سرور

reverse proxy چیست؟ تفاوت فروارد پروکسی و پروکسی معکوس

بسیاری از کسب و کارها برای عبور و ایمن سازی ترافیک بین شبکه‌ها از پروکسی‌ها استفاده می‌کنند. دو نوع پروکسی معکوس به نام Reverse Proxy و Forward Proxy وجود دارد. اما اغلب افراد در درک و شناخت این دو مفهوم دچار سردرگمی می‌شوند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مفهوم reverse proxy چیست و چه تفاوتی با Forward Proxy دارد. همچنین، توضیح می‌دهیم که مدیران و ادمین‌ها چگونه می‌توانند از پروکسی معکوس برای مدیریت دسترسی ساده‌تر بهره ببرند.

پروکسی معکوس یا reverse proxy چیست؟

reverse proxy چیست؟ پروکسی معکوس، سروری است که به عنوان یک واسط بین کاربران و سرورهای پایانی عمل می‌کند. کاربران درخواست خود را به سرور معکوس ارسال می‌کنند و سرور معکوس این درخواست را به سرورهای پایانی می‌فرستد و بعد از دریافت پاسخ، آن را به کاربر ارسال می‌کند. Reverse Proxy نام‌های دیگری مانند Inbound Proxy و Proxy Outbound Proxy دارد.

استفاده از سرورهای معکوس برای مدیریت بار، بهبود امنیت و ارائه خدمات وب به کاربران کمک می‌کند. سرورهای معکوس به عنوان لایه واسط بین کاربران و سرورهای پایانی عمل می‌کنند و میزان بار سرورهای پایانی را توزیع کرده، حملات امنیتی را تشخیص داده و از آن‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین، امکاناتی مانند Caching و SSL Offloading را فراهم می‌کنند.

پروکسی معکوس یا reverse proxy چیست

در بررسی اینکه reverse proxy چیست می‌توان گفت که این سرور پشت فایروال قرار می‌گیرد و درخواست‌ها را از شبکه اینترنت دریافت کرده و آن‌ها را به سرورهای موجود در شبکه داخلی ارسال می‌کند. سرورهای موجود در شبکه داخلی بصورت مستقیم از شبکه اینترنت قابل دسترسی نیستند و Reverse Proxy احراز هویت کاربران را از سمت اینترنت انجام می‌دهد.

برای استفاده از پروکسی معکوس، می‌توان از نرم‌افزارهای مختلفی مانند Apache، Nginx، HAProxy و Squid استفاده کرد. این نرم‌افزارها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و بسته به نیاز، برای مدیریت بار، بهبود امنیت و ارائه خدمات وب استفاده می‌شوند.

تفاوت Forward Proxy با reverse proxy چیست؟

فروارد پروکسی و پروکسی معکوس دو نوع پروکسی سرور متفاوت هستند که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. فروارد پروکسی به عنوان نوعی واسطه میان کاربران و اینترنت عمل می‌کند و درخواست‌های کاربران را به سمت سرورهای دیگر موجود در شبکه هدایت می‌کند. این نوع پروکسی معمولا در سازمان‌ها برای کنترل دسترسی به اینترنت و فیلترینگ محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، پروکسی معکوس به عنوان یک لایه واسط بین کاربران و سرورهای پایانی عمل می‌کند. در این حالت، کاربران درخواست خود را به سرور معکوس ارسال می‌کنند و سرور معکوس در صورت نیاز، درخواست را به سرورهای پایانی ارسال کرده و پاسخ را به کاربر ارسال می‌کند. سرورهای معکوس به عنوان یک لایه واسط کاربران و سرورهای پایانی عمل می‌کند و از این روند در جهت بهبود سرعت بارگیری صفحات وب، آن‌هم با استفاده از caching استفاده می‌کند.

تفاوت Forward Proxy با reverse proxy چیست

بنابراین، تمایز اصلی بین فروارد پروکسی و پروکسی معکوس در نحوه عملکرد آن‌ها است. از آنجایی که پروکسی معکوس قابلیت‌های ویژه‌ای همچون SSL offloading و caching را ارائه می‌دهد، از آن برای بهبود عملکرد و امنیت استفاده می‌شود. اما هر دو نوع پروکسی سعی دارند که ارتباط بین کاربران و سرورها را بهبود بخشند و امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کنند.

علت استفاده از reverse proxy چیست؟

استفاده از پروکسی‌های معکوس کاربردها و فواید بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد و کارایی شبکه: سرورهای معکوس به عنوان لایه واسط بین کاربران و سرورهای پایانی عمل کرده تا میزان بار سرورهای پایانی را توزیع کنند. این امر سبب کاهش بار سرورهای پایانی و ارائه خدمات بهتر به کاربران می‌شود.
  • افزایش امنیت: با استفاده از سرورهای معکوس از امکانات ویژه مانند SSL offloading استفاده می‌شود که امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.
  • فیلترینگ و کنترل دسترسی: این سرورها می‌توانند دسترسی به سایت‌های خاص را محدود کنند و محتوای نامناسب را فیلتر کنند.
  • مدیریت بار: سرورهای معکوس ترافیک را بین سرورهای پایانی توزیع می‌کنند و باعث ارائه خدمات بهتر می‌شوند.
  • caching: این سرورها می‌توانند از caching برای بهبود سرعت بارگیری صفحات وب استفاده کنند.
  • قابلیت انعطاف پذیری: Reverse proxy این امکان را دارد که به هر سیستمی متصل شود و به وسیله تنظیمات گوناگون، قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته باشند.
  • حفاظت از حملات DDoS: این سرورها می‌توانند حملات DDoS را به سرورهای پایانی شناسایی کرده و از بین برد.
  • افزایش سرعت: پروکسی‌های معکوس می‌توانند ترافیک را به صورت بهینه و سریع‌تری به سرورهای پایانی ارسال کنند.
  • مدیریت و کنترل ترافیک: از این سرورها می‌توان ترافیک شبکه را به دقت کنترل و مدیریت کرد.
  • کاهش هزینه‌ها: استفاده از سیستم Reverse proxy سبب کاهش هزینه‌های شما خواهد شد و به نوعی صرفه‌جویی زیادی به همراه دارد.

نحوه استفاده از پروکسی معکوس

برای استفاده از پروکسی معکوس، ابتدا می‌بایست به یک سرور مجازی یا فیزیکی دسترسی داشته باشید که نرم افزار پروکسی معکوس بر روی آن نصب شده است. این نرم افزار می‌تواند درون یک سرور مجازی یا کانتینر نصب شود یا حتی روی یک سرور فیزیکی نصب شود.

نحوه استفاده از پروکسی معکوس

می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی مانند Nginx، Apache، HAProxy و Squid برای نصب پروکسی معکوس استفاده کنید که این نرم افزارها از پروتکل‌های مختلفی مانند HTTP، HTTPS، TCP و UDP پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند در توابع مختلفی مانند فیلتر کردن ترافیک، توزیع کردن ترافیک یا کش کردن ترافیک به کار روند.

با نصب و تنظیم این نرم‌افزار، می‌توانید کاربران خود را به پروکسی معکوس هدایت کرده و درخواست‌های آن‌ها را به سرور مورد نظر ارسال کنید. همچنین، با تنظیمات مختلف می‌توانید امنیت، عملکرد و دسترسی به سرورهای مورد نظر را توسعه دهید.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که reverse proxy چیست و چه مزایایی را به کاربران ارائه می‌دهد. بطور خلاصه این تکنولوژی یک ابزار همه کاره است که می‌تواند در بهبود عملکرد و امنیت برنامه‌های وب استفاده شود. از این تکنولوژی در موارد مختلفی مانند CDNs، توازن بار، امنیت، پایان SSL، توسعه برنامه‌ها و میکروسرویس‌ها استفاده می‌شود.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا