواها و خدمات وب را به بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرد. این می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و مشتری کمک کند و از نظر سئو نیز موثر باشد.
  2. اگر ساب ‌دامین‌ها به درستی تنظیم شوند و از نظر محتوای در سطح بسیار بالایی باشند و محتواهای آن بسیار با کیفیت باشد، می‌توانند به لینک‌ سازی سایت اصلی کمک کنند. این لینک‌ها به وب‌سایت اصلی ارجاع داده می‌شوند و رتبه آن را در گوگل افزایش می‌دهند.
  3. با استفاده از ساب‌دامین‌ها می‌توان برای کلمات کلیدی خاص و مرتبط با هر بخش از وب‌سایت، ساختارهای سئو بهینه‌تری ایجاد کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این امکان برای شما وجود دارد که شما بیش از 150 زیر دامنه را بر روی هر دامنه بسازید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی بسازید که دارای محتواهای متفاوت و اختصاصی است. برای درک این قضیه یک درخت با شاخ و برگش در نظر بگیرید که تنه درخت، دامنه اصلی است و زیر دامنه همان شاخ و برگ درخت است. ساخت ساب‌دامین‌ها در صورتی که به تدبیر و استراتژی سئو کلی وب‌سایت مرتبط باشد و به بهبود تجربه کاربری و افزایش ارزش افزوده برای بازدیدکنندگان بیانجامد، می‌تواند به سئوی وب‌سایت شما کمک کند و باعث افزایش رتبه وب‌سایت شما شود. در این مقاله به‌طور کامل ساخت ساب دامین در سی پنل را به شما آموزش دادیم، اگر در خصوص نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل سوالی ذهن شما را درگیر کرده است یا مشکلی دارید در قسمت دیدگاه‌ها موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا آن‌ها به شما کمک کنند و مشکلات به وجود آمده را به سرعت رفع کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا