سرور اختصاصی

آموزش راه اندازی سرور اختصاصی در 7 مرحله

آموزش راه اندازی سرور اختصاصی در این مقاله به طور کامل توضیح داده می شود. اگر برای وب سایت خود از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید و از سرعت کم وب سایت خود و دیر لود شدن صفحات پیچ خود خسته شده‌اید، نوبت به آن رسیده است که هاست اشتراکی خود را با یک سرور اختصاصی جایگزین کنید تا این مشکلات را برای همیشه رفع کنید. سرورهای اختصاصی امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را بر روی این سرورها اعمال کنید.

بسیاری از وب سایت‌های معروف که از سرعت خوبی برخوردار هستند، از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند تا پاسخگوی نیاز هزاران کاربری که همزمان وارد سایت خود شده‌اند باشند اما آیا راه‌اندازی سرور اختصاصی کار راحتی است؟ در این مقاله از تاد سرور به شما نحوه فعال کردن سرور اختصاصی را آموزش می‌دهیم. اگر از هاست اشتراکی خود خسته شده‌اید و تنها دلیلی که شما را از خرید سرور اختصاصی وا می‌دارد، نحوه نصب آن است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، ما به شما از صفر تا صد آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی را ارائه می‌دهیم.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست

سرور اختصاصی چیست؟ سرور اختصاصی یا Dedicated Server همان‌طور که از نام آن مشخص است یک سرور است که تنها یک وب سایت از آن استفاده می‌کند. این سرورها نسبت به هاست‌های اشتراکی و سرورهای مجازی قیمت بالاتری دارند و معمولا استفاده از این سرورها برای سایت‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ مناسب خواهد بود. اگر یک وب سایت با هاست اشتراکی دارید و این هاست نمی‌تواند، پاسخگوی نیاز کاربرهای شما باشد و آن‌ها را با مشکلاتی مانند کندی باز شدن صفحات و .. روبه‌رو کرده است به شما توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ سرورهای اختصاصی بروید.

مزایای سرورهای اختصاصی

  • تمامی منابع این سرور مختص به یک وب سایت است و هیچ وب سایت دیگری دسترسی به منابع سایت شما ندارند و شما می‌توانید از صد درصد ظرفیت سرور اختصاصی خود استفاده کنید.
  • امنیت سرورهای اختصاصی بسیار بالا است، به‌علاوه این سرورها امکان نصب نرم‌افزارهای امنیتی را هم به شما می‌دهد و شما می‌توانید، نرم‌افزارهای خود را بر روی سرور خود نصب کنید.
  • امکان ارتقای این سرورها وجود دارد.

معایب سرورهای اختصاصی

  • معمولا این سرورها قیمت بالایی دارند و برای هر وب سایتی مناسب نیستند
  • برای مدیریت این سرورها نیاز به دانش فنی دارید.

آموزش راه اندازی سرور اختصاصی

بعد از اینکه سرور اختصاصی خود را از یک شرکت معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی خریداری کردید، نوبت به آن رسیده است تا سرور خود را راه‌اندازی کنید. برای راه‌اندازی سرور اختصاصی شما باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

اولین قدم آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی: نصب سیستم عامل

نصب سیستم عامل

بعد از اینکه سرور اختصاصی خود را تهیه کردید در قدم اول باید سیستم عامل سرور خود را نصب کنید. برای سرور اختصاصی خود می‌توانید از سیستم‌ عامل‌هایی مانند CentOS یا OS، Fedora، Ubuntu و Windows OS استفاده کنید. سیستم عامل یک بستر برای میزبانی سرور اختصاصی است. بعد از نصب سیستم عامل مطمئن شوید که سیستم عامل شما جدیدترین نسخه خود باشد. اگر سیستم عامل شما قدیمی و نیاز به آپدیت بود، حتما بعد از نصب آن را به‌روز کنید تا از امکانات جدید سیستم عامل خود استفاده کنید.

دومین قدم آموزش راه اندازی سرور اختصاصی: نصب وب سرور

بعد از نصب سیستم عامل نوبت به نصب وب سرور می‌رسد، وب سرور وظیفه دارد تا اطلاعات یک وب سایت را ذخیره و آن را آماده ارسال برای کلاینتی که آن را درخواست کرده‌ است را بر عهده دارد. این محتوا می‌تواند یک پیام متنی یا یک فایل ویدیویی باشد. وب سرورهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بر روی سیستم عامل خود استفاده کنید. آپاچی (Apache)، لایت اسپید (LiteSpeed) و Nginx از جمله مهمترین وب سرورهای موجود هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله وب سرور چیست و انواع آن را مطالعه کنید.

آپاچی امکانات بسیار زیادی دارد و قابلیت‌های منحصر به فرد زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، این امکانات و قابلیت‌ها سبب شده است تا آپاچی به یکی از بهترین وب سرورهای موجود تبدیل شود. این وب سرور متن باز است و تمامی کدهای اصلی این نرم‌افزار در اختیار عموم قرار دارد، این قابلیت به برنامه‌ نویسان این امکان را می‌دهد که بتوانند ماژول‌های مورد نظر خود را به آن اضافه کنند.

سومین قدم: نصب برنامه مدیریت دیتابیس

نصب برنامه مدیریت دیتابیس

دیتابیس یا بانک اطلاعاتی مجموعه‌ای از داده‌های دارای ساختار مشخص است، این دیتابیس مکانی است که اطلاعات در آن ذخیره و دسته‌بندی می‌شود. تصور کنید که می‌خواهید یک عکس با تلفن همراه خود بگیرید، گوشی خود را در می‌آورید و با فشار دادن شاتر یک عکس ثبت می‌کنید. عکسی که گرفته‌اید را یک داده در نظر بگیرید و گالری خود را پایگاه داده.

برای مدیریت دیتابیس خود به یک برنامه مدیریت دیتابیس نیاز دارید، یکی از مشهورترین این برنامه MySQL است که قابلیت اجرا در پلتفرم‌های مختلف را دارد. معمولا از این برنامه مدیریت دیتابیس با زبان برنامه نویسی PHP استفاده می‌شود. این برنامه به صورت اپن سورس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و برنامه نویسان می‌توانند به راحتی ماژول‌های خود را به آن اضافه کنند.

چهارمین قدم آموزش راه اندازی سرور اختصاصی: نصب PHP

پی اچ پی یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرو، اپن سورس و کاملا رایگان است که برنامه نویسان از اسکریپت آن برای توسعه وب سایت‌ها بهره می‌گیرند. هر کاری که شما بخواهید برای اسکریپت بخش سرور انجام دهید را می‌توانید با PHP انجام دهید، به‌طور کلی می‌توان گفت بک اند یک وب سایت با استفاده از پی اچ پی ساخته می‌شود.

برای درک بهتر پی اچ پی اجازه دهید تا به زبان ساده‌تر آن را توضیح دهیم، PHP اطلاعات فرم‌ها را دریافت می‌کند و صفحه شما را پویاتر می‌کند. PHP این قابلیت را دارد که با پایگاه داده کار کند و کوکی‌ها را ارسال و دریافت کند، ایمیل ارسال کند و خیلی کارهای دیگر را انجام دهد.

پنجمین قدم آموزش راه اندازی سرور اختصاصی: نصب BIND

زمانی‌که می‌خواهید، یک وب سایت راه‌اندازی کنید به یک نام برای ثبت دامنه نیاز دارید. این دامنه با کمک DNS (Domain Name Server) به یک IP تبدیل می‌شود و در بستر وب قابل شناسایی است. محبوبترین سرور سیستم نام دامنه BIND (Berkeley Internet Name Domain) است.

ششمین قدم: نصب FTP

نصب FTP

FTP یا File Transfer Protocol یک پروتکل استاندارد برای انتقال فایل در شبکه است، از پروتکل FTP برای باز کردن صفحات وب و سایر اسناد بین سرورها استفاده می‌شود.

هفتمین قدم آموزش راه اندازی سرور اختصاصی: امنیت سرور

شما باید سرور خود را از خطر هجوم افراد مختلف در امان نگه دارید، برای ایمن کردن سرور اختصاصی خود باید مراحل زیر را انجام دهید:

نصب فایروال

به برخی از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها که مانع از دسترسی غیر مجاز به شبکه شما می‌شود، فایروال یا Firewall گفته می‌شود. این فایروال است که ترافیک‌هایی رد و بدل شده در شبکه را به‌طور کامل کنترل می‌کند. فایروال می‌تواند یک نرم‌افزار یا حتی یک دستگاه اختصاصی باشد. در اصل هدف فایروال محدود کردن دسترسی‌های غیرمجاز به شبکه و ایجاد یک چارچوب امنیتی کاملا جامعه برای وب سایت شما است.  

تا جایی که می‌توانید از پسوردهای قوی استفاده کنید

حتما شما هم می‌دانید که یک پسورد قوی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، یک رمز قوی باید متشکل از حروف بزرگ و کوچک، علامت‌های اختصاری ( مانند +، -، @ و ..) و عدد (ترجیحا تعداد عددها بیشتر از 8 کاراکتر باشد). یک پسورد قوی به‌طرز چشمگیری امنیت شبکه شما را بالا می‌برد. به شما توصیه می‌کنیم که فقط به یک رمز برای مدت زمان طولانی اکتفا نکنید و بعد از گذشت چند ماه رمز خود را عوض کنید. تعویض رمز عبور به‌صورت دوره‌ای یکی از بهترین روش‌ها برای بالا بردن امنیت است. به عنوان نکته آخر به یاد داشته باشید که رمز عبور خود را در دسترس هر شخصی قرار ندهید.

امکانات غیر ضروری که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را غیرفعال کنید

برخی از امکانات وجود دارد که ممکن است، شما هیچوقت به آن‌ها نیاز پیدا نکنید اما یک تهدید بزرگ برای امنیت شبکه شما محسوب می‌شوند به شما توصیه می‌کنیم تا جایی که برای شما امکان دارد، این امکانات را غیرفعال کنید. از جمله مهمترین این امکانات می‌توان به بلوتوث، nfs، cup و .. اشاره کرد.

نصب یک سیستم مدیریت محتوا

در این مرحله شما می‌توانید، محتواهای خود را در وب سایت یا وبلاگی که ساخته‌اید منتقل کنید. برای این کار به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز خواهید داشت، یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس است. وردپرس یک پلتفرم برای وبلاگ نویسی است که اوپن سورس بودن آن امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور مختصر در خصوص سرور اختصاصی صحبت شد و به شما مزایا و معایب این نوع از سرور به‌صورت تیتروار اشاره شد. بعد از معرفی سرور اختصاصی به سراغ آموزش راه اندازی سرور اختصاصی رفتیم و به شما مرحله به مرحله آموزش دادیم که چگونه یک سرور اختصاصی را راه‌اندازی کنیم. امیدواریم این مقاله مورد قبول شما عزیزان بوده باشد و توانسته باشیم به شما در این راه کمک کرده باشیم.

در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام در خصوص مراحل نصب سرور اختصاصی آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا مهندسین ما به شما مشاوره‌های لازم جهت رفع مشکل را ارائه دهند. اگر مشکل شما رفع نشد یا برای رفع آن به راهنمایی بیشتر نیاز داشتید، می‌توانید از پل‌های ارتباطی که نوشته شده است با مهندسین ما به‌صورت اختصاصی صحبت کنید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا