سایر

گواهی SSL چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع گواهینامه SSL

شاید شما هم هنگام بازدید از سایت‌های مختلف در اینترنت با عبارت‌های Http و Https در URL سایت روبرو شده باشید. تفاوت این دو پیشوند به دلیل استفاده از گواهی SSL است. این گواهینامه به منظور ایجاد ارتباطی ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که وب سایتی از این گواهینامه استفاده کند، در پیشوند آن عبارت Https نمایان می‌شود.

اگر سایتی از این گواهینامه استفاده نکند، اطلاعات بدون رمزنگاری منتقل شده و هکرها به راحتی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته و یا آن‌ها را تغییر دهند. اما به کمک SSL می‌توانید از این دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری کنید. در ادامه ابتدا باید ببینیم گواهینامه ssl چیست و سپس با کاربرد آن آشنا شویم.

گواهینامه ssl چیست؟

گواهینامه ssl چیست

SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer یعنی لایه اتصال امن است. این فناوری برای ایجاد امنیت در اتصال به اینترنت استفاده شده تا اطلاعات و داده‌های حساس از مسیری ایمن بین دو سیستم مختلف جابجا شوند. با کمک این فناوری هکرها یا هر فرد دیگری نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته و تغییری در آن‌ها ایجاد کند. یک پروتکل امنیتی که حریم خصوصی، احراز هویت و یکپارچگی ارتباطات اینترنتی را فراهم می‌کند.

گواهینامه SSL برای ارتباط میان دو سیستم مانند سرور و سرویس گیرنده یا دو سرور استفاده می‌شود. زمانی که وب سایتی از این فناوری استفاده کند و در واقع با گواهینامه SSL ایمن شده باشد، در URL سایت  عبارت HTTPS نمایان می‌شود. انتقال اطلاعات در لایه‌ای امن اتفاق می‌افتد. برای این کار از الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده می‌شود. افرادی که قصد دسترسی به این اطلاعات را داشته باشند، تنها ترکیبی از کاراکترهای مختلف را می‌بینند که رمزگشایی از آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

نکته: نسخه‌های مختلفی از ssl ایجاد شد که هر کدام میزان امنیت بیشتری ارائه داده‌اند. در نهایت در سال 1999 جدیدترین نسخه آن ارائه شد. TLS مخفف عبارت Transport Layer Security است که به عنوان ورژن جدید SSL شناخته می‌شود. اما همچنان بیشتر وب سایت‌ها از فناوری SSL استفاده می‌کنند. در مقاله tls چیست اطلاعات بیشتری درباره پروتکل tls در اختیار شما قرار گرفته است.

گواهینامه SSL شامل چه اطلاعاتی است؟

قبل از آشنایی با نحوه کارکرد و مزایای این گواهینامه باید با اطلاعاتی که در آن ذخیره می‌شود، آشنا شوید. این گواهینامه شامل اطلاعات زیر است:

  • نام دامنه‌ای که گواهینامه برای آن صادر شده، در آن ثبت می‌شود.
  • نام سازمان، شخص یا دستگاه مرتبط در گواهینامه نوشته می‌شود.
  • سازمان صادر کننده گواهی باید در آن ثبت شود.
  • تاریخ صدور گواهینامه و تاریخ انقضای آن مشخص می‌شود.
  • کلید عمومی نیز در آن ثبت می‌شود.

کلید عمومی را می‌توان از مهم‌ترین اطلاعات ثبت شده در گواهینامه دانست. علاوه بر آن کلید خصوصی نیز وجود دارد که به صورت مخفی نگهداری می‌شود. رمزگذاری اطلاعات به کمک کلید عمومی و خصوصی مشخص شده در گواهینامه صورت می‌گیرد.

معرفی انواع گواهینامه‌های SSL

معرفی انواع گواهینامه‌های SSL

گواهینامه‌های SSL انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

1. گواهینامه Domain Validated

این نوع گواهی بر اساس ثبت دامنه صادر شده و بررسی بر روی سازمان یا شرکت صورت نمی‌گیرد. وب سایت‌های عمومی معمولا از این نوع گواهی استفاده می‌کنند. این گواهی در رتبه پایین‌تری نسبت به نمونه‌های دیگر قرار دارد. البته این گواهی دارای یک مشکل بزرگ است و آن این است که مجرمان و کلاهبرداران اینترنتی نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

2. گواهینامه Organization Validated

برای صادر شدن این نوع گواهینامه ابتدا شرکت یا سازمان متقاضی بررسی شده و در صورت ثبت رسمی بودن آن، گواهی صادر می‌شود. برای دریافت این گواهی باید ترجمه مدارک شرکت ارائه شوند.

3. گواهینامه Extended Validation

این نوع گواهی‌ها شرایط بسیار خاصی داشته و طی مراحل سخت گیرانه‌ احراز هویتی صادر می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع گواهی این است که نوار سبز رنگی در کنار URL سایت اضافه شده و نام رسمی شرکت نیز مطابق با روزنامه رسمی در کنار نماد قفل قرار می‌گیرد.

4. گواهینامه SSL Wildcard

در نوع گواهینامه می‌توانید یک دامنه را به همراه تمام دامنه‌های فرعی خود ایمن کنید.

5. گواهینامه Multi-Domain SSL Certificates

از این نوع گواهینامه SSL برای دامنه‌های موجود بر روی یک IP استفاده می‌شود. این نوع می‌تواند تا 100 دامنه مختلف بر روی یک IP را پوشش دهد.

6. گواهینامه Cases for Multi-Domain SSL Certificates

این نوع گواهی مشابه گواهینامه قبل است، با این تفاوت که مانند گواهینامه نوع EV نوار سبز رنگ نیز فعال می‌شود.

چرا به گواهی SSL نیاز داریم؟

تا به اینجا با تعریف کلی گواهینامه SSL آشنا شدیم. حال باید ببینیم این پروتکل چه کاربردی دارد و آیا استفاده از آن برای وب سایت‌های مختلف ضروری است یا خیر.

امروزه بسیاری از ارتباطات و معاملات به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. در این میان اطلاعات هویتی افراد، اطلاعات و مشخصات حساب‌های بانکی و بسیاری از اطلاعات حساس اشخاص، موسسات و سازمان‌ها در بستر اینترنت جابجا می‌شوند. از طرفی امکان هرگونه کلاهبرداری، سرقت اطلاعات، فیشینگ و … وجود دارد. به همین دلیل استفاده از راهکاری که بتواند تمام این اطلاعات را از مسیری ایمن انتقال داده و احتمال هرگونه دسترسی غیرمجاز به آن‌ها را به صفر برساند، اهمیت زیادی دارد.

با توجه به موارد گفته شده تمام وب سایت‌های موجود در اینترنت مخصوصا وب سایت‌هایی که در آن‌ها از فرم مانند فرم‌های جستجو، ثبت ایمیل و … استفاده می‌شود، باید از گواهینامه SSL استفاده کنند. این موضوع علاوه بر بحث‌های امنیتی، اعتبارنامه‌ای برای سایت شما محسوب شده و می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئوی سایت نیز داشته باشد.

مزایای گواهی SSL چیست؟

مزایای گواهی SSL چیست

وجود گواهی ssl از ضروریات برای هر وب سایتی محسوب می‌شود. این گواهی می‌تواند مزایای زیادی برای سایت شما به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی کامل این مزایا می‌پردازیم.

◉ تاثیر گواهی SSl در محافظت از اطلاعات سایت

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، مهم‌ترین مزیت این گواهی حفاظت از اطلاعات سایت است. تمام اطلاعاتی که میان کاربران با سرور جابجا می‌شود، رمزگذاری شده تا هیچ گونه دسترسی غیرمجازی به آن‌ها به وجود نیاید. علاوه بر آن اطلاعاتی مانند رمزهای عبور، اطلاعات کارت‌های بانکی و … نیز از دسترس هکرها و افراد خرابکار دور می‌شود.

◉ گواهی SSL برای تأیید هویت وب سایت‌ها

وب سایت‌هایی که دارای گواهینامه ssl هستند، اعتبار بیشتری نزد کاربران دارند. روزانه تعداد زیادی از کاربران به دلیل استفاده از سایت‌های غیر ایمن اطلاعات حساس خود را از دست داده و با خسارت‌های زیادی روبرو می‌شوند. سایت‌های ایمن با حفاظت از این اطلاعات از هک شدن آن‌ها و ایجاد خسارت برای کاربران جلوگیری می‌کنند. همچنین هنگام دریافت گواهی ssl اطلاعات هویتی و مهم شخص یا سازمان دریافت کننده تأیید شده و کاربران با وب سایتی کاملا معتبر در ارتباط خواهند بود.

◉ گواهی SSL در افزایش حس اعتماد مشتری

داشتن این گواهی و نمایش آن در URL سایت می‌تواند حس اعتمادی را در کاربران و مشتریان سایت ایجاد کند. در واقع وب سایت‌هایی که از این نماد استفاده نمی‌کنند، ارزش زیادی برای کاربران و اطلاعات مهم آن‌ها قائل نیستند و همین موضوع می‌تواند بازدید سایت را تا حد زیادی کاهش دهد. با توجه به رقابت بسیار شدید در دنیای اینترنت، داشتن این گواهی می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند.

◉ گواهی SSL جهت بهبود رتبه سئو سایت

صاحبان وب سایت‌ها و کسب و کارهای مختلف به دنبال روش‌هایی مفید و تأثیرگذار برای بهبود رتبه سئو سایت خود هستند. در این میان داشتن گواهینامه ssl می‌تواند مفید باشد. از آنجایی که این گواهی اعتماد کاربران را جلب کرده و می‌تواند بازدید سایت را افزایش دهد، سئو سایت نیز بهبود می‌یابد. کاربران بر روی سایت‌های دارای این گواهینامه بیشتر کلیک کرده و همین موضوع رتبه آن‌ها را در گوگل بهبود می‌دهد.

◉ پیش نیاز دریافت نماد اعتماد دو ستاره

نماد اعتماد الکترونیک نمادی بسیار مهم در دنیای کسب و کارهای آنلاین است که برای جلب اعتماد کاربران اهمیت زیادی دارد. تمام کسب و کارهای آنلاین با دریافت این نماد جایگاه خود را در رقابت با دیگر سایت‌ها تثبیت می‌کنند. این نماد در دو نوع یک ستاره و دو ستاره وجود دارد که نوع دو ستاره آن می‌توانید تنها با داشتن گواهی SSL دریافت کنید.  

نحوه کار گواهی SSL چگونه است؟

گواهی ssl با دو روش مختلف کار می‌کند. در این گواهی از رمزنگاری متقارن symmetric  و نامتقارن Asymmetric  استفاده می‌شود. رمزنگاری پروسه‌ای مهم و پیچیده است که به صورت خلاصه روند انجام آن در ادامه آورده شده است.

گواهی ssl چیست

برای جابجایی اطلاعات با کمک پروتکل SSL ابتدا کلید عمومی ایجاد شده تا از آن برای به رمز درآوردن اطلاعات استفاده شود.

  • کلید عمومی توسط سرور ایجاد می‌شود.
  • این کلید به همراه درخواستی برای صدور گواهینامه به مرکز صدور گواهینامه ارسال می‌شود.
  • مرکز پس از بررسی اطلاعات، کلید عمومی را رمزگذاری و دوباره برای سرور ارسال می‌کند.
  • کاربر برای دسترسی به سایت موردنظر، کلید عمومی کامپیوتر خود را برای سرور ارسال می‌کند.
  • سرور نیز آن را با کلید امنیتی خود ترکیب و دوباره برای کاربر ارسال می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کریدم تا بهع این پرسش پاسخ دهیم که گواهی ssl چیست و چه کاربردی دارد؟ تمام افراد و کاربران اهمیت زیادی برای اطلاعات خود قائل هستند. از این رو وب سایت‌ها نیز باید به دنبال روش‌هایی برای افزایش امنیت سایت و حفظ اطلاعات کاربران باشند. یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های افزایش امنیت سایت، استفاده از گواهینامه SSL است. این گواهی امنیت وب سایت را تضمین کرده و اطلاعات کاربران از دسترس هکرها دور می‌کند. علاوه بر آن می‌تواند بر روی افزایش بازدید و رتبه سئوی سایت تأثیر مثبت داشته باشد. پیشنهاد می‌شود به محض راه اندازی وب سایت خود، گواهی SSL را دریافت کرده تا از مزایای آن بهره مند شوید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا