دایرکت ادمین Directadminسرور مجازی VPS

آموزش نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی لینوکس

یکی از کنترل پنل‌های رایج در میزبانی وب، DirectAdmin است. بسیاری از افرادی که از سرور مجازی استفاده می‌کنند، مایل هستند تا از این کنترل پنل برای مدیریت راحت‌تر ایمیل‌ها و سایر بخش‌ها استفاده کنند. نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی یکی از سوال‌های پرتکراری است که توسط کاربران پرسیده می‌شود. با توجه به اهمیت آموزش این موضوع در این مقاله از تاد سرور تصمیم گرفتیم تا در خصوص نحوه نصب Direct Admin روی سرور مجازی صحبت کنیم و به شما آموزش‌های لازم برای انجام این کار را بدهیم.

دایرکت ادمین چیست؟

قبل از اینکه به سراغ نحوه نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی لینوکس برویم، شاید بد نباشد تا کمی در خصوص دایرکت ادمین صحبت کنیم. شما برای مدیریت هاست خود به یک پنل مدیریت یا همان کنترل پنل نیاز دارید. حتما در هنگام خرید هاست نیز متوجه این موضوع شده‌اید که هر هاست به همراه یک کنترل پنل برای مدیریت عرضه می‌شود. دایرکت ادمین یکی از بهترین کنترل پنل‌های میزبانی از وب است که کاربران بسیار زیادی نیز دارد. این کنترل پنل امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما با استفاده از آن می‌توانید انواع محیط‌های میزبانی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. اگر به دنبال کنترل 100 درصدی بر روی هاست خود هستید، حتما از دایرکت ادمین استفاده کنید.

دایرکت ادمین چیست؟

پیش‌ نیازهای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی

برای نصب DirectAdmin بر روی یک سرور مجازی، ابتدا باید مطمئن شوید که سیستم عامل شما با نسخه‌های پشتیبانی شده توسط DirectAdmin سازگار است. در ادامه به پیش نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی اشاره شده است.

سخت‌افزار مورد نیاز برای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی

قبل از اینکه به سخت‌افزار مورد نیاز برای نصب دایرکت ادمین اشاره کنیم به شما توصیه می‌شود که به آدرس http://www.directadmin.com/install.html مراجعه کنید تا شما از آخرین اطلاعات این برنامه آشنا شوید. برای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی شما باید حداقل منابع زیر را داشته باشید:

  1. پردازنده با دو یا چند هسته (Dual-Core یا Multi-Core) با سرعت حداقل 2 گیگاهرتز.
  2. حداقل 2 گیگابایت RAM البته توصیه می‌شود از 4 گیگابایت RAM برای عملکرد بهتر استفاده کنید.
  3. حداقل 2 گیگابایت فضای خالی بر روی هارد دیسک. این فضا برای نصب سیستم عامل و فایل‌های مربوط به DirectAdmin لازم است.
  4. اتصال پایدار به اینترنت با پهنای باند مناسب برای بروزرسانی‌ها و دانلود نرم‌افزارها.

نرم‌افزار مورد نیاز برای نصب دایرکت ادمین

برای نصب دایرکت ادمین بر روی سرور مجازی، پیش نیازهای زیر لازم است.

  1. معمولا CentOS 7 یا CentOS 8 برای نصب DirectAdmin توصیه می‌شود. همچنین، RHEL (Red Hat Enterprise Linux) نیز پشتیبانی می‌شود.
  2. اطمینان حاصل کنید که پورت‌های 80 و 443 برای ارتباطات HTTP و HTTPS باز هستند.
  3. اطمینان حاصل کنید که مجوزهای لازم برای اجرای اسکریپت‌های نصب دایرکت ادمین فراهم شده باشد. معمولاً نیاز به دسترسی root یا مجوز sudo است.
  4. اطمینان حاصل کنید که دامنه مربوط به سرور شما به درستی تنظیم شده و به آدرس آی‌پی سرور اشاره دارد.

روش نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی

شما قبل از اینکه نصب دایرکت ادمین را شروع کنید باید در وب‌سایت خود به قسمت کلاینت DirectAdmin بروید و آی پی سرور مجازی خود را چک کنید. بعد از پیدا کردن آی پی شما باید با کمک SSH و بهره گفتن از root credentials وارد سرور مجازی خود شوید. بعد از انجام این کار برای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید.

1.شما در اولین قدم نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی باید فایروال خود را غیرفعال کنید. با استفاده از دستور زی شما می‌توانید، این کار را انجام دهید. با اجرای کد زیر مستقیما فایروال شما غیرفعال می‌شود و لازم نیست تا اقدامات اضافی انجام دهید.

setenforce 0

2. با اجرای دستور عمل پایین شما فایل اسکریپت نصبی دایرکت ادمین را دریافت خواهید کرد:

cd /root

wget http://www.directadmin.com/setup.sh

chmod 755 setup.sh

3. اکنون شما می‌توانید به ترتیب زیر اسکریپت نصب را اجرا کنید:

Setup.sh/.

پس از اینکه اسکریپت نصب را اجرا کنید، با یکسری سوال مواجه خواهید شد که شما باید آن‌ها را تایید کنید.

4. حتما می‌دانید که شما برای استفاده از دایرکت ادمین باید لایسنس داشته باشید. در یکی از مراحل نصب از شما خواسته می‌شود که کد لایسنس (DirectAdmin client ID) و اسم هاست سرور مجازی خود را وارد کنید. در صورت تایید لایسنس و اطلاعاتی که از شما خواسته شده‌ است به مرحله بعدی برای نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی خواهید رفت.

5. چون هدف نصب دایرکت ادمین در سرور مجازی است. شما باید با توجه به شبکه اصلی خود و تجهیزاتی که دارید، در فایل /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf تغییراتی را به‌وجود آورید.

ethernet_dev=[DEVICE NAME]

6. DEVICE NAME در سرور مجازی شما نام آداپتور اصلی شبکه است. برای پیدا کردن نام آداپتور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید.

ipconfig –a

7. معمولا از نام‌هایی مانند venet0:0، eth0:1 و eth0 برای نام گذاری این تجهیزات استفاده می‌شود. اکنون با وارد کردن URL پایین به راحتی می‌توانید به دایرکت ادمین دسترسی پیدا کنید.

http://{VPS IP]:2222

*‌ نکته‌ای که وجود دارد این است که این URL از پروتکل امن  HTTPS (SSL) استفاده نمی‌کند و به همین دلیل این امکان وجود دارد که اطلاعات شما به صورت خوانا (clear text) در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. برای جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین فاجعه‌ای شما باید تنظیمات مربوط به SSL را نیز انجام دهید.

روش نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی

تنظیمات لازم برای پشتیبانی از SSL

اکنون که با نحوه نصب دایرکت ادمین در سرور مجازی آشنا شدید، بهتر است تا با تنظیمات لازم برای پشتیبانی دایرکت ادمین از SSL نیز آشنا شوید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، دایرکت ادمین به‌صورت پیش‌فرض از اتصال امن HTTPS (SSL) پشتیبانی نمی‌کند. برای اینکه دایرکت ادمین از این قابلیت بسیار مهم پشتیبانی کند، شما باید تغییراتی در تنظیمات نهایی انجام دهید. در ادامه به شما نحوه ایجاد و تنظیم یک self-signed را به شما آموزش می‌دهیم. با تنظیم self-signed شما می‌توانید برای ورود به دایرکت ادمین از پروتکل امن HTTPS استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است تا دستور SSH را در VPS خود اجرا کنید.  

/usr/bin/openssl req -x509 -newkey rsa: 2048 -keyout 
/usr/local/directadmin/conf/cakey.pem-out -out 
/usr/local/directadmin/conf/cacert.pem -days 9000 -nodes
chown diradmin:diradmin /usr/local/directadmin/conf/cakey.pem
chmod 400 /usr/local/directadmin/conf/cakey.pem

اکنون نوبت به آن رسیده است تا  SSL را در تنظیمات دایرکت ادمین اضافه و فعال کنید، برای انجام این کار باید از دستور زیر استفاده کنید.

vi /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf

در قدم بعدی شما باید SSL=0 را پیدا کنید و آن را به شکل زیر تغییر دهید.

SSL=1

برای اینکه تنظیمات انجام شده بر روی دایرکت ادمین، ذخیره شوند شما باید آن را ری استارت کنید. برای ری‌استارت کردن باید از دستور زیر استفاده کنید.

service directadmin restart

اکنون با استفاده از آدرس (URL) زیر می‌توانید به‌صورت امن و بدون ترس از به‌وجود آمدن مشکلات امنیتی وارد دایرکت ادمین در سرور مجازی خود شوید.

https://{VPS IP]:2222

پایدارترین سیستم عامل برای نصب دایرکت ادمین بر روی سرور مجازی چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد یکی از پیش نیازهای نصب دایرکت ادمین بر روی سرور مجازی استفاده از CentOS 7 و CentOS 8 است. این سیستم عامل‌ها کاملا قابل اعتماد هستند و سازگاری بسیار بالایی با دایرکت ادمین دارند. با توجه به سازگاری بالا بسیاری توسعه دهندگان بهترین سیستم عامل‌ها برای نصب دایرکت ادمین را سیستم‌ عامل‌های CentOS 7 و CentOS 8 معرفی کرده‌اند.

سخن پایانی

کنترل پنل دایرکت ادمین یکی از بهترین، محبوبترین و ساده‌ترین کنترل پنل‌های پیشرو در میزبانی وب است. این کنترل دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به Anti-Crash اشاره کرد. این قابلیت پایداری سرویس را افزایش می‌دهد. در این مقاله ما به‌طور کامل نحوه نصب دایرکت ادمین روی سرور مجازی را آموزش دادیم تا به شما کمک کنیم تا میزبانی وب خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر در مراحل نصب دایرکت ادمین برای شما مشکلی به‌وجود آمده است، موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا مشکل به‌وجود آمده را به سرعت رفع کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا