دایرکت ادمین Directadmin

آموزش بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین

بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از سایت و اطلاعات آن اهمیت زیادی دارد. معمولا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ به صورت منظم از سایت شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند اما برای احتیاط بیشتر بهتر است خودتان نیز به صورت دوره‌ای نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل اطلاعات شما از دست نروند. بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین بسیار ساده است و با چند کلیک انجام می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

مراحل بک آپ گیری از سایت

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات سایت کار ساده‌ای است اما بسیاری از کاربران همواره با چالش تهیه آن روبرو هستند. به همین دلیل در ادامه به بررسی کامل این موضوع در پنل قدیمی و جدید دایرکت ادمین می‌پردازیم تا در صورت نیاز از این اطلاعات استفاده کرده و از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید.

برای این کار ابتدا به دایرکت ادمین وارد شوید. از نام کاربری و رمز عبوری که هنگام خرید هاست در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده کنید. در مقاله ورود به دایرکت ادمین به نحوه وارد شدن به کنترل پنل دایرکت ادمین پرداخته‌ایم.

اگر پنل مدیریت دایرکت ادمین شما ورژن جدید است مراحل زیر را دنبال کنید.

در پنل مدیریت دایرکت ادمین، به قسمت Advanced Features مراجعه کرده و بر روی گزینه Create/Restore Backups کلیک کنید.

مراحل بک آپ گیری از سایت

صفحه‌ای به صورت زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید گزینه‌های مرودنظر برای تهیه نسخه پشتیبان را انتخاب کنید. شما می‌توانید از تمام موارد و اطلاعات سایت از جمله پایگاه داده، FTP، ایمیل و سایر اطلاعات بکاپ گیری کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمام موارد را انتخاب کرده در غیر این صورت گزینه‌های موردنظر را تیک بزنید.

نحوه بکاپ گیری از سایت در دایرکت ادمین

پس از انتخاب تمام موارد بر روی گزینه create Backup کلیک کنید. با شروع بکاپ گیری پیغامی به صورت زیر به شما نمایش داده می‌شود. تهیه نسخه پشتیبان با توجه به حجم و نوع اطلاعات موجود در سایت شما متفاوت است.

پس از پایان بکاپ گیری در بخش نوتیفیکشن در پنل مدیریت هاست شما پیاغمی مبنی بر موفقیت آمیز بودن آن نمایش داده شده و فایل بکاپ در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

تهیه بکاپ از ساب دامنه‌ها در دایرکت ادمین

برای انجام تنظیمات بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین گزینه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آن‌ها بخش Website data است. این بخش برای انجام تنظیمات دقیق‌تر و تهیه نسخه پشتیبان مفیدتری قرار داده شده است. اگر دامنه‌های مختلفی را به هاست خود متصل کرده‌اید، در این بخش می‌توانید از تمام آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. هر تعداد دامنه و ساب دامنه داشته باشید با این روش می‌توانید به صورت همزمان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  • Domains Directory: این گزینه برای تهیه نسخه پشتیبان از از تمام اطلاعات دامنه‌های متصل به این هاست است. این گزینه را فعال کنید و از تمام اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • Subdomain Lists: با انتخاب این گزینه می‌توانید از اطلاعات ساب دامنه‌ها نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. در واقع این گزینه به این منظور قرار داده شده که با انتخاب آن می‌توانید نشان دهید اطلاعات ساب دامنه‌ها نیز برای شما اهمیت دارند.

تهیه نسخه پشتیبان از ایمیل‌های هاست

شما می‌توانید از ایمیل‌های خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. در بخش ایمیل می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به ایمیل را انتخاب کرده تا از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود. ایمیل‌های دریافت شده، ارسال شده، فیلترهای ایمیل، فورواردها و … همگی از اطلاعاتی هستند که می‌توانید نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه کنید.

  • E-mail account: با انتخاب این گزینه از حساب‌های ایمیل و رمز عبورهای آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • E-mail data: با انتخاب این گزینه می‌توان از صندوق ورودی نسخه پشتیبان تهیه کرد.
  • E-mail settings: با انتخاب این گزینه می‌توان از فیلترها و ایمیل‌های دسته بندی شده بکاپ گیری کرد.
  • Forwards: این گزینه از فورواردها نسخه پشتیبان تهیه می‌کند.
  • Autoresponders:  از تنظیمات مربوط به پاسخ دهنده‌های خودکار نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.
  • Vacation messages: برخی از پاسخ دهنده‌ها برای زمان‌ها و تاریخ‌های آینده تنظیم می‌شود. با انتخاب این گزینه از این موارد نیز نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.
  • Mailing lists: با انتخاب این گزینه می‌توانید از تما لیست ایمیل‌ها و آرشیو و … بکاپ گیری کنید.

بکاپ گیری از اکانت‌های ftp

با تنظیمات ftp می‌توانید حساب‌های کاربری برای بارگذاری اطلاعات و فایل‌ها به صورت اختصاصی در اختیار مدیران سایت قرار دهید. با انتخاب موارد زیر می‌توانید از اطلاعات این بخش‌ها نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. ساخت اکانت FTP در دایرکت ادمین در تادسرور به شما آموزش داده شده است.

  • FTP Accounts: با کمک این گزینه می‌توان از اکانت‌های ftp هاست نسخه پشتیبان تهیه کرد.
  • FTP settings: این گزینه کمک می‌کند تنظیمات مربوط به حساب‌های ftp نیز بکاپ گیری شوند.

تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس

پایگاه داده از مهم‌ترین بخش‌های هر وب سایتی است که هنگام بکاپ گیری حتما باید از آن نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. در بخش بکاپ گیری از دیتابیس دو گزینه مختلف به صورت زیر وجود دارد:

  • Database settings: انتخاب این گزینه باعث می‌شود از تمام یوزرهای دیتابیس و تنظیمات آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود.
  • Database data: اگر می‌خواهید از داده‌های دیتابیس و جدول‌های آن‌ها نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید، باید این گزینه را انتخاب کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از سطل آشغال

قطعا برای همه شما پیش آمده که فایلی را به اشتباه پاک کرده، یا پس از پاک کردن مجددا به آن احتیاج داشته باشید. این فیال‌ها درون سطل آشغال دایرکت ادمین قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از آن ها نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت نیاز آن را بازگردانی و از اطلاعات آن استفاده کنید. شما می‌توانید با انتخاب تیک گزینه deleted trash data از اطلاعات سطل آشغال نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. البته توجه داشته باشید این کار ممکن است فضای زیادی از هاست شما را اشغال کند. به همین دلیل اگر اطلاعات مهمی درون آن ندارید، بهتر از بکاپ گیری آن صرف نظر کنید.

نحوه بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین قدیمی

اگر پنل مدیریتی شما قدیمی است، برای بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین مراحل زیر را دنبال کنید.

به بخش مدیریت اکانت بروید و بر روی گزینه ایجاد/بازگردانی آرشیوهای بکاپ کلیک کنید.

نحوه بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین قدیمی

در این قسمت همانند پنل جدید باید اطلاعاتی که قصد تهیه نسخه پشتیبان از آن‌ها دارید را انتخاب کنید. در باکس کنار آن‌ها تیک بزنید و در نهایت بر روی گزینه ایجاد آرشیو بکاپ کلیک کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از سایت

نهایتا پس از تهیه نسخه پشتیبان می‌توانید به صورت زیر به آن دسترسی داشته و آن را دانلود کنید.

در بخش مدیریت اکانت بر روی مدیریت فایل کلیک کنید.

دانلود فایل بک آپ سایت در دایرکت ادمین

منوی سمت چپ، بر روی backups کلیک کنید و از میان فایل‌های پشتیبانی که تهیه کرده‌اید، گزینه موردنظر را انتخاب کنید و سپس بر روی download کلیک کنید.

نحوه دانلود نسخه پشتیبان در دایرکت ادمین

پس از تهیه نسخه پشتیبان می‌توانید از طریق پنل برای بازیابی آن اقدام کنید. ابتدا در پنل مدیریت دایرکت ادمین بر روی گزینه Create/Restore Backups کلیک کنید. در صفحه site backup بر روی گزینه Restore Backup کلیک کنید. در این بخش نیز پس از انتخاب مواردی که قصد بازیابی آن‌ها را دارید، انتخاب کرده و بر روی گزینه Restore کلیک کنید.

 سخن آخر

بک آپ گیری از سایت در دایرکت ادمین مخصوصا برای سایت‌هایی که حجم زیادی از اطلاعات مهم و کاربردی در آن‌ها قرار دارد، بسیار مهم است. معمولا ارائه دهندگان هاست‌ها خدمات پشتیبان گیری را ارائه می‌دهند. اما بهتر است خودتان نیز برای تهیه نسخه پشتیبان اقدام کنید تا خیالتان از بابت حذف شدن اطلاعات راحت باشد. به این صورت در هر شرایطی می‌توانید اطلاعات سایت را بازگردانی کنید. 

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا