سایر

چگونه SSL را فعال کنیم؟ آموزش فعالسازی SSL

امنیت از مهم‌ترین موضوعات در دنیای اینترنت است و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران در مقابل سو استفاده‌های مختلف بسیار مهم و ضروری است. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات میان کاربران و سرورهای مختلف رد و بدل می‌شود که در صورت انتقال از کانال‌های غیرایمن، به دست سارقان افتاده و خسارت‌های زیادی را به همراه می‌آورد. از این رو استفاده از روش‌ها و پروتکل‌هایی برای انتقال ایمن این اطلاعات ضروری به نظر می‌رسد. در این میان دریافت گواهی ssl می‌تواند با رمزگذاری داده‌ها قبل از انتقال، از هرگونه هک شدن و دسترسی به اطلاعات توسط افراد دیگر جلوگیری کند. حال باید ببینیم نحوه فعال سازی این پروتکل برای انتقال داده‌ها به صورت ایمن چگونه است؟ چگونه ssl را فعال کنیم؟ قبل از هرچیز توضیحی درباره گواهی ssl و نحوه کار آن ارائه می‌دهیم و سپس با جزئیات به نحوه فعال سازی آن می‌پردازیم.

گواهی ssl چیست؟

Ssl که مخفف Socket Secure Layer است به معنای لایه اتصال امن بوده و برای برقراری ارتباط ایمن و انتقال داده‌ها به صورت رمزگذاری شده استفاده می‌شود. روزانه حجم زیادی از اطلاعات میان کاربران و سایت‌های مختلف رد و بدل می‌شود و در صورت انتقال آن‌ها به صورت ناایمن به دست هکرها افتاده و خسارت‌های جبران ناپذیری به کاربر و صاحبان وب سایت‌ها وارد می‌شود. این گواهی با استفاده از رمزگذاری برای داده‌ها، امنیت اطلاعات آن‌ها را تضمین می‌کند.

داده‌ها به کمک کلیدهای خصوصی و عمومی رمزگذاری شده و به صورت کاراکترهایی بهم ریخته ارسال می‌شوند. با این روش امکان استفاده از اطلاعات به هیچ عنوان وجود ندارد. همچنین امکان رمزگشایی آن‌ها نیز تقریبا غیرممکن است. انواع مختلفی از این گواهی وجود دارد و مطابق با نیاز و شرایط وب سایت خود می‌توانید از آن‌ها تهیه و بر روی هاست خود نصب کنید.

گواهی ssl چیست

انواع گواهی SSL

گواهینامه ssl در انواع مختلفی وجود داشته که هر کدام به صورت رایگان یا غیر رایگان در دسترس صاحبان وب سایت‌ها قرار می‌گیرند. انواع مختلف این گواهینامه‌ها عبارتند از: گواهینامه Domain Validated، گواهینامه Organization Validated، گواهینامه Extended Validation، گواهینامه SSL Wildcard، گواهینامه Multi-Domain SSL Certificate و گواهینامه Cases for Multi-Domain SSL Certificates. حال در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه ssl را فعال کنیم؟

فعال سازی ssl در سی پنل

با توجه شرایط خود، می‌توانید گواهینامه SSL مناسب را برای سایت خود خریداری کنید. پس از خرید باید آن را در هاست خود نصب و فعال کرده تا سایت شما از امنیت مناسبی برخوردار شود. معمولا سی پنل و دایرکت ادمین دو پنل مدیریتی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چگونه ssl را فعال کنیم؟ با توجه به نوع پنل مدیریتی، نحوه نصب نحوه نصب SSL در سی پنل در ادامه آورده شده است.

دریافت کد CSR جهت فعال سازی ssl

اولین مرحله فال سازی ssl دریافت کد CSR است. برای این کار باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

ابتدا به پنل مدیریت هاست خود وارد شوید. سپس در بخش security بر روی گزینه SSL/TLS کلیک کنید.  

دریافت کد CSR

برای نصب گواهینامه ssl در سی پنل باید یک کلید خصوصی ایجاد کنید. برای این کار گزینه Generate, view, upload, or delete your private keys را انتخاب کنید.

فعال سازی ssl

با انتخاب این گزینه صفحه‌ای به صورت زیر برای شما باز می‌شود. در قسمت Generate a new private key و منوی زیر آن که با نام key size مشخص شده سایز کلید خصوصی را مشخص کنید. این سایز را باید با توجه شرکت ارائه دهنده گواهی ssl مشخص کنید. دو گزینه 2048 و 4096 وجود دارد که پس از انتخاب باید گزینه Generate را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی ssl

پس از این مرحله کلید خصوصی توسط سرور برای شما ایجاد می‌شود. این کلید برای نصب گواهینامه ssl بر روی سرور موردنیاز است. کلید را ذخیره کرده و گزینه return to ssl manager را انتخاب کنید.

 return to ssl manager

در مرحله بعد به بخش ssl manager بروید و این باز گزینه Generate, view, or delete SSL certificate signing requests را انتخاب کنید تا به بخش ایجاد درخواست امضا گواهی وارد شوید.

ssl manager

در اینجا لیست کشویی وجود دارد که باید آن را باز کرده و کلیدی که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید را انتخاب کنید. اطلاعات این قسمت باید به صورت لاتین وارد شده و کشور انتخابی غیر از ایران باشد.

نصب ssl در سی پنل

در مرحله بعد فعال سازی ssl، باید گواهی SSL را در هاست خود نصب کنید. مراحل این کار برای سی پنل توضیح داده می‌شود. ابتدا به صفحه اصلی سی پنل خود وارد شده و سپس در بخش security گزینه SSL/TLS را انتخاب کنید. در صفحه باز شده به صورت زیر و در قسمت  Install and Manage SSL for your site  گزینه Manage SSL sites را انتخاب کنید.

نصب ssl در سی پنل

در صفحه جدید و در قسمت domain نام دامنه را وارد کنید. شرکت صادر کننده گواهی فایلی برای شما ارسال می‌کند. از این فایل برای تکمیل بخش CRT استفاده کنید.

نحوه نصب ssl در سی پنل

فایل cert. را با نرم افزار متنی مناسب باز کرده و کدهای آن را در قسمت CRT وارد کنید. با انتخاب گزینه Autofill by Domain سیستم به صورت خودکار قسمت‌های دیگر را تکمیل می‌کند.

طریقه فعال سازی SSL

در مرحله آخر پس از تکمیل کار گزینه Install certificate را انتخاب کنید. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل نصب، پیغامی نمایش داده می‌شود. گزینه ok را انتخاب کرده تا پنجره بسته شود.

اکنون نصب به پایان رسیده و برای جستجوی سایت می‌توانید URL را به همراه پیشوند https:// وارد کنید.

غیر فعال کردن گواهی ssl

اگر به هر دلیلی قصد حذف و غیر فعال کردن گواهی ssl خود داشته باشید، می‌توانید در پنل مدیریتی هاست خود این کار را انجام دهید.تهیه گواهی تجاری، بروز مشکلات فنی، نصب cdn و … از جمله مواردی هستند که در برخورد با آن‌ها باید گواهی ssl غیر فعال شود.

برای غیر فعال کردن گواهی ابتدا به پنل مدیریت هاست خود وارد شوید و سپس به قسمت نمایش گواهی‌ نامه‌های نصب شده بروید. گواهی ssl را پیدا کرده و بر روی لینک Uninstall که در مقابل آن قرار گرفته است، کلیک کنید. به این صورت گواهی غیر فعال شده و می‌توانید فعالیت موردنظر خود را انجام دهید.

سخن آخر

دریافت گواهینامه ssl یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقدامات امنیتی پس از راه اندازی سایت است. این گواهینامه می‌تواند امنیت اطلاعات رد و بدل شده میان کاربر و سرور را تضمین کرده و می‌تواند تأثیر زیادی در سئو سایت نیز داشته باشد. همچنین میزان اعتماد کاربران پس از مشاهده این گواهی نسبت به فعالیت و کسب و کار شما بیشتر می‌شود. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم چگونه ssl را فعال کنیم؟ پس از نصب موفق می‌توانید از مزایای آن بهره مند شوید.                     

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا