لینوکس Linux

هاست لینوکس چیست؟ مزایا و معایب میزبانی لینوکس

هاست لینوکس چیست؟ در عصر تکنولوژی که همگی به دنبال پیشرفت و توسعه هستند، راه‌های بسیار زیادی وجود دارند که کسب و کارها بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند. یکی از حقایقی که وجود دارد، آن است که دیگر کسب و کار به شیوه سنتی در این عصر پاسخگو نخواهد بود. بسیاری افراد از شبکه‌های اجتماعی برای ورود به دنیای جدید استفاده می‌کنند و برخی دیگر وارد دنیای وب می‌شوند. حقیقت آن است که دنیای وب قدرت بسیار بالایی برای حفظ کسب و کارها در این دوره پرتلاطم دارد. اما راه‌اندازی وب سایت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که نیازمند علم و دانش کافی در این زمینه است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای راه‌اندازی یک وب سایت، خرید سرور و هاست است. احتمالا در جستجوهایی که برای توسعه کسب و کارتان داشته‌اید نام هاست لینوکس را شنیده‌اید و این سوال در ذهنتان شکل گرفته که هاست لینوکس چیست و برای چه افرادی مناسب است؟ این مقاله از تادسرور پاسخ سوالات شما عزیزان در رابطه با هاست لینوکس، کاربرد، مزایا و معایب آن را به صورت کامل می‌دهد.

هاست چیست؟

قبل از آنکه به توضیح هاست لینوکس چیست بپردازیم، باید ابتدا با مفهوم هاست آشنا شوید. عبارت هاست از نظر لغت به معنی میزبان است و به محیطی مجازی اطلاق داده می‌شود که بر روی سرور قرار دارد. در واقع هر سرور از چندین هاست تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها شامل فایل‌ها و اطلاعات مربوط به وب سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها هستند. به عبارتی وب سایت شما از طریق هاست در فضای اینترنت منتشر شده و در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد. هاست‌ها فضاهایی همواره به متصل به اینترنت و روشن هستند که از کار افتادن آن‌ها وب سایت شما را از دسترس کاربران در فضای مجازی خارج خواهد کرد. به عبارتی زمانی که کاربران نام وب سایت شما را سرچ می‌کنند، پیامی به تمامی سرورهای موجود در دنیا منتشر می‌شود و بعد از پیدا کردن آدرس دامنه سایت، آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت هاست میزبان و فضای ذخیره‌سازی وب سایت شما در فضای مجازی است که اطلاعات آن را در اختیار کاربران شما قرار خواهد داد. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر درباره هاست، مقاله هاست چیست را مطالعه کنید.

هاست لینوکس چیست؟

حال که با معنی و مفهوم هاست آشنا شدید، به سراغ هاست لینوکس می‌رویم. زمانی که قصد راه‌اندازی سایت و خرید هاست دارید، گزینه‌های متعددی پیش روی شماست که یکی از آن‌ها هاست لینوکس است. در واقع لینوکس یکی از انواع هاست‌های موجود در بازار است که می‌توانید برای هدف خود آن را خریداری کنید. اما هاست لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست لینوکسی چیست

در یک مجموعه مانند کامپیوتر، چیزی که بخش سخت‌افزار را به منابع آن نظیر سی پی یو، RAM و هارد را به هم متصل و آن‌ها را مدیریت می‌کند، سیستم عامل نام دارد. لینوکس نیز نوعی سیستم عامل منبع باز (متن باز) است که بخش سخت‌افزاری و منابع هاست را به هم متصل و مدیریت می‌کند. هاست لینوکس هاستی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که در آن میزبانی وب سایت از طریق سروری با این نوع سیستم عامل انجام می‌گیرد. متن باز بودن لینوکس به این معنی است که می‌توان کد منبع آن را در فضاهای تجاری و غیرتجاری ویرایش و حتی مجدد توزیع کرد. به عبارتی کاربر این نوع هاست می‌تواند هر گونه تغییر دلخواهی را در هسته سیستم عامل ایجاد کند و امکان شخصی سازی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

  سیستم عامل لینوکس در بین سایر گزینه‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اما چه عواملی باعث محبوبیت این سیستم عامل شده؟ یکی از علل محبوبیت این سیستم عامل، کنترل پنل‌های قدرتمند آن است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کنترل پنل هاست لینوکس

برای مدیریت هاست لینوکس کنترل پنل‌های Cpanel و DirectAdmin گزینه‌های بسیار ایده‌آلی هستند. این دو کنترل پنل علاوه بر قدرت بالایی که دارند، ویژگی‌های بسیار ایده‌آلی را نیز به منظور برقراری ارتباط با هاست لینوکس در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این دو شما می‌توانید از کنترل پنل‌های دیگری نیز برای مدیریت هاست لینوکس خود استفاده کنید. اما این دو کنترل پنل تمام نیازهای شما برای مدیریت تامین خواهند کرد. در ادامه توضیحات مختصری درباره کنترل پنل‌های سی پنل و دایرکت ادمین برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

Cpanel

کنترل پنل سی پنل

کنترل پنل Cpanel توسط شرکتی آمریکایی با همین نام عرضه شده که چندین شرکت دیگر در توسعه و گسترش آن نقش داشته‌اند. این کنترل پنل از طریق رابط کاربری گرافیکی که ارائه می‌دهد نه تنها نیازهای شما برای دسترسی به وب سایت و کنترل آن فراهم می‌کند، بلکه شرایط را برای کار کردن با سیستم عامل‌ های CentOS، و  وCloudLinux لینوکس‌های خانواده RedHat و نیز فراهم خواهد کرد. Cpanel یک کنترل پنل بسیار قدرتمند با مزایای بسیار زیاد است که از جمله آن‌ها می‌توان به فضای کاربری ساده و راحت، امکانات و قابلیت‌های مدیریتی کامل، پشتیبانی از اغلب سیستم عامل‌های لینوکس، توانایی پشتیبانی و به‌روزرسانی خوب و محبوبیت و جذابیت بالا در بین کاربران اشاره کرد. این کنترل پنل قیمت بسیار بالاتری نسبت به کنترل پنل دایرکت ادمین دارد.

DirectAdmin

کنترل پنل دایرکت ادمین

دایرکت ادمین اولین بار در سال 2003 و توسط شرکت JBMC Software تولید و روانه بازار شد که محیطی بسیار ساده و راحت برای مدیریت وب سایت دارد. DirectAdmin نیز همانند سی پنل، از اغلب سیستم‌ عامل‌های خانواده لینوکس پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید این کنترل پنل را به صورت ماهانه، سالانه و حتی همیشگی خریداری کنید که هزینه آن کمتر از کنترل پنل Cpanel است. از این رو می‌توان قیمت کمتر و هزینه‌های پایین آن را یک مزیت بزرگ برای این کنترل پنل دانست. از دیگر مزایای آن می‌توان به رابط کاربری جذاب، سهولت استفاده و یادگیری، عدم تحریم آی پی‌های ایرانی و سرعت خوب جهت کنترل هاست اشاره کرد. شما با استفاده از این کنترل پنل نمی‌توانید به سطوح بالا دسترسی داشته باشید. همچنین با هاست‌های ویندوزی نیز سازگاری ندارد.

کاربرد هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس کاربردهای بسیار زیادی دارد که در این بخش به ارائه آن‌ها می‌پردازیم. این هاست از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر: وردپرس، جوملا، TYPO3 و مجنتو را پشتیبانی می‌کند. همچنین گزینه بسیار ایده‌آلی برای هاست ایمیل است. هاست لینوکس دارای فضایی امن و با درجه امنیت بالا است. به همین دلیل سازمان‌های بزرگ که امنیت اطلاعاتشان در اولویت قرار دارد، می‌توانند از هاست لینوکس استفاده کنند. از آنجا که لینوکس با سیستم عامل ویندوز تطبیق بالایی دارد، سرعت و کارایی بسیار بالایی نیز در نوت بوک‌ها دارد. همین موضوع نیز یکی از علل محبوبیت هاست لینوکس در بین کاربران است.

هاست لینوکس مناسب چه افرادی است؟

این هاست برای افرادی که وب سایت خود را با زبان‌هایی غیر دات نتی مانند: php یا python طراحی کرده‌اند، بسیار مناسب است. شرکت‌هایی که امنیت اطلاعات وب سایت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، همچنین کسانی که کارشان مبتنی بر تبادلات ایمیلی است، هاست لینوکس انتخابی بسیار ایده‌آل و مناسب برای آن‌ها به شمار می‌رود.

مزایای هاست لینوکس چیست؟

مزایای هاست لینوکس چیست؟ کاربردهای هاست لینوکس در واقع به نوعی مزایای آن نیز به شمار می‌روند. مثلا کنترل پنل‌های سازگار با هاست لینوکس عملکرد و قدرت بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر کار کردن با آن‌ها نیز بسیار راحت است. از دیگر مزایای این هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

◉ امنیت

امنیت

هاست‌های لینوکسی به دلیل متن باز بودن امنیتی تضمینی دارد. زیرا این قابلیت باعث شده تا بتوان باگ‌ها و مسیرهای نفوذ به سیستم را به راحتی پیدا و مشکل را سریع‌تر حل کرد. بنابراین می‌توان به جرات گفت که سیستم عامل لینوکس همیشه از نظر امنیت یک گام جلوتر است.

◉ اجرای پردازه‌ها در کم‌ترین زمان ممکن

لینوکس به دلیل سبک بودن و نداشتن کدهای مخفی، سرعت اجرای بالایی دارد که یکی از بزرگ‌ترین مزایای خرید آن محسوب می‌شود. در واقع هرچه هسته سبک‌تر باشد، سیستم عامل سریع‌تر است و فضا و منابع بیشتری نیز برای عملکرد وب سایت ایجاد خواهد کرد.

◉ انعطاف‌پذیری بالا

شما به عنوان کاربر هاست لینوکسی می‌توانید هرگونه تغییراتی که دوست دارید در محیط کاری خود ایجاد کنید. همچنین با داشتن این نوع هاست می‌توانید از تمام تگ‌های HTML به صورت کامل استفاده کنید.

◉ نصب در کوتاه‌ترین زمان ممکن

از آنجا که نصب لینوکس به صورت خام انجام می‌گیرد، فرآیند نصب زمان بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین برای ایجاد وب سایت خود بر روی این هاست نیازی به انجام کار خاصی نیست. شما تنها کافیست یک پایگاه داده برای سایت و برنامه خود ایجاد کنید. سپس کپی فایل را انجام داده و آن را به پایگاه داده خود متصل کنید. به همین سادگی می‌توانید وب سایت خود را بر روی هاست لینوکس اجرا کنید.

◉ بازدهی بالا در اجرای برنامه‌ها

هاست لینوکس بازدهی بالایی برای اجرای برنامه‌ها به ویژه برنامه‌هایی که به زبان PHP نوشته شده‌اند و از پایگاه داده MYSQL استفاده می‌کنند، دارد. در واقع پایگاه داده MYSQL بومی سیستم عامل‌های لینوکسی است. همچنین برای افزایش بازدهی این توانایی را دارد که از چندین برنامه برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده کند. ابزارهای جانبی که بر روی این هاست نصب می‌شوند نیز خود در مدیریت راحت‌تر ایمیل‌های وب سایت نقش بسزایی دارند. همچنین می‌توانید چندین کار را به صورت همزمان انجام و برنامه‌های مختلفی را اجرا کنید.

◉ پایداری سیستم

 پایداری سیستم

هاست لینوکس به دلیل پایداری بالایی که دارد کمتر دچار خرابی می‌شود. به همین دلیل نیازی به راه‌اندازی مجدد یا دانلود مداوم به‌روزرسانی این سیستم نیست.

معایب هاست لینوکس چیست؟

معایب هاست لینوکس چیست؟ این هاست علاوه بر مزایای بالقوه‌ای که دارد، دارای معایبی نیز است. البته دیگر انواع هاست‌ها نیز دارای معایبی هستند که خوشبختانه در مورد لینوکس تعداد آن‌ها بسیار کمتر است. معایب هاست لینوکسی شامل موارد زیر است:

◉ پیکربندی

همان‌طور که گفتیم هاست لینوکس به صورت خام نصب می‌شود. به همین دلیل شما بعد از نصب آن تازه باید به سراغ نصب ماژول‌ها بروید که کاری سخت و زمان‌بر است. از طرفی نصب اشتباه ماژول‌ها نیز می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را در عملکرد سایت شما ایجا کند. خبر خوب آن است که معمولا ماژول‌ها توسط شرکت‌های هاستینگ نصب می‌شود. اما با این حال در صورتی که از یک هاستینگ نامعتبر هاست لینوکس خود را تهیه کنید، این دردسر را برای خود به جان خریده‌اید.

◉ ارتباط با برخی توزیع‌ها به واسطه خط فرمان

متاسفانه هاست لینوکس برای برخی توزیع‌ها مانند: Ubuntu رابط کاربری گرافیکی ندارد. به همین دلیل برای برقراری ارتباط با آن‌ها باید از خط فرمان استفاده کنید.

◉ عدم آشنایی اغلب کاربران با دستورات لینوکسی

از آنجا که اغلب افراد بر روی سیستم‌های شخصی خود از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، آشنایی با روش کار لینوکس ندارند. همین موضوع باعث می‌شود که با چالش‌های بسیار زیادی در استفاده از این سیستم عامل مواجه شوند.

◉ عدم پشتیبانی از زبان برنامه نویسی ASP

با آنکه هاست لینوکس از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و فریم ورک‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند. اما متاسفانه سایت‌هایی که با زبان برنامه‌نویسی ASP نوشته شده‌اند در این بین جایی ندارند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه را که باید درباره اینکه “هاست لینوکس چیست” بدانید برای شما عزیزان توضیح دهیم. این هسات قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار بالایی دارد که امکانات بسیار خاصی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اما مراقب باشید که هاست لینوکس خود را از یک شرکت هاستینگ معتبر تهیه کنید تا با مشکلات و چالش‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، مواجه نشوید.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا