سرورهاست

تفاوت هاست و سرور چیست؟ آیا هاست همان سرور است؟

تفاوت هاست و سرور را می‌توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دارد. اگر به دنبال آن هستید تا یک وب سایت را راه‌اندازی کنید، در اولین قدم باید به فکر خرید سرور یا هاست برای میزبانی وب سایت خود باشید، باید بدانید که بدون میزبان اصلا هیچ وب‌سایتی وجود ندارد و هر وب‌سایت در بستر وب حتما توسط یک سرور یا هاست میزبانی می‌شود. در حالیکه بسیاری از افراد این دو را به جای یگدیگر به کار می‌برند اما بین هاست و سرور تفاوت‌هایی وجود دارد و به هیج عنوان یکی نیستند. برای آشنا شما با تفاوت هاست و سرور در این مقاله از تادسرور تصمیم گرفتیم تا به‌طور کامل در خصوص اینکه فرق هاست و سرور چیست؟ صحبت کنیم.

سرور چیست؟

سرور به عنوان یک دستگاه یا سیستم کامپیوتری شناخته می‌شود که وظیفه ارائه خدمات و منابع به دیگر دستگاه‌ها یا کلاینت‌ها را بر عهده دارد. خدماتی که یک سرور ارائه می‌دهد، می‌توانند متنوع باشند. برای مثال می‌توان به خدماتی مانند ارسال و دریافت ایمیل، ذخیره‌سازی داده‌ها، اجرای برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، مدیریت شبکه، و غیره اشاره کرد. سرورها در واقع تفاوت زیادی با کامپیوترهای خانگی ندارند و زمانی که شما یک سرور خریداری می‌کنید، ادمین آن سرور می‌شود و می‌تونید از منابع مانند CPU، پهنای باند، رم و .. استفاده کنید.

هاست چیست؟

اکنون که می‌دانید، سرور چیست اجازه دهید تا شما را با مفهوم هاست نیز آشنا کنیم. هاستینگ به معنای میزبانی وب یا ارائه خدمات میزبانی وب برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب است. وقتی شما یک وب‌سایت یا برنامه تحت وب ایجاد می‌کنید، نیاز دارید تا فایل‌ها و داده‌های خود را در یک سرور آنلاین قرار دهید تا دیگران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. خدمات هاستینگ به شما این امکان را می‌دهند. اگر برای یک سرور فیزیکی چندین کاربر با دسترسی به منابع محدود تعریف شود، هر حساب کاربری را یک هاست می‌نامند. این هاست‌ها دسترسی محدودی به منابع سرور دارند و باید آن را با سایرین شریک شوند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که از هاست برای وب‌سایت‌های کوچک با پهنای باند کم استفاده می‌شود.

تفاوت هاست و سرور

اکنون که با تعریف هاست و سرور آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت هاست و سرور رسیده است. شاید بتوان مهمترین تفاوت هاست و سرور را میزان دسترسی آن‌ها به منابع دانست. زمانی که شما یک سرور خریداری می‌کنید شما به عنوان ادمین سرور معرفی می‌شود و می‌توانید از همه منابع سرور هر جوری که مایل باشید، استفاده کنید. اما زمانی که شما یک هاست خریداری می‌کنید، دسترسی در سطح کاربر برای شما مجاز شناخته می‌شود و شما نمی‌توانید به تمامی منابع سرور دسترسی داشته باشید. در ادامه به سایر تفاوت‌های هاست و سرور اشاره شده است.

تفاوت هاست و سرور چیست

1. تفاوت هاست و سرور از نظر میزان دسترسی به منابع

همان‌طور که در بالا اشاره شد، زمانیکه شما یک سرور خریداری می‌کنید، تمامی منابع سرور مانند CPU، رم، هارد، پهنای باند و سایر منابع به‌صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این در حالی است که در هاستینگ تمامی این موارد به صورت اشتراکی در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما باید آن را با سایر شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها شریک شوید.

2. تفاوت هاست و سرور از نظر انواع

سرورها با توجه به وظایفی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، در انواع مختلف طراحی و می‌شوند. از جمله مهمترین انواع سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سرور

  1. وب سرور (Web Server): این سرورها وظیفه ارسال صفحات وب به مرورگرهای کلاینت‌ها را بر عهده دارند. Apache و Nginx از نمونه‌های معروف سرورهای وب هستند.
  2. ایمیل سرور (Email Server): این سرورها پیام‌های ایمیل را ارسال و دریافت می‌کنند. از جمله مهمترین ایمیل سرورها می‌توان به Microsoft Exchange و Postfix اشاره کرد.
  3. فایل سرور (File Server): سرورهای فایل به اشتراک گذاری و مدیریت فایل‌ها در شبکه می‌پردازند تا کاربران بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
  4. پروکسی سرور (Proxy server): پروکسی سرورها درخواست کامپیوترهای کلاینتی که قصد استفاده از منابع دیگر سرورها در اینترنت را دارد، مدیریت می‌کند.

از دیگر انواع سرور می‌توان به سرور پلتفرم Platform Server))، سرور بازی (Game Server) و .. اشاره کرد.

انواع هاست

اکنون که با انواع سرور آشنا شدید نوبت به آن رسیده است تا با انواع هاستینگ نیز آشنا شوید تا تفاوت هاست و سرور از نظر انواع برای شما روشن شود. از جمله مهمترین انواع هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هاستینگ اشتراکی (Shared Hosting): در این نوع هاستینگ، چندین وب‌سایت روی یک سرور مشترک قرار دارند. در این نوع هاست دسترسی به منابع بسیار محدود است اما از نظر قیمتی بسیار مناسب هستند. هاستینگ اشتراکی بهترین گزینه برای وب سایت‌های کوچک است.
  2. هاستینگ اختصاصی (Dedicated Hosting): شما یک سرور کامپیوتری به طور اختصاصی برای وب‌سایت یا برنامه تحت وب خود دارید. در هاست اختصاصی هر سرور برای یک مشتری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید، تمامی منابع سرور را به خود اختصاص دهید. سرعت پردازش، انتقال داده و .. در این نوع هاست بسیار بالا است.
  3. VPS: Virtual Private Server که به اختصار VPS نامیده می‌شود، به معنی سرور مجازی است. اگر قصد خرید یک هاست قابل ارتقا دارید، بهترین گزینه برای شما سرور مجازی است. این سرورها مزایای بسیار زیادی دارد و یک انتخاب عالی برای شما محسوب می‌شود.
فرق هاست و سرور از نظر انواع

3. فرق هاست و سرو از لحاظ امنیتی

اجازه دهید تا تفاوت هاست و سرو لحاظ امنیتی را با یک مثال بررسی کنیم. خانه‌ای را در نظر بگیرید که چند اتاق مجزا دارد و در یکی از اتاق‌ها یک دزد وجود دارد. آیا می‌توان گفت که امنیت اتاق‌های این خانه از امنیت خانه بغلی که یک خانواده در آن زندگی می‌کنند، بیشتر است؟ قطعا پاسخ به این سوال خیر است. همان‌طور که گفته شد، شما هاست را با چند نفر دیگر شریک می‌شوید اگر یکی از شرکای شما یک هکر باشد؛ آن موقع تکلیف چیست؟ با توجه به این موارد می‌توان گفت که امنیت سرورها به مراتب بیشتر از هاست است.

4. تفاوت هاست و سرو از نظر اتصال به منابع

 تفاوت هاست و سرو از نظر اتصال به منابع

کلاینت‌ها برای اینکه به هاست متصل شوند، مجبور هستند تا از اینترنت استفاده کنند. اما کلاینت‌ها برای اتصال به سرور هم می‌توانند از اینترنت استفاده کنند و هم از شبکه محلی یا همان LAN استفاده کنند. شما برای اتصال به انواع سرور با دسترسی Administrator یا Root (بسته به نوع سیستم عاملی که استفاده می‌کنید) می‌توانید به منابع سرور خود دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. این در حالی است که دسترسی به هاست بسیار محدودتر است و شما باید از کنترل پنل‌هایی مانند سی پنل، پلسک و .. به هاست خود دسترسی پیدا کنید.

5. تفاوت هاست و سرور از لحاظ کاربرد

شاید فکر کنید که تنها کاربرد سرورها در میزبانی از وب‌سایت‌ها است اما از سرورها کاربردهای بسیار زیادی دارند برای مثال از آن‌ها برای ایجاد پروکسی (واسطه‌گری بین سرور و کلاینت)، پایگاه داده، میزبانی از بازی‌های آنلاین، اشتراک گذاری فایل و .. نیز استفاده می‌شود. این موضوع در حالی است که از هاست‌ها تنها برای میزبانی از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. البته این موضوع را فراموش نکنید که یک سرور توانایی میزبانی از چندین سایت را دارد، این در حالی است که هاست‌ها فقط از یک وب سایت می‌توانند میزبانی کنند.

6. تفاوت هاست و سرور از نظر قیمت

احتمالا شما هم حدس می‌زنید که قیمت سرور از هاست به مراتب بیشتر باشد اما آیا هر گرانی بهتر است و گزینه بهتری برای خرید است؟ در واقع قیمت تعیین کننده بهترین نوع میزبانی برای وب‌سایت شما نیست، بلکه این نوع استفاده و نیاز شما است که بهترین گزینه خرید را تعیین می‌کند. اگر یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی کوچک دارید، هاست می‌تواند گزینه به مراتب بهتری برای شما باشد. اما اگر قصد میزبانی بازی یا یک وب‌سایت بزرگ و حساس دارید تنها گزینه‌ای که باید به سراغ آن بروید، سرورها است.

جمع بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، تفاوت هاست و سرو بسیار زیاد است و نمی‌توان این تفاوت‌ها را در سطح دسترسی، اشتراک منابع و .. نادیده گرفت. اکنون که می‌دانید فرق هاست و سرور چیست می‌توانید به سراغ بهترین سرویس و مناسب‌ترین گزینه برای کسب و کار خود بروید.

همان‌طور که در مقاله اشاره شد، اگر هاست خریداری کنید، فقط دسترسی در حد یک کاربر دارید و نمی‌تواند از منابع سرور آنگونه که مایل هستید استفاده کنید. در صورت خرید سرور دسترسی یک ادمین به شما داده می‌شود و شما می‌توانید منابع سرور را آنگونه که مایل هستید، استفاده کنید. اگر در خصوص تفاوت هاست و سرور نیاز به توضیحات تکمیلی دارید و یا همچنان در دوراهی خرید هاست و سرور گیر کرده‌اید، در قسمت دیدگاه‌ها موضوع را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما به شما کمک کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا