سایر

Cache-Control چیست؟ اهمیت استفاده از کش کنترل و مزایای آن

Cache-Control چیست؟ برای دریافت ساده‌ترین پاسخ برای این سوال، تصور کنید که شما هر روز صبح برای خرید چند تکه نان تست، کره و مربا به مغازه نزدیک خانه خود مراجعه می‌کنید. وقتی که وارد می‌شوید به فروشنده می‌گویید همان سفارش همیشگی من را آماده کن. در واقع سفارش هر روز صبح شما در حافظه فروشنده قرار داد و در نتیجه نیازی نیست تا شما مدام نیازهای خود را به او گوشزد کنید و کلی انرژی صرف اینکار کنید.

Cache-Control دقیقا نقشی مانند صاحب مغازه دارد که با در خاطر نگه داشتن و ذخیره کش مرورگر شما، وب گردی شما را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل در خصوص کش کنترل صحبت کنیم. اگر می‌خواهید به‌طور کامل و دقیق بدانید که کش کنترل چیست؟ انواع کش کنترل کدام‌اند، کش مرورگر چیست و .. با ما همراه باشید.

منظور از کش کنترل چیست؟

Cache-Control چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده این مفهوم را برای شما تعریف کنیم، باید بگوییم که کش کنترل (Cache-Control) یک مفهوم مهم در پروتکل HTTP (Hypertext Transfer Protocol) است که به توسعه‌دهندگان و مدیران وب این امکان را می‌دهد که نحوه‌ی ذخیره و بازیابی محتوا در مرورگرها و سرورها را کنترل کنند. این مفهوم اساسی است زیرا به بهینه‌سازی عملکرد و سرعت وبسایت‌ها، کاهش بار بارگذاری سرورها، و صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند کمک می‌کند.

اصلی‌ترین وسیله برای کنترل کش در HTTP، استفاده از هدر Cache-Control است. این هدر به سرور و مرورگر این امکان را می‌دهد که تعیین کنند که آیا یک منبع (مثلاً یک تصویر یا صفحه HTML) قابل کش شدن است یا نه و اگر قابل کش شدن باشد، چه مدت زمانی برای ذخیره در کش موقت مرورگر اعتبار دارد.

انواع فرمان‌های کش کنترل

اکنون که می‌دانید Cache-Control چیست, بهتر است تا به‌طور مختصر با انواع فرمان‌های کش کنترل نیز آشنا شوید. در ادامه به‌طور مختصر به انواع کش کنترل برای آشنایی شما با آن‌ها اشاره شده است.

  1. Public: این منبع قابل کش در سرورها و مرورگرها است.
  2. Private: این منبع فقط در مرورگرها قابل کش است و نباید در سرورها ذخیره شود.
  3. Max-age: این مقدار نشان می‌دهد که چه مدت زمانی باید منبع را در کش موقت نگه داشت.
  4. No-store: این دستور می‌گوید که منبع باید در کش نگه داشته نشود و همیشه باید از سرور بازیابی شود.
  5. Expires: این هدر تاریخ انقضای منبع را مشخص می‌کند.
  6. Last-Modified: این هدر زمان آخرین تغییر در منبع را نشان می‌دهد.
  7. ETag: این هدر یک مشخصه یکتا برای منبع ایجاد می‌کند که برای بررسی تغییرات در منبع استفاده می‌شود.
انواع فرمان‌های کش کنترل

کش مرورگر چیست؟

بعد از تعریف اینکه کش کنترل چیست نوبت به آشنایی با تعریف کش مرورگر چیست، می‌رسد. کش مرورگر (Browser Cache) یک قسمت از حافظه موقت داخلی مرورگر وب است که برای ذخیره اطلاعاتی که از وب‌سایت‌ها دریافت می‌شوند، استفاده می‌شود. این کش به مرورگر اجازه می‌دهد تا منابعی مانند تصاویر، فایل‌های CSS، جاوااسکریپت، و حتی صفحات وب کامل را در داخل خود ذخیره کند تا در دسترسی‌های بعدی به همان وب‌سایت‌ها، بتواند آنها را از حافظه موقت به جای درخواست مجدد از سرور بازیابی کند.

کش مرورگر به طور خودکار توسط مرورگر مدیریت می‌شود و در بسیاری از مواقع برای کاربران غیر قابل مشاهده است. با این حال، توسعه‌دهندگان و مدیران وب می‌توانند با استفاده از هدرها و دستورات Cache-Control در سرورها و صفحات وب، عملکرد کش مرورگر را تنظیم کنند و نحوه ذخیره و بازیابی منابع را کنترل کنند.

اهمیت Cache-Control چیست؟

کش کنترل (Cache Control) یکی از مفاهیم بسیار مهم در وب است و اهمیت زیادی در بهبود عملکرد وبسایت‌ها و تجربه کاربران دارد. در ادامه به برخی از مهمترین دلایلی که نشان می‌دهند چرا کش کنترل اهمیت دارد، اشاره شده است.

  1. یکی از مهمترین دلایل استفاده از کش کنترل، افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب است. وقتی که منابعی مثل تصاویر، فایل‌های CSS، و جاوااسکریپت در کش مرورگر ذخیره شوند، مرورگر می‌تواند آنها را از حافظه موقت بازیابی کند به جای درخواست مجدد از سرور. این باعث کاهش زمان لود صفحه می‌شود و تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.
  2. وقتی که منابع در کش مرورگر قرار دارند، نیاز به ارسال مجدد آنها از سرور به مرورگر کاهش می‌یابد. این باعث کاهش بار مصرف پهنای باند شبکه می‌شود و به صرفه‌ترین استفاده از منابع شبکه را فراهم می‌کند.
  3. سرورهای وب نیازی به تولید و ارسال مجدد منابع به مرورگرها ندارند که در کش مرورگر قرار دارند. این باعث کاهش بار سرور می‌شود و می‌تواند منابع سرور را صرفه‌جویی کند.
  4. کاهش مصرف پهنای باند و بار سرور به تعداد بازدیدها می‌تواند به صرفه‌ترین استفاده از زیرساخت‌های وب و کاهش هزینه‌های مرتبط با آنها را فراهم کند.
  5. کش کنترل به توسعه‌دهندگان امکان مدیریت دقیق‌تر اطلاعات ارسالی و تحویلی را می‌دهد. برخی اطلاعات حساس باید همیشه از سرور بازیابی شوند و در کش مرورگر‌ها ذخیره نشوند.
  6. زمان لود صفحات وب اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو (مثل گوگل) دارد. صفحاتی که بارگذاری سریعتری دارند (از طریق کش کنترل و کش مرورگر) ممکن است در جستجوی گوگل بهتر رتبه‌بندی شوند.
اهمیت Cache-Control چیست

در هدرهای کش کنترل چه معیارهایی وجود دارد؟

در هدرهای کش کنترل (Cache-Control Headers) HTTP، معیارهای مختلفی وجود دارند که تعیین می‌کنند چگونه منابع و اطلاعات از سرور به مرورگر کش شوند و چگونه از کش مرورگر درخواست‌ها برای منابع جدید مورد استفاده قرار گیرد. در زیر، تعدادی از معیارهای مهم در هدرهای Cache-Control آمده است:

◉ Cache-Control: Public

منظور از Public در کش کنترل چیست؟ این معیار به معنای این است که منبع قابل کش در هر مکانی از جمله مرورگرها و سرورهاست. یعنی منابع ممکن است در کش مرورگرها و همچنین در کش سرورها ذخیره شوند و درخواست‌های آینده از هر دو مکان بازیابی شوند.

◉ Cache-Control: Private

این مفهوم دقیقا عکس مفهوم بالا است، Private به معنای این است که منبع فقط در مرورگرها قابل کش است و نباید در کش سرورها ذخیره شود. این معیار برای منابعی که باید برای هر کاربر یا سیستم مخصوصاً بارگذاری شوند، مفید است. برای مثال اینستاگرام از این دستورالعمل استفاده می‌کند و به همین دلیل است که محتوایی که در اکسپلور یک شخص نشان داده می‌شود با شخص دیگری زمین تا آسمان متفاوت است.

◉ Cache-Control: Max-age

منظور از دستور Max-age در Cache-Control چیست؟ این معیار تعیین می‌کند که چه مدت زمانی منبع باید در کش مرورگر نگه داشته شود. مقدار این معیار به ثانیه مشخص می‌شود. مثلاً max-age=3600 به این معناست که منبع باید به مدت یک ساعت در کش مرورگر باقی بماند.

◉ Cache-Control: No-store

منظور از دستورالعمل No-store در cache controller چیست؟ این معیار به معنای این است که منبع باید در کش مرورگر نگه داشته نشود و همیشه باید از سرور بازیابی شود. این برای منابع حساس به امنیت و اطلاعاتی که نباید در مرورگر ذخیره شوند، مفید است.

cache controller چیست

◉ Cache-Control: No-cache

منظور از دستور No-cache در Cache-Control چیست؟ این معیار به معنای این است که اطلاعات باید در کش مرورگر ذخیره شود، اما قبل از نمایش آنها باید سرور بررسی کند که آیا آنها تغییر کرده‌اند یا نه. این برای اطلاعاتی که ممکن است تغییرات متداولی داشته باشند مفید است.

این معیارها به توسعه‌دهندگان و مدیران وب این امکان را می‌دهند که به دقت کنترل کنند که چگونه منابع در کش مرورگر‌ها و سرورها مدیریت شوند و چگونه تجربه کاربران و عملکرد وبسایت‌ها بهبود یابد. همچنین، از دیگر معیارهای مرتبط می‌توان به s-maxage، must-revalidate، proxy-revalidate و stale-while-revalidate اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و عملکردهای خاصی دارند.

کش CDN چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کش CDN (Content Delivery Network) یک تکنولوژی مهم در دنیای وب است که به بهبود عملکرد و ارائه محتوای وب به کاربران کمک می‌کند. CDN شبکه‌های توزیع محتوا را در سراسر جهان ایجاد می‌کند و محتواهای وب را به نزدیکترین سرورها به کاربران تحویل می‌دهد. اصولا CDN به تعداد بیشتری کپی از محتوا در مکان‌های جغرافیایی مختلف ایجاد می‌کند و به کاربران از نزدیکترین سرور به آنها محتوا را ارائه می‌دهد. از جمله مهمترین ویژگی‌های این کش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با ارائه محتوا از سرورهای نزدیکتر به کاربران، CDN باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب و منابع مختلف می‌شود. این به تجربه کاربران در دسترسی به وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب ارتقاء می‌بخشد.
  2. باعث کاهش بار مصرف پهنای باند شبکه می‌شود، زیرا بسیاری از درخواست‌ها به سرور اصلی ارسال نمی‌شوند. این به افزایش بهره‌وری شبکه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.
  3. بسیاری از CDN‌ها از امکانات امنیتی پیشرفته‌ای مانند فایروال و WAF (Web Application Firewall) برخوردار هستند که به محافظت در برابر حملات مخرب مانند حملات DDoS کمک می‌کنند.
  4. به توزیع بار بین سرورها کمک می‌کند. اگر ترافیک به یک سرور افزایش یابد، CDN می‌تواند درخواست‌ها را به سرورهای دیگر هدایت کند تا کارایی سیستم را افزایش دهد.
کش CDN چیست؟

نحوه پیکربندی کش کنترل در وب سرورهای مختلف

اکنون که می‌دانید کش کنترل چیست و تا حدود زیادی با آن آشنا شدید نوبت به نحوه پیکربندی کش کنترل در وب سرورهای مختلف می‌رسد. پیکربندی کش کنترل در وب سرورها ممکن است بسته به نوع وب سروری که شما استفاده می‌کنید (مثل Apache، Nginx و غیره) متفاوت باشد. در ادامه به چگونگی پیکربندی کش کنترل در وب سرور Apache و Nginx اشاره شده است.

پیکربندی Cache-Control در وب سرور Apache

اولین قدم پیکربندی Cache-Control در وب سرور Apache: باز کردن فایل پیکربندی است. باز کردن فایل پیکربندی وب سرور Apache که معمولاً در /etc/apache2/apache2.conf یا /etc/httpd/conf/httpd.conf قرار دارد.

  • دومین قدم پیکربندی Cache-Control در وب سرور Apache: اضافه کردن دستورات کش کنترل است.
<IfModule mod_expires.c>

    ExpiresActive On

    ExpiresDefault "access plus 1 week"

</IfModule>

<IfModule mod_headers.c>

    Header set Cache-Control "public, max-age=604800"

</IfModule>

*‌ در این مثال، از ماژول‌های mod_expires و mod_headers استفاده شده است تا کش کنترل تنظیم شود.

پیکربندی Cache-Control در وب سرور Nginx

  • اولین قدم پیکربندی Cache-Control در وب سرور Nginx: باز کردن فایل پیکربندی

باز کردن فایل پیکربندی وب سرور Nginx که معمولاً در /etc/nginx/nginx.conf یا /etc/nginx/sites-available/default قرار دارد.

  • دومین قدم: اضافه کردن دستورات کش کنترل
location ~* \.(jpg|jpeg|png|gif|ico|css|js)$ {

expires 1w;

add_header Cache-Control "public, max-age=604800";

}

*‌ در این مثال، منابع تصویری و فایل‌های CSS و JavaScript برای یک هفته (604800 ثانیه) در کش مرورگر ذخیره می‌شوند.

پیکربندی کش کنترل در وب سرورهای مختلف

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان Cache-Control چیست؟ به‌طور کامل در خصوص کش کنترل صحبت کردیم. کش کنترل یکی از مفاهیم بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای وب است. از طریق بهینه‌سازی انتقال منابع و کاهش بار مصرف پهنای باند، کش کنترل به بهبود عملکرد و سرعت بارگذاری وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب کمک می‌کند. این تکنولوژی نه تنها به بهره‌وری و افزایش امنیت کمک می‌کند بلکه به بهبود تجربه کاربران و افزایش رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند.

اگر احساس می‌کنید که هنوز پاسخ سوال کش کنترل چیست را به خوبی دریافت نکرده‌اید و نیاز به توضیحات بیشتر دارید یا سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، نقطه نظر خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا کارشنانان ما به شما در رفع ابهامات ایجاد شده برای شما کمک کنند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا