هاست

هاست دانلود چیست؟ نکات خرید هاست دانلودی

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای راه اندازی یک سایت، خرید هاست و بارگذاری اطلاعات بر روی آن است. هاست‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای نوع خاصی از سایت‌ها استفاده می‌شوند. در این میان هاست دانلودی نیز وجود دارد که برای سایت‌های با اطلاعات دانلودی زیاد مناسب است. حال باید ببینیم هاست دانلود چیست و دقیقا برای چه مواردی کاربرد دارد.

هاست دانلود چیست؟

هاست دانلود که به ان هاست میزبانی فایل (File Hosting Service) نیز گفته می‌شود، سرویس اینترنتی است که بر مبنای فضای ابری ارائه می‌شود. به این صورت صاحبان وب سایت‌ها می‌توانند با خیال راحت و به صورت ایمن اسناد، تصاویر، ویدیوها و فایل‌های دیگر را بر روی وب سایت قرار داده و کاربران نیز به راحتی آن‌ها را دانلود کنند.

این سرویس فایل‌های مختلفی را ذخیره و در دسترس کاربران قرار می‌دهد تا به راحتی دانلود و از آن‌ها استفاده کنند. به این صورت تمام اطلاعات موردنیاز برای دانلود در فضای ابری قرار می‌گیرند. البته برخی از این هاست‌ها تنها برای نوع خاصی از فایل‌ها کاربرد دارند اما در برخی دیگر می‌توان فایل‌های مختلفی را ذخیره کرد.

کاربرد هاست دانلود چیست؟

ذخیره و مدیریت فایل‌های مختلف به فضای کافی نیاز دارد. معمولا فضای در دسترس افراد برای ذخیره محدود است و به سرعت با برنامه‌ها، عکس و فیلم و …. پر می‌شود. از طرف دیگر هرچه فضای ذخیره سازی با حجم اطلاعات بیشتری پر شود، سرعت پردازش نیز کاهش می‌یابد و به راحتی نمی‌توان با برنامه‌های مختلف کار کرد.

هاست دانلود در این مواقع بسیار کاربردی و مفید است. شما می‌توانید حجم بالایی از طالاعات را بر روی آن ذخیره کرده و با استفاده از هر دستگاهی تنها با اتصال به اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در واقع برای دسترسی به آن‌ها به یک دستگاه محدود نخواهید شد. اسناد و فایل‌های خود را به راحتی مدیریت کرده و انتقال آن‌ها نیز ساده‌تر می‌شود.

کاربرد هاست دانلود چیست

در سایت‌هایی که تصاویر، ویدیو، پادکست و محتوای اینچنینی زیاد است، استفاده از این نوع هاست بسیار کاربردی است. تصور کنید تعداد زیادی از کاربران به سایت مراجعه کرده تا از این اطلاعات استفاده کنند. در این شرایط سرعت پردازش سایت با مشکل روبرو می‌شود. ارتقا هاست در این شرایط می‌تواند هزینه زیادی برای شما به همراه داشته باشد، از این رو بهترین کار استفاده از هاست دانلودی است.

هاست‌های دانلودی به صورت اشتراکی ارائه شده و هزینه بسیار مناسبی دارند. به همین راحتی می‌توانید از کاهش سرعت سایت جلوگیری کرده و هزینه زیادی نیز برای خرید یا ارتقا هاست یا سرور اختصاصی نپردازید.

فرق هاست دانلودی و هاست معمولی

هاست‌های دانلودی تفاوت‌هایی با هاست معمولی دارند. اگر برای شما هم سوال شده که فرق هاست دانلودی با هاست معمولی چیست باید بگوییم که:

  • مهم‌ترین تفاوت این است که هاست دانلود مخصوص ذخیره سازی فایل است و فضای بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد. فایل‌های خود را بر روی آن ذخیره کرده و لینک مستقیم به کاربران می‌دهید. در نتیجه می‌توان مهم‌ترین تفاوت را در میزان فضای ذخیره سازی و اجازه دانلود فایل دانست.
  • تفاوت دیگری که میان این دو هاست وجود دارد این است که، هاست دانلودی، پشتیبان گیری دوره‌ای ندارد. به هیمن دلیل توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای برای تهیه نسخه پشتیبان اقدام کنید تا در صورت بروز مشکل، اطلاعات و فایل‌های شما از بین نروند.
  • دیگر تفاوت درباره قابلیت اجرایی این دو هاست است. هاست‌های دانلودی نمی‌توانند زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP یا ASP را اجرا کنند. اما این محددیت در هاست های معمولی وجود ندارد.
  • در نهایت این هاست‌ها از هاست‌های معمولی ارزان‌تر هستند و در صورتی که فایل‌ها و اطلاعات زیادی برای دانلود دارید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکات مهم برای خرید هاست دانلود چیست؟

حال که با این نوع هاست و کاربردهای آن آشنا شدیم، باید ببینیم نحوه انتخاب آن چگونه است. در صورتی که به هاست دانلودی نیاز دارید نکات زیر را رعایت کنید تا انتخاب صحیحی برای خرید هاست داشته باشید.

نکات مهم برای خرید هاست دانلود چیست

1. به صرفه بودن خرید هاست

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ هاست‌های دانلودی با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلفی ارائه می‌دهند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید تحقیق و بررسی دقیقی از این هاست‌ها انجام دهید تا مناسب‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. هاست‌های دانلودی از هاست‌های میزبانی معمولی هزینه پایین‌تری دارند و خرید آن‌ها برای سایت‌هایی با اطلاعات دانلودی زیاد به صرفه‌تر است.

2. انتخاب هاست با حجم و فضای مناسب

همان‌طور که می‌دانید تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که در صورت نیاز با پرداخت هزینه و با تنها یک کلیک، هاست خود را ارتقا دهید. به همین دلیل در ابتدا با بررسی دقیق اطلاعات و حجم موردنیاز، هاست با فضای مناسب را خریداری کنید و در صورت نیاز با افزایش اطلاعات آن را ارتقا دهید. به این صورت مدیریت بهتری بر هزینه‌های خود نیز خواهید داشت.

3. پهنای باند مناسب

پهنای باند نیز در سرعت بارگذاری و ارائه اطلاعات نقش مهمی دارد. معمولا هاست‌ها دارای پهنای باند نامحدود هستند اما در هنگام خرید حتما به نامحدود بودن آن‌ها توجه داشته باشید. بهترین هاست‌های دانلودی، هاست‌هایی با پهنای باند بسیار زیاد یا به صورت نامحدود هستند. تصور کنید یک فایل یک گیگابایتی توسط 100 کاربر در لحظه دانلود می‌شود. پهنای بایند هاست شما باید پاسخگوی این موضوع باشد تا کاربران هنگام دانلود با مشکل روبرو نشوند.

4. تهیه نسخه پشتیبان

همان‌طور که گفته شد هاست‌های دانلودی پشتیبان گیری ندارند. این موضوع به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات موجود بر روی آن‌ها و هزینه بالای آن است. درصورتی که اطلاعات یا فایل‌های بسیار مهمی بر روی هاست خود دارید، می‌توانید به صورت دوره‌ای نسخه پشتیبان تهیه کنید. علاوه بر آن می‌توانید از شرکت‌هایی که خدمات اضافی مانند پشتیبان گیری ارائه می‌دهد، هاست دانلودی خود را تهیه کنید.

تهیه نسخه پشتیبان

5. لوکیشن هاست

لوکیشن‌های مختلفی برای هاست‌های مختلف در سراسر دنیا وجود دارد که تعدادی زیادی از آن‌ها در دسترس ایرانیان نیز قرار دارند. هاست‌های دانلودی اروپا، آمریکا، کانادا و … در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. موقعیت قرارگیری هاست در سرعت آپلود و دانلود اطلاعات تأثیر دارد. پیشنهاد می‌شود از هاست‌های اروپا استفاده کنید که به دلیل فاصله کمتر سرعت بهتری را ارائه می‌دهند.

6. امنیت بالای هاست دانلودی

امنیت یکی از مسائل بسیار مهم برای خرید هاست است. هر فعالیت و کسب و کاری برای راه اندازی وب سایت خود به هاستی با امنیت بسیار بالا نیاز دارد تا اطلاعات و فایل‌های خود به راحتی بر روی آن بارگذاری و در اختیار کاربران قرار دهد. از آنجایی که حجم بسیار بالایی از فایل‌های مختلف بر روی هاست دانلودی قرار می‌گیرد، باید از امنیت بالایی نیز برخوردار باشد.

7. انتخاب میان هاست دانلود، سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرورهای مجازی و اختصاصی سرعت بالاتری نسبت به هاست دانلودی ارائه می‌دهند. اما یکی از مسائل مهم در خصوص آن‌ها این است که افراد بدون دانش کافی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و استفاده از آن‌ها تخصصی است. اما استفاده از هاست‌های دانلودی بسیار ساده‌تر است و برای افراد بدون هرگونه دانش تخصصی نیز کاربردی و قابل استفاده است. 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم که برای شما به طور واضح بگوییم هاست دانلود چیست و چه کاربردی دارد. انتخاب و خرید هاست یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی وب سایت است. هاست‌ها انواع مختلفی دارند که برای سایت‌های مختلف استفاده می‌شوند. هاست‌های دانلودی نمونه‌ای از هاست‌های بسیار پرکاربرد هستند که برای سایت‌هایی با حجم زیادی اطلاعات مانند تصویر، ویدیو، پادکست و … استفاده می‌شوند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا