سایر

لیست ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین و بهترین دیتاسنترهای جهان

با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی و استفاده روز افزون افراد به اینترنت، نیاز به فضای زیاد برای ذخیره سازی و همچنین پردازش آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. به همین دلیل از سال‌های گذشته تا به حال چندین دیتاسنتر بزرگ و کوچک در سراسر دنیا راه اندازی شده‌اند. در ادامه با بهترین دیتاسنترهای جهان آشنا می‌شویم.

دیتاسنتر چیست؟

تعاریف متفاوتی برای مرکز داده یا دیتا سنتر وجود دارد. مهم‌ترین پاسخ برای تعریف دیتا سنتر، مرکز فیزیکی است که سازمان‌های بزرگ برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات خود از آن استفاده می‌کنند. این مرکز بر اساس شبکه‌ای از منابع مختلف محاسباتی و ذخیره سازی طراحی می‌شود تا بتواند تحویل داده‌ها و برنامه‌ها را امکان پذیر کند.

در محل راه اندازی دیتا سنترها از کامپیوترها و سرورهای بسیار بزرگ در کنار تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. به کمک امکانات ارتباطی و زیرساختی، امکان میزبانی از حجم زیاد داده‌ها و همچنین انجام محاسبات فراهم می‌شود. ذخیره سازی، انتقال داده، پردازش و محاسبات در مراکز داده همواره بدون وقفه در حال انجام است.

ویژگی‌‌های دیتاسنتر خوب

دیتا سنترها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و یک مرکز داده مدرن و مجهز باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. یک دیتا سنتر خود در مرحله اول باید به بهترین شکل ممکن از فضا و ظرفیت خود استفاده کند. به این صورت می‌تواند قدرت و توان بسیار بالایی برای ذخیره، پردازش و پیاده سازی شبکه به کار گیرد. برای انجام این فعالیت‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌های مجازی سازی نیز استفاده می‌شود.

ویژگی‌ مهم دیگری که یک دیتا سنتر مدرن باید داشته باشد، انعطاف پذیری بالا است. به این صورت با رشد تکنولوژی امکان ارتقا آن نیز وجود خواهد داشت. در واقع یک دیتاسنتر خوب باید بتواند از ظرفیت‌های خود برای فعالیت‌های آینده نیز استفاده کند.

ویژگی‌‌های دیتاسنتر خوب

دیتاسنترها معمولا مصرف انرژی بالایی دارند. از این رو توانایی صرفه جویی در انرژی می‌تواند ویژگی‌ بسیار مهمی از آن‌ها باشد. استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مانند راهروی سرد و گرم می‌توانند به کاهش مصرف انرژی کمک کنند. همچنین در مرکز داده باید از استانداردهای مهم در این زمینه استفاده نمود.

علاوه بر موارد گفته شده در مراکز داده مهم و مدرن، از سالن NOC یا مرکز عملیات شبکه استفاده می‌شود. در این بخش امکان مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های شبکه به صورت دائمی و بدون وقفه وجود دارد. به این صورت از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شده و در صورت بروز خطا یا نقص در کمترین زمان ممکن برطرف می‌شود. همچنین از به روزترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های حفاظتی در این مراکز استفاده می‌شود. سیستم‌های احراز هویت، دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های نظارت بر آن‌ها و … از موارد امنیتی در این زمینه هستند.

بهترین دیتاسنترهای دنیا

با توجه به ویژگی‌های گفته شده چندین دیتاسنتر بزرگ و مهم در سراسر دنیا وجود دارد که برای اهداف خاصی راه اندازی شده‌اند. انتخاب بزرگ‌ترین و بهترین مراکز داده به موارد مختلفی بستگی دارد و به راحتی نمی‌توان دیتاسنتری را به عنوان بهترنی انتخاب نمود. در ادامه با بزرگ‌ترین دیتاسنترهای جهان آشنا می‌شویم.

1. دیتاسنتر تلکام چین، یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان

یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان، تلکام چین است که در پارک فناوری داده‌ای در کشور مغولستان قرار گرفته است. این دیتاسنتر در فضایی به وسعت 100 هزار متر مربع واقع شده و هزینه ساخت آن چیزی حدود 3 میلیارد دلار است. در این مرکز داده فضاهایی برای انجام محاسبات ابری، انبار دیتا، مراکز تماس و حتی محلی برای زندگی کارکنان طراحی شده است.

دیتاسنتر تلکام چین، یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان

2. دیتا سنتر کولوس نروژ

یکی از نمونه دیتاسنترهای بزرگ دنیا در قاره اروپا و روستای کوچکی در نروژ واقع شده است. این مرکز داده در سال 2018 و در فضایی به اندازه هزار متر مربع در ساختمانی چهار طبقه ساخته شده است. کولوس به عنوان یکی از مراکز داده با مقیاس بالا شناخته می‌شود و به صورت کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. بر اساس برآوردها تا سال 2027 چیزی حدود  1000 مگاوات برق مصرف می‌کند.

3. دیتاسنتر رنج چین

چهارمین دیتاسنتری که در این بخش معرفی می‌شود، باز هم از کشور چین است. این دیتاسنتر به اندازه‌ای بزرگ است که فضایی برابر با 110 زمین فوتبال را پوشش می‌دهد. مهم‌ترین هدف ساخت این دیتاسنتر، پاسخگویی به نیازهای فناوری رو به رشد چین است. به همین دلیل هزینه‌های ساخت و نگهداری آن توسط صندوق‌های دولتی و خصوصی تأمین می‌شود و نظارت بر آن به شرکت IBM واگذار شده است.

4. مرکز داده سیتادل ایالات متحده آمریکا

مرکز داده دیگری که در این قسمت معرفی می‌شود، مرکز داده‌ سیتادل در کشور ایالات متحده واقع شده است. این دیتا سنتر در شمال نوادا و نزدیک شهر رنو قرار دارد. فضایی به وسعت 720 هزار متر مربع برای تجهیزات این مرکز در نظر گرفته شده است. نکته مثبت درباره این مرکز داده این است که 650 مگاوات برق موردنیاز آن تماما از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شوند. سیتادل از مدرن‌ترین دیتاسنترهای سراسر دنیا است. همچنین بیش از 260 نوآوری در ساخت و ساخت به ثبت رسانده است.

مرکز داده سیتادل ایالات متحده آمریکا

5. دیتاسنتر سوییچ سوپرنپ آمریکا

دیتاسنتری بزرگ در فضایی بالغ بر 350 هزار متر مربع که در لاس وگاس نوادا قرار گرفته است. سیستم‌های فیبر نوری توسط این مجموعه برای 50 میلیون مشتری ارائه می‌شود. یکی از برنامه‌های این مجموعه مبادله اینترنت با شرکت‌های مختلف از طریق پهنای باند بود. پس از ورشکستگی و بررسی زیرساخت‌های فیبر نوری، گام‌های بسیار مهمی در جهت تبدیل انرژی خورشیدی به منابع تجدیدپذیر برمی‌دارد.

6. مرکز داده هتزنر

یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای دنیا که از نظر ارزش پولی به عنوان بزرگ‌ترین گزینه شناخته می‌شود، مرکز داده هتزنر در کشور آلمان است. این مرکز داده در سال 1997 آغاز به کار کرده و انواع مختلفی از خدمات سرور مجازی، اختصاصی، هاست‌های اشتراکی و اختصاصی، گواهی SSL و … را ارائه می‌دهد.

7. مرکز داده Digital Ocean

نمونه دیگری از مراکز داده بزرگ در دنیا، Digital Ocean است که زیرساخت اصلی آن در آمریکا قرار دارد. علاوه بر آن مراکز مختلفی نیز در کشورهای دیگر راه اندازی کرده است. انی مرکز بهترین سرور دنیا را در اختیار شما قرار می‌دهد و همین موضوع سبب می‌شود سرعت بارگذاری صفحه بسیار کاهش یابد. همچنین با گزینه‌های قابل تنظیم می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

8. مرکز داده Vultr

مرکز داده‌ای بزرگ که در سال 2014 در نیوجرسی راه اندازی شده است. در ابتدا هدف از این مجموعه ارائه گزینه‌های انعطاف پذیر با قیمت پایین بود و همین موضوع سبب شد تا به یکی از بهترین دیتاسنترهای دنیا مخصوصا برای مشاغل کوچک و کارآفرینان فردی تبدیل شود. شما می‌توانید از طریق این دیتاسنتر، سرور خود را از میان 14 کشور موجود انتخاب کنید.

9. دیتاسنتر دوپونت فابروس آمریکا

دوپونت فابروس دیتاسنتر دیگری که در کشور آمریکا و شهر ویرجینیا واقع شده است. این مرکز داده نیز از بزرگ‌ترین مراکز داده در دنیا است که با هفت ساختمان مجزا در فضایی بزرگ‌تر از 200 هزار متر مربع به کاربران خدمت رسانی می‌کند.

10. دیتاسنتر هاربین چین

دیتاسنتر بزرگ دیگری که باز هم در کشور چین واقع شده، هاربین است که در شمال چین و استان هیلونگ جیانگ قرار دارد. وسعت این مرکز داده بالغ بر 710 هزار متر مربع است که تحت مالکیت شرکت موبایل چین قرار دارد. این شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه محاسبات ابری و داده‌های مخابراتی است.

سخن پایانی

در این مقاله 10 نمونه از بهترین دیتاسنترهای جهان معرفی شد. این مراکز داده‌ هر کدام با هدفی خاص در گوشه‌ای از دنیا راه اندازی شده‌اند و به صورت شبانه روزی اداره می‌شوند. ویژگی‌های خاصی برای دیتاسنترها تعریف می‌شود و به راحتی نمی‌توان یک یا چند نمونه از آن‌ها را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کرد.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا