سرور

سرور ایستاده چیست؟ کاربردهای تاور سرور

همان‌طور که می‌دانید، سرور یک رایانه است که شما می‌توانید منابع مختلف وب‌سایت خود را بر روی آن ذخیره کنید. انتخاب سرور یکی از مهمترین چالش‌هایی است که سر راه هر شخصی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارد، قرار می‌گیرد. سرورهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای میزبانی وب‌سایت خود استفاده کنید. یکی مهمترین آن‌ها سرور ایستاده است. اما سرور ایستاده چیست؟ چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن کدام است و .. عناوینی هستند که در این مقاله قصد داریم تا در خصوص آن‌ها صحبت کنیم. پس اگر مایل هستید بدانید سرور ایستاده چیست تا انتها با ما همراه باشید.

سرور ایستاده چیست؟

تاور سرور (Tower Server) که به آن سرور ایستاده هم گفته می‌شود، یک نوع سرور است که در قالب یک برج و به صورت عمودی قرار گرفته است. این سرورها دقیقا شبیه به یک کیس کامپیوتری هستند و به عنوان ساده‌ترین نوع سرور نیز شناخته می‌شوند. در واقع هر محفظه یک سرور است که تمامی تجهیزات درون آن نصب می‌شوند. برای مثال اگر شما به 5 عدد سرور نیاز داشته باشید، باید پنج عدد از این کیس‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید. این موضوع سبب می‌شود تا شرکت‌های بزرگ به سراغ این نوع از سرورها نروند.

 این سرورها اغلب دارای یک قاب بزرگ و بلند هستند که به شکلی شبیه به یک برج کامپیوتر طراحی شده‌اند.  سرورهای ایستاده برای استفاده در محیط‌های دفتری یا فضاهایی با محدودیت فضا مناسب هستند. از سرورهای ایستاده به عنوان یکی از مقرون‌ به‌صرفه‌ترین راه حل‌ها به شرکت‌ها و سازمان‌ها معرفی می‌شود. اکنون که می‌دانید تاور سرور چیست (Tower Server) نوبت به برسی سایر ویژگی‌های این سرورها رسیده است.

 موارد استفاده از تاور سرور چیست؟

استفاده از تاور سرور برای اشخاص و شرکت‌های زیر می‌تواند، بسیار مناسب باشد:

  1. برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که در محیط‌های دفتری فضای محدودی دارند.
  2. برای استفاده در اتاق‌های کاری یا اداری با فضای محدود تاور سرور می‌تواند، یک گزینه عالی برای خرید باشد.
  3. برای افراد یا شرکت‌هایی که به دنبال نصب و نگه‌داری بسیار ساده هستند، تاور سرور یک گزینه عالی است.
  4. برای کاربردهایی که نیاز به توان پردازش متوسط و فضای ذخیره‌سازی مناسب دارند.
  5. برای استفاده در کاربردهای گرافیکی مانند طراحی گرافیک، ویرایش ویدیو یا تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی سرورهای ایستاده یک گزینه عالی هستند.
  6. تاور سرورها به دلیل ظاهر زیبا و انعطاف‌پذیری در نصب، می‌توانند برای محیط‌هایی که نیاز به استاندارد زیبایی دارند، مناسب باشند.
 موارد استفاده از تاور سرور چیست

آیا سرورهای ایستاده به اندازه سرورهای Rackmount قدرتمند هستند؟

انتخاب بین سرورهای ایستاده و Rackmount یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های ممکن است. این دو سرور هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند که در ادامه به شما می‌گوییم که تفاوت سرورهای Rackmount با سرور ایستاده چیست؟

  1. از نظر توان پردازشی و قابلیت‌های سخت‌افزاری، هر دو نوع سرور قدرت بسیار قابل قبولی دارند و از آن‌ها می‌توانید برای کارهای مختلف استفاده کنید.
  2. اختلاف اصلی بین این دو سرور در ساختار فیزیکی و استفاده از فضای فیزیکی است. سرورهای Rackmount معمولا به عنوان در یک محیط رک‌مونت نصب می‌شوند. در مقابل، سرورهای ایستاده به صورت برج در فضاهای دفتری یا محیط‌هایی با فضای محدود قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر نیاز به یک سرور در فضای محدود دفتری یا محیط دارای اهمیت زیبایی باشد، سرور ایستاده گزینه مناسبی است.

مزایای استفاده از تاور سرور چیست؟

اکنون که به‌خوبی می‌دانید، سرور ایستاده چیست نوبت به آن رسیده است تا با مزایای ان نیز آشنا شوید. از جمله مهمترین مزایای تاور سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این سرورها به شکل برج ساخته می‌شوند و جای بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل نصب تاور سرور در فضاهای کوچک بسیار مرسوم است.
  • نصب و راه‌اندازی تاور سرورها نسبت به سایر سرورهای ساده‌تر است. البته تعمیر و نگهداری آن نیز راحت‌تر است.
  • برای کاربردهای گرافیکی مانند طراحی گرافیک، ویرایش ویدیو یا تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی این سرورهای عالی هستند.
  • سرورهای برجی طراحی بسیار زیبایی دارند و شکل آن‌ها دقیقا شبیه به یک کامپیوتر شخصی است. این مورد سبب می‌شود تا در محیط‌هایی که زیبایی اولیت دارد به راحتی بتوان از این نوع سرور استفاده کرد.
  • سرورهای ایستاده می‌توانند دارای توان پردازش بالا و قابلیت ذخیره‌سازی بزرگ باشند و برای کاربردهای مختلف از جمله پایگاه داده، سرویس‌های شبکه، و پردازش گرافیکی مناسب باشند.

معایب Tower Server چیست؟

هر ابزار در کنار مزایای زیادی که دارد، معایب مخصوص به‌ خود را نیز دارد که تاور سرور نیز از این قضیه مستثنی نیست. در ادامه به شما خواهیم گفت که معایب تاور سرور چیست.

  • سرورهای ایستاده را نمی‌توان در هر سایز و اندازه‌ای طراحی کرد. این محدودیت‌ها در طراحی به ویژه محدودیت در مقیاس‌پذیری عمودی گاهی اوقات باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
  • محیطی که تاور سرور در آن قرار می‌گیرد، باید دارای تهویه مناسب باشد تا دمای آن بیش از حد بالا نرود. بالا رفتن دما می‌تواند به سرور ایستاده خسارت وارد کند.
  • به علت طراحی جمع‌و‌جور‌تر، تعداد پورت‌های موجود در سرورهای ایستاده معمولا کمتر از سایر سرورها است. این مورد ممکن است در بعضی از موارد برای کاربران مشکلاتی به‌وجود آورد.
  • سیم کشی تاور سرورها بسیار پیچیده است و در صورت بروز مشکل مدیریت آن‌ها کار بسیار سختی خواهد بود.
  • در محیط کاری که تاور سرور قرار دارد، شما باید از سیستم تهویه مناسب استفاده کنید. این مورد و سایر موارد دیگر باعث می‌شود تا هزینه نگهداری از سرور ایستاده کمی بالا باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص اینکه سرور ایستاده چیست، صحبت کردیم و شما را با مزایا و معایب این دسته از سرورها آشنا کردیم. در انتخاب سرورهای ایستاده در مقایسه با دیگر فرم‌های سرور، نیازها و شرایط خاص هر کسب و کار یا فرد باید در نظر گرفته شود. سرورهای ایستاده با مزایا و معایب بسیار زیادی دارند.

استفاده از این دسته از سرورها به ویژه در محیط‌های دفتری یا کسب و کارهای کم حجم، گزینه‌ بسیار مناسبی قلمداد می‌شود. انتخاب بهترین نوع سرور نه تنها به نیازها و اهداف فعلی بلکه به پیش‌بینی نیازهای آینده نیز بستگی دارد. با در نظر گرفتن این عوامل، انتخاب نهایی می‌تواند به بهبود عملکرد، کارایی و هزینه‌های مدیریت سرورها کمک کند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا