دایرکت ادمین Directadminسی پنل Cpanel

8 تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین | دایرکت ادمین بهتره یا سی پنل؟

برای اینکه هاستینگ خریداری خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید، باید پاسخ سوال تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین را بدانید. هر کدام از این کنترل پنل‌ها ویژگی‌های خود دارند که تنها با داشتن شناخت کافی از هر دوی آن‌ها است که می‌توانید بهترین کنترل پنل را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. با توجه اهمیت انتخاب بین سی پنل با دایرکت ادمین در این مقاله تصمیم گرفتیم که به‌طور کامل این دو را بررسی کنیم و در نهایت به شما بگوییم که دایرکت ادمین بهتر است یا سی پنل؟ با ما همراه باشید.

کنترل پنل سی پنل چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین بپردازیم، بهتر است تا کمی در خصوص این دو کنترل پنل صحبت کنیم و شما را با آن‌ها آشنا کنیم. کنترل پنل سی‌ پنل یک ابزار مدیریت وب‌هاستینگ است که برای مدیریت و اجرای عملیات مختلف مرتبط با هاستینگ و سرورهای اختصاصی از آن استفاده می‌شود. بدون شک یکی از بهترین و محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها نزد کاربران این، سی پنل است که بسیاری از افراد به سراغ استفاده از آن می‌روند.  

کنترل پنل سی پنل چیست

این پنل به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی تنظیمات، دامنه‌ها، پایگاه‌های داده، ایمیل‌ها و سایر خدمات وب را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. سی ‌پنل دارای رابط کاربری گرافیکی و کاربر پسند است که برای افرادی که با مفاهیم فنی عمیق آشنا نیستند، دسترسی به امکانات پیچیده سرورها را آسان می‌کند. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به مدیریت فایل‌ها، نصب برنامه‌ها، مانیتورینگ منابع سرور و ایجاد پشتیبان اشاره کرد.

کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin) چیست؟

یکی از کنترل پنل‌های پولی موجود در بازار که با قابلیت‌های زیاد خود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است؛ کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin) است. برای استفاده از این کنترل پنل شما می‌بایست لایسنس یا همان کلید نرم‌افزار را تهیه کنید. البته اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، شرکتی که از آن هاست تهیه کرده‌اید از قبل این کنترل پنل را خریداری و آن را بر روی سرویس خود نصب کرده است.

کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin)

کنترل پنل DirectAdmin یک ابزار مدیریت هاستینگ است که برای مدیریت سرویس‌های وب و سرورهای اختصاصی استفاده می‌شود. دایرکت ادمین به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی تنظیمات مختلف مانند دامنه‌ها، ایمیل‌ها، پایگاه‌های داده، فایل‌ها و سایر خدمات مرتبط با وب را انجام دهند. این پنل دارای رابط کاربری ساده و قابل فهمی است که برای افراد غیرفنی هم قابل استفاده است. ویژگی‌های آن شامل مدیریت FTP، نصب اسکریپت‌ها، مانیتورینگ منابع سرور، اجرای پشتیبان‌گیری و .. می‌شود.

تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین

بین دایرکت ادمین با سی پنل تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما باید با آن‌ها آشنا باشد. از جمله مهمترین تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر عملکرد

اگر به دنبال یک کنترل پنل هستید که شما به کمک آن بتوانید، هاست خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید؛ سی پنل بهترین گزینه است. رابط کاربری بسیار راحت و ساده است و حتی افراد مبتدی و آماتور نیز می‌توانند به راحتی و به بهترین شکل ممکن با آن هاست خود را مدیریت کنند. در نقطه مقابل سی پنل، کنترل پنل دایرکت ادمین وجود دارد که از تکنولوژی‌ها و امکانات بسیار زیادی برای مدیریت هاست استفاده می‌کند. در این کنترل پنل تکنولوژی‌های مختلفی مانند FastCGI، LSPHP و .. استفاده شده است به همین دلیل به کمک آن می‌توان، هاست را بهتر مدیریت و حرفه‌ای‌تر مدیریت کرد.

تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر عملکرد

2. تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر قالب

دومین موردی که در تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین مورد بررسی قرار می‌گیرد، تفاوت از نظر قالب و پوسته است. در دایرکت ادمین پوسته‌ها و قالب‌های متفاوتی وجود دارد، برای مثال در آخرین نسخه این کنترل پنل 4 نوع قالب جدید قرار داده شده است. هر کاربر بر اساس سطح دسترسی که به کنترل پنل دایرکت ادمین دارد، می‌تواند از این قالب‌ها استفاده کند. قالب‌های دایرکت ادمین شمال شبکه‌ای، استاندارد، ترکیبی و سایدبار هستند. در سی پنل تم‌های مختلفی وجود دارد.

سه تم  Xtheme، Paper Lantern و X3mail در سی پنل وجود دارد که شما بسته به سلیقه می‌تواند از یکی از آن‌ها برای قالب مدیریت هاستینگ خود استفاده کنید. با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که انتخاب پوسته در هر کنترل پنل می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تجربه و ظاهر نهایی کاربران داشته باشد.

3. تفاوت سی پنل با دایرکت ادمین از نظر هزینه

هزینه یکی از مهمترین موارد در بررسی تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین است. سی پنل این امکان را به شما می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه از افزونه‌‌ها و ماژول‌های مختلف برای مدیریت هاست خود استفاده کنید. شما با استفاده از سی پنل می‌توانید پلن خود را سفارشی سازی کنید. در دایرکت ادمین نیز این قابلیت‌ها وجود دارد اما شما باید بابت استفاده از آن‌ها هزینه پرداخت کنید. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که هزینه خرید لایسنس سی پنل از دایرکت ادمین بیشتر است.

استفاده از cPanel معمولا هزینه لایسنس دارد و این هزینه ممکن است بر اساس تعداد دامنه‌ها یا سرورها محاسبه شود. بنابراین، برای میزبانان وب یا افرادی که سرویس‌های متعددی مدیریت می‌کنند، هزینه ممکن است افزایش یابد. در سال 2019 که هزینه تهیه لایسنس سی پنل افزایش پیدا کرد تا قبل از این سال انتخاب اول بسیاری از کاربران برای مدیریت هاست، سی پنل بود. اما بعد از افزایش قیمت بسیاری از افراد به سراغ دایرکت ادمین رفتند تا با هزینه‌های کمتری بتوانند، هاست خود را مدیریت کنند.

تفاوت سی پنل با دایرکت ادمین از نظر هزینه

4. تفاوت دایرکت ادمین با سی پنل از نظر منابع مورد نیاز

سی پنل به دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و افزونه‌های بسیاری، ممکن است مصرف منابع سرور بیشتری داشته باشد. معمولا از این کنترل پنل برای مدیریت سرورهایی که منابع زیادی دارند، استفاده می‌شود. در نقطه مقابل دایرکت ادمین با تمرکز بر سادگی و کاهش پیچیدگی، ممکن است مصرف منابع سرور کمتری داشته باشد. برای سرورهای با منابع محدود یا میزبانی وب با بودجه محدود، DirectAdmin گزینه مناسبی است. بررسی تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر منابع نشان می‌دهد که اگر سرور شما منابع زیادی دارد و نیاز به امکانات گسترده‌ای دارید، cPanel ممکن است مناسب‌تر باشد. اما اگر به دنبال یک راهکار سبک‌تر با مصرف منابع کمتر هستید، DirectAdmin گزینه خوبی است.

5. تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر امنیت

سی پنل از ابزار ModSecurity برای مدیریت و پیشگیری از حملات امنیتی استفاده می‌کند که یک ویژگی اضافی برای افزایش امنیت فراهم می‌کند. اما نسخه‌های نال و کرک شده این کنترل پنل وجود دارد که در صورت خرید یک نسخه نامعتبر این امکان وجود دارد که شما به راحتی مورد حمله سایبری و هکرها قرار بگیرید. البته با توجه به پراکنده بودن استفاده از cPanel، زمینه برای حملات امنیتی نیز گسترده‌تر است.

به دلیل ساختار ساده‌تر، DirectAdmin ممکن است به اندازه کمتری زمینه برای حملات امنیتی فراهم کند. این می‌تواند به مدیران سرور کمک کند تا بر روی امنیت سیستم خود متمرکز شوند. در نهایت می‌توان گفت اگرچه امنیت هر کدام از این کنترل پنل‌ها تا حدود بسیار زیادی به پیکربندی سرور و تنظیمات آن بستگی دارد، اما دایرکت ادمین از نظر امنیت عملکرد بهتری نسبت به سی پنل دارد.

6. قابلیت توسعه پذیری دایرکت ادمین در مقایسه با سی پنل

DirectAdmin از API (رابط برنامه نویسی) جهت اتصال به سیستم و انجام عملیات‌های مختلف از طریق برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. این امکان به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد که به صورت خودکار تنظیمات را انجام دهند یا اطلاعات را بخوانند. بهتر است بدانید که توسعه‌پذیری در دایرکت ادمین تنها با پرداخت هزینه امکان پذیر است. بهتر است بدانید که شما با پرداخت هزینه‌های بالا امکان توسعه دایرکت ادمین را دارید. این در حالی است که سی پنل به شما این امکان را می‌دهد که امکانات بسیار زیادی را بدون پرداخت هزینه به پنل مدیریتی خود اضافه کنید.

7. تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین از نظر سرورهای پشتیبانی شده

اگر بخواهیم تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین را از نظر تعداد سرورهای پشتیبانی شده مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانید که دایرکت ادمین در این بخش برنده است. سی پنل تنها از وب سرورهای آپاچی، Nginx + آپاچی و litespeed پشتیبانی به عمل می‌آورد. این در حالی است که دایرکت ادمین علاوه بر موارد فوق می‌تواند از پروکسی معکوس آپاچی و Openlitespeed  Nginx نیز پشتیبانی کند.

8. نحوه کارکرد و رابط کاربری

بعد از باز کردن سی پنل مشاهده خواهید کرد که هر چیزی که شما برای مدیریت هاست خود به آن نیاز دارید در همان صفحه اول قرار دارد. صفحه شلوغ و نسبتا بزرگ سی پنل به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با چند کلیک به ویژگی‌های مختلف دسترسی پیدا کنید. این موضوع در حالی است که با ورود به دایرکت ادمین شما با منوهای مختلف دسته‌بندی شده و مرتب روبه‌رو می‌شوید. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها برای کنترل یک بخش است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین صحبت کردیم. اما کدام یک بهتر هستند؟ همان‌طور که دیدید هر کدام از این کنترل پنل‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند؛ اینکه دایرکت ادمین بهتر است یا سی پنل به شما بستگی دارد. شما باید نیازهای خود را در نظر بگیرید و ببینید که کدام یک از این کنترل پنل‌ها بهتر می‌تواند، نیازهای شما را برطرف کند. برای مثال اگر هزینه برای شما مهمتر است، بهتر است به سراغ دایرکت ادمین بروید. اما قبل از کنترل پنل، انتخاب شرکتی که از آن هاست را تهیه می‌کنید، مهم است. می‌توان اینگونه گفت که عملکرد کلی وب سایت شما به هاستینگ شما بستگی دارد. اگر در خصوص تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین نیاز به توضیحات بیشتر دارید و یا سوالی ذهن شما را درگیر کرده است. در قسمت دیدگاه‌ها موضوع را مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا