هاست

MX رکورد چیست؟ آشنایی با MX Record

گاهی اوقات ممکن است افراد و شرکت‌های مختلف هاست خود را از یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ خریداری کنند، اما به هر دلیلی قصد داشته باشند ارسال و دریافت‌ها را از طریق سرور دیگر انجام دهند. در این شرایط استفاده از هاست اول تنها برای بالا آمدن سایت است اما اطلاعات از جایی دیگر منتقل می‌شود. در این شرایط شرکت هاستینگ باید برای تغییر mx رکورد اقدام کند. اما MX رکورد چیست و چگونه تغییر می‌کند. در ادامه این مقاله از تادسرور به

 رکورد mx به چه معناست؟

Mx یکی از کاربردی‌ترین رکوردهای DNS محسوب می‌شود که محل ایمیل سرور را مشخص می‌کند. به این صورت ایمیل‌ها به سوی محل مشخص شده هدایت می‌شوند. MX record مخفف عبارت Mail Exchanger Record به معنای رکورد مبدل ایمیل است. مجموعه‌ای از mx رکوردهای یک دامنه نحوه هدایت ایمیل‌ها از طریق پروتکل SMTP را مشخص می‌کنند.

رکورد mx به چه معناست

به بیان ساده‌تر این رکوردها به سرویس‌هایی مانند جیمیل که ایمیل ارسال می‌کنند، نحوه ارسال ایمیل به دامنه شما را نشان می‌دهند. به این صورت این سرویس‌ها می‌توانند ایمیل‌ها را به راحتی برای میل سرور شما ارسال کنند. معمولا در میان رکوردهای DNS یکی به سرور اصلی اشاره دارد و سایر رکوردها به سرورهای پشتیبان اشاره دارند. حال ممکن است هر سایت یک یا چند سرور پشتیبان داشته باشد. هر سرور ایمیلی که قصد ارتباط با شما را داشته باشد، در مرحله اول باید به دنبال پیدا کردن MX رکورد باشد.

Mx رکوردها در سروری که DNS شما را ارائه می‌دهد قرار می‌گیرد. به همین دلیل در صورتی که DNS مخصوص به خود را دارید، با مدیر DNS، در غیر این صورت با شرکتی که دامنه شما را ثبت کرده تماس بگیرید تا رکوردهای شما را تغییر دهد.

یک نمونه از mx  رکورد به صورت زیر است.

0 mail.EXAMPLE.com

  • عدد صفر نشان دهنده اولویت است. عدد کمتر نشان دهنده اولویت بالاتر است.
  • Mail.EXAMPLE.com ایمیل سرور مقصد است.

MX رکورد شامل چه اطلاعاتی است؟

اطلاعات mx رکورد چیست؟ یک mx رکورد شامل اطلاعات مختلفی است که در ادامه معرفی شده‌اند.

  • Name: این بخش نشان دهنده نام دامنه شما است.
  • Class: نشان دهنده کلاس رکورد است که همواره بر روی IN به معنای اینترنت تنظیم می‌شود.
  • Type: این بخش نیز برای MX رکوردها بر روی MX تنظیم می‌شود.
  • TTL: TTL مخفف عبارت Time to live به معنای زمان به روزرسانی رکورد است. این عدد بر مبنای ثانیه مشخص می‌شود، به این صورت که اگر بر روی 3600 تنظیم شود، به روز رسانی رکورد یک ساعت طول می‌کشد. بیشتر شدن این عدد باعث می‌شود، اطلاعات بیشتری به صورت کش ذخیره شوند و سرعت لود بالاتر رود. از طرف دیگر مدت زمان بیشتری برای به روزرسانی رکورد لازم است.
  • Priority یا preference: در این بخش میزان اهمیت ایمیل برای تحویل آن مشخص می‌شود.
  • Data: این بخش نشان دهنده نام میزبان ایمیل سرور است که ایمیل‌ها برای آن مدیریت می‌شوند.

معمولا از چهار mx رکورد متفاوت استفاده می‌شود تا در صورت بروز مشکل برای یک رکورد، گزینه‌های دیگر وجود داشته باشند. به این صورت رکوردهای پشتیبان برای مواقع ضروری وجود خواهند داشت. تغییر mx رکوردها باعث از دست رفتن ایمیل‌ها نمی‌شود. در واقع تا زمانی که رکوردها به صورت صحیح وارد شوند، ایمیل‌ها به درستی دریافت می‌شوند. پس از تغییر رکوردها، برخی از ایمیل‌ها با رکوردهای قدیمی و برخی دیگر با رکوردهای جدید دریافت می‌شوند.

نحوه تغییر MX رکوردها در هاست اشتراکی

نحوه تغییر MX رکورد

در صورتی که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید، می‌توانید با روش زیر mx رکوردهای خود را تغییر دهید.

ابتدا به پنل مدیریت هاست خود وارد شوید.

بر روی گزینه Zone Editor کلیک کنید.

در لیست دامنه‌های نمایش داده شده، در مقابل نام دامنه موردنظر بر روی عبارت manage کلیک کنید.

در صفحه باز شده بر روی Add Record + و سپس بر روی Add MX Record کلیک کنید.

اطلاعات مربوط به mx رکورد مانند name، TTL، priority و … را وارد کنید. (این موارد در بخش قبل توضیح داده شد.)

در نهایت گزینه Add Record را انتخاب کنید.

سخن آخر

mx رکورد چیست؟ همان‌طور که گفته شد mx رکورد از مهم‌ترین و پر کاربردترین رکوردهای DNS محسوب می‌شود. با کمک این رکورد می‌توان mail server موردنظر را مشخص نمود. در این مقاله به طور کامل با این رکورد، اطلاعات آن و نحوه تغییر در هاست‌های اشتراکی آشنا شدیم. در صورتی که برای انجام تغییرات با مشکل روبرو شدید، می‌توانید از پشتیبانی هاست خود کمک بگیرید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا