سایر

تغییر اسم سایت در وردپرس | چطور نام سایت را تغییر دهیم؟

گاهی اوقات به دلایل مختلف لازم است تا نام سایت خود را تغییر دهید. برخی از دلایل شامل استفاده از بسته‌های نصب آسان وردپرس یا طراحی سایت توسط شخص ثالث است. در هر صورت تفاوتی ندارد و برای تغییر اسم سایت در وردپرس باید با دقت و مهارت بالایی عمل کنید تا سایت شما دچار مشکل نشود. در ادامه به بررسی کامل مراحل این کار می‌پردازیم.

تهیه نسخه پشتیبان از سایت

تهیه نسخه پشتیبان سایت اهمیت زیادی دارد، مخصوصا اگر قصد ایجاد تغییر در سایت داشته باشید. این کار می‌تواند از حذف اطلاعات مهم و ضروری سایت شما مخصوصا در زمانی که نام سایت را تغییر می‌دهید، جلوگیری کند. با تهیه نسخه پشتیبان می‌توانید خیال خود را از نگهداری اطلاعات راحت کنید و به راحتی برای انجام هر گونه تغییر در سایت خود اقدام نمایید.

تغییر در نام و آدرس سایت به سادگی انجام می‌شود، اما در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید ممکن است سایت را با مشکلات مختلفی همراه کنید. به همین دلیل قبل از هر کار نسخه پشتیبان مناسب تهیه کنید.

تغییر نشانی سایت در وردپرس

به منظور تغییر نشانی  ابتدا در قسمت تنظیمات عمومی وردپرس یا  General، گزینه‌هایی به نام‌های نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت URL  وجود دارد. در قسمت «نشانی وردپرس (URL)»، می‌توانید آدرسی را وارد نمایید که می‌خواهید با استفاده از آن، کاربران به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. اما در بخش «نشانی سایت (URL)»، آدرس فایل هسته اصلی وردپرس باید وارد شود. البته، اگر آدرس فایل هسته وردپرس با آدرس نشانی وردپرس یکسان باشد، به طور معمول دو گزینه در این دو بخش به صورت یکسان پر می‌شوند.

تغییر نشانی سایت در وردپرس

به عنوان مثال، اگر بخواهید یک دامنه جدید را به هاست خود اضافه کنید، لازم است به بخش تنظیمات دامنه در پیشخوان وردپرس دسترسی پیدا کرده و دامنه جدید را وارد کنید. در مرحله بعدی، باید دامنه جدید را به هاست متصل کرده و تغییرات را ذخیره کنید.

در صورتی که وب‌سایت شما با دامنه قبلی در دسترس نیست (به دلایل مختلف مانند عدم تمدید دامنه قبلی و …) و قصد دارید دامنه جدید را جایگزین کنید، دو روش برای تغییر نشانی سایت و وردپرس وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 تغییر آدرس سایت در وردپرس از طریق wp-config.php

در این روش باید کد زیر را در فایل wp-config.php اضافه کنید. به این صورت می‌توانید نام سایت خود را تغییر دهید. برای دسترسی بهاین فایل باید از طریق دایرکتوری روت هاست اقدام نمایید.

 تغییر آدرس سایت در وردپرس از طریق wp-config.php

به جای عبارت http://newURL.ir در دستور بالا نام جدید را قرار دهید. به این صورت نام سایت شما در وردپرس تغییر می‌کند.

تغییر آدرس سایت از طریق پایگاه داده

برای تغییر اسم سایت در وردپرس می‌توانید از طریق پایگاه داده نیز اقدام کنید. برای این کار ابتدا به پنل مدیریت هاست خود وارد شوید. بر روی phpmyadmin کلیک کنید تا به دیتابیس وارد شوید. در این قسمت باید از نام کاربری و رمز عبور برای وارد شدن به دیتابیس استفاده کنید.

در قسمت پایگاه داده خود بر روی جدول options کلیک کنید. نام این جدول به همراه پیشوند اولیه نصب نمایش داده می‌شود. در قسمت siteURL و home می‌توانید نام دامنه سایت خود را تغییر دهید. پس از انجام تغییرات بر روی گزینه go کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

تغییر دامنه در سطح پایگاه داده

اگر تا به اینجا همراه ما بوده باشید، باید بتوانید برای تغییر نام سایت در وردپرس اقدام کنید. پس از آن باید نام وردپرس را در سطح دیتابیس تغییر دهید. در واقع باید دامنه جددی را در دیتابیس هاست خود ثبت کنید.

برای این کار نیز از طریق پنل مدیریت هاست به phpmyadmin وارد شوید. دستورات زیر را در تب SQL وارد کنید. به این صورت به راحتی می‌توانید دامنه جدید را جایگزین دامنه قدیمی کنید.

تغییر نشانی سایت در وردپرس

در این بخش یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ توجه کنید. به صورت پیشفرض wp- پیشوند جدول دیتابیسی شماست و در صورتی که آن را تغییر داده‌اید باید نام جدید را در عبارت‌های بالا به کار ببرید.

پس از ذخیره تغییرات، با کلیک بر روی Simulation Query نتیجه شبیه سازی شده قابل مشاهده است. در نهایت بر روی Go کلیک کنید تا دامنه قدیمی حذف و دامنه جدید جایگزین آن شود. به جای oldURL و newURL نام‌های قدیمی و جدید را جایگزین کنید.

بررسی لینک‌های سایت

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از تغییر آدرس سایت در وردپرس باید انجام دهید، بررسی لینک‌های سایت است. اگر کار تغییر اسم را به خوبی انجام داده باشید، نباید برای لینک‌های سایت مشکلی ایجاد شده باشد. به همین دلیل پس از اتمام کار به کمک کنسول مرورگر لینک‌ها بررسی کرده و از لود شدن صحیح و بدون خطای آن‌ها مطمئن شوید.

تغییر URL به کمک افزونه

پس از تغییر اسم سایت، تعداد زیادی نوشته و برگه برای شما باقی می‌ماند که با نام قبلی ذخیره شده‌اند. تغییر دستی این نام ها بسیار زمان بر خواهد بود. علاوه بر آن ممکن است برخی از آن‌ها به اشتباه وارد شوند. از این رو بهتر است از افزونه‌های وردپرس در این زمینه استفاده کنید تا تمام لینک‌ها به درستی تغییر یابند.

افزونه Go Live Update URLs یکی از افزونه‌های کاربردی در این زمینه است که تمام لینک‌های قدیمی را با لینک‌های جدید جایگزین می‌کند. به کمک انی افزونه رایگان می‌توان آدرس تمام پست‌ها، نوشته‌ها و تصاویر را تغییر دهید.

البته توجه داشته باشید اگر آدرسی را به صورت دستی وارد کرده باشید، با این روش‌ها تغییر نمی‌کند و برای تغییر آن باید مجددا به صورت دستی اقدام نمایید.

سخن آخر

تغییر اسم سایت در وردپرس در مواقع مختلف موردنیاز است. اگر به هر دلیلی قصد داشته باشید آدرس‌های سایت خود را تغییر دهید، باید ابتدا از سایت و تمام اطلاعات آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. سپس به کمک روش‌های مختلف برای تغییر اسم اقدام نمایید. تهیه نسخه پشتیبان ضروری است زیرا در صورت بروز مشکل، اطلاعات شما از بین نمی‌روند. در این مقاله به طور کامل با روش‌های مختلف تغییر آدرس سایت در وردپرس آشنا شدیم در صورتی که همچنان برای انجام این کار با مشکل روبرو هستید، می‌توانید از پشتیبانی هاست خود بخواهید شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا