دایرکت ادمین Directadmin

آموزش ساخت اکانت FTP در دایرکت ادمین

بارگذاری فایل‌ها و اطلاعات مختلف بر روی سایت برای افراد و مدیران سایت کاری زمان‌بر است. معمولا وبمستران از FTP برای این کار استفاده می‌کنند تا فایل‌ها را بدون مشکل به هاست منتقل کنند. در این میان ممکن است چندین نفر کار بارگذاری را به صورت جداگانه انجام دهند. به این منظور بهترین کار استفاده از اکانت ftp مختص هر فرد است. در ادامه این مقاله از تاد سرور در خصوص این اکانت و نحوه ساخت اکانت FTP در دایرکت ادمین صحبت می‌کنیم.

اکانت FTP چیست؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است که پروتکلی برای انتقال فایل محسوب می‌شود. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای انتقال فایل از کامپیوتر به هاست، استفاده از این پروتکل است. برای استفاده از پروتکل نرم افزارهایی مانند FileZilla یا cuteFTP در دسترس هستند.

معمولا حساب‌های ftp به وب سایت‌ها، سرور FTP یا شبکه متصل می‌شوند. سرپرست شبکه یا سرور این حساب را ایجاد می‌کند تا هر کاربر به صورت اختصاصی به حساب خود دسترسی داشته و فایل‌های موردنظر را انتقال دهد. شما می‌توانید بدون حساب کاربری ftp و از طریق کنترل پنل هاست فایل‌های موردنظر را انتقال دهید، اما اگر حجم فایل موردنظر زیاد است، قصد دارید تعداد فایل‌های زیادی را به صورت همزمان بارگذاری کنید و یا قصد ندارید هر بار به هاست متصل شوید و …. می‌توانید از حساب کاربری ftp استفاده کنید.

استفاده از حساب کاربری ftp چه مزایایی دارد؟

استفاده از FTP می‌تواند مزایای مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد.مهم‌ترین مزایای استفاده از این پروتکل به صورت زیر هستند:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال انتقال فایلی با حجم زیاد بر روی سرور باشید و به دلیل قطع اینترنت یا قطع شدن ارتابط با سرور، انتقال متوقف شود. در این حال پس از برقراری ارتباط باید فایل را از مجددا از ابتدا بر روی سرور انتقال دهید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از FTP این است که در صورت قطع شدن ارتباط حجم انتقال داده شده از فایل بر روی سرور باقی می‌ماند و نیازی به بارگذاری مجدد آن وجود ندارد.

مزیت دیگری که این پروتکل به همراه دارد این است که می‌توانید یک شاخه را با تمام محتویات آن به صورت یکجا آپلود کنید. این کار آپلود را برای شما ساده‌تر می‌کند. کپی کردن از سیستم شما بر روی هاست یا سرور در این روش به سادگی کپی کردن از یک فایل به فایل دیگر در سیستم شخصی است.

با ساخت اکانت ftp در دایرکت ادمین می‌توانید سرعت آپلود، مقدار حجم آپلود شده و مقدار باقی مانده و … را مشاهده کنید. با کمک ftp می‌توانید فایل‌های خود را با هر حجم و اندازه‌ای انتقال دهید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

آموزش ایجاد اکانت FTP در دایرکت ادمین

ایجاد حساب ftp می‌تواند بسیار مفید باشد. شما برای هر مدیر یک حساب کاربری ftp ایجاد می‌کنید تا بدون مشکل و دخالت دیگران فایل‌های خود را بارگذاری کنند. علاوه بر آن سطح دسترسی مدیران را نیز به راحتی تعیین می‌کنید. برای ایجاد اکانت ftp ابتدا به کنترل پنل هاست خود وارد شوید. در صفحه‌ای که به صورت زیر برای شما باز می‌شود، گزینه FTP management را انتخاب کنید.

آموزش ایجاد اکانت FTP در دایرکت ادمین

صفحه‌ای به صورت زیر باز می‌شود که باید گزینه  create FTP account را انتخاب کنید.

create FTP account

در صفحه زیر اطلاعات فیلدها را پر کنید و پس بر روی create کلیک کنید.

ایجاد اکانت FTP در دایرکت ادمین

FTP username: نام کاربری دلخواهی برای ftp خود انتخاب و در این قسمت وارد کنید.

Enter password و Re-Enter password: به ترتیب رمز عبور دلخواه و تکرار آن را در این دو قسمت وارد کنید.

(به منظور امنیت بیشتر رمز عبور خود را به صورت ترکیبی از حروف بزرگ، کوچک، اعداد، نماد و … و حداقل 8 کاراکتر انتخاب کنید. )

در ادامه ساخت اکانت ftp در دایرکت ادمین باید سطح دسترسی اکانت ftp خود را تعیین کنید. هر کدام از سطح دسترسی‌های موجود در ادامه توضیح داده شده‌اند.

  • Domain: دسترسی به پوشه domain یک مسیر بالاتر از public_html خواهد بود.
  • FTP: با انتخاب این گزینه به پوشه public_ftp هاست دسترسی دارید.
  • User: با فعال کردن این گزینه به پوشه public_html دسترسی دارید.
  • Custom: در نهایت با انتخاب این گزینه از میان گزینه‌های در دسترس، می‌توانید مسیر دلخواهی را برای دسترسی یوزر FTP تعیین کنید. به این صورت هر فایل دلخواهی را می‌توانید در این دایرکتوری قرار دهید. کاربری که به این بخش دسترسی دارد، نمی‌تواند بخش‌های دیگر را مشاهده کند.

در نهایت پس از انجام تنظیمات موردنظر باید بر روی گزینه  create کلیک کنید. زمانی که حساب کاربری با موفقیت ایجاد شود، پیغام FTR ACCOUNT CREATED FI LUKHD نمایش داده می‌شود.

پس از ایجاد حساب اطلاعاتی مانند نام دامنه، نام کاربری، رمز عبور و پورت برای ایمیل شما ارسال می‌شوند. این اطلاعات را به خاطر بسپارید و یا در جایی مطمئن ذخیره کنید. این روش مطمئن‌ترین روش برای انتقال فایل است، مخصوصا در حجم‌های بالا و تعداد زیاد فایل بسیار کاربردی و مفید است. 

تغییر پسورد حساب کاربری FTP در دایرکت ادمین

تغییر رمز عبور برای افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر قصد دارید رمز عبور حساب کاربری ftp خود را تغییر دهید، مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا به کنترل پنل هاست خود وارد شوید و بر روی گزینه مدیریت ftp کلیک کنید.

تغییر پسورد حساب کاربری FTP در دایرکت ادمین

در این بخش تمام حساب‌های کاربری که از قبل ایجاد شده‌اند قابل رویت هستند. در مقابل نام حساب کاربری که قصد تغییر رمز عبور آن را دارید، بر روی عبارت Change کلیک کنید. رمز عبور جدید را به همراه تکرار آن وارد کنید تا تغییر رمز عبور انجام شود.

سخن آخر

معمولا انتقال و بارگذاری فایل در هاست موضوعی است که وبمستران بسیار با آن روبرو می‌شوند. به همین دلیل مراجعه مکرر به هاست برای انتقال هم وقت گیر است و هم معایبی مانند قطع انتقال در شرایط مختلف را به همراه دارد. ابزارهای ftp در این زمینه بسیار کاربردی هستند و می‌توانند کار انتقال فایل را ساده‌تر کنند. به همین دلیل ساخت اکانت ftp در دایرکت ادمین مزایای زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما از این پروتکل استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا