سئو SEO

schema چیست؟ بررسی تاثیر اسکیما در سئو سایت

با زمان و هزینه‌ای که برای سئو سایت صرف می‌کنید، باید بدانید که Schema چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. همچنین باید بدانید در سئو‌ نقش اسکیما چیست و چطور می‌تواند به ارتقای رتبه سایت کمک کند. برنامه، زمان و هزینه‌ای که برای تولید محتوای عالی در وب‌سایت صرف می‌شود، اهمیت زیادی داشته و به همین دلیل باید مطمئن شویم که برای بازدیدکنندگان از سایت و‌ مخاطبان ما نمایش داده شود.

جذب ترافیک کافی در وب‌سایت، در درجه اول نیازمند آن است که موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را تشخیص داده و آن را به مخاطبان هدف نشان دهند. اینجاست که باید درک کنیم structured data چیست و چطور به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحات ما را بررسی و طبقه‌بندی کنند. در ادامه می‌بینیم که نقش اسکیما در سئو‌ چیست و بیشتر درباره schema توضیح می‌دهیم.

Schema چیست؟

قبل از بررسی تأثیرات اسکیما در سئو و نقش آن در بهبود رتبه وب‌سایت، با هم مرور‌ می‌کنیم که schema چیست و چه کاری انجام می‌دهد. اسکیما یا داده‌های ساختاریافته (Structured Data) زبان خواندن و درک محتوای صفحات سایت توسط موتورهای جستجو است. منظور از زبان، یک سری کدها یا واژگان معنایی است که برای تشخیص و دسته‌بندی محتوای صفحات، به موتورهای جستجو کمک می‌کند.

با وجود قدرتمندی موتورهای جستجو و استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، دلیل نیاز به اسکیما چیست و چرا آن‌ها همچنان برای خواندن، تشخیص و‌ دسته‌بندی محتوا‌ها به کمک نیاز دارند؟! ازآنجایی‌که موتورهای جستجو توانایی‌هایی بصری ندارند، به جای دیدن محتوای صفحات باید آن‌ها را بخوانند. پس شما با اعمال اسکیما برای محتوای صفحات خود، به موتورهای جستجو می‌گویید که چه مواردی در صفحه وجود داشته و به کمک این ساختار، موتورهای جستجو معنای صفحه را درک می‌کنند. با نگاهی به تصویر زیر، می‌توانید بهتر درک کنید که Schema Markup چیست.

اسکیما چیست به زبان ساده

به‌طورکلی، برای استانداردسازی اطلاعات یک صفحه و طبقه‌بندی محتوای آن، باید از داده‌های ساختاریافته استفاده کرد. به عبارتی، داده‌ها از طریق کد و با استفاده از اسکیما در صفحه‌ای که اطلاعات برای آن اعمال شده، ایجاد می‌شوند. این روند، یک قالب استاندارد برای ارائه سرنخ‌های واضح درباره صفحه و محتوای آن است. برای مثال، اگر محتوای صفحه را یک نوع غذا در نظر بگیریم، سرنخ‌های صریح ارائه شده برای آن شامل دستور غذا و‌ بررسی آن، مواد تشکیل‌دهنده، مدت‌زمان لازم برای آماده‌سازی، میزان کالری و … است. پس همان‌طور که برای آماده کردن یک غذا به تمام این اطلاعات نیاز داریم، می‌توان متوجه شده که اهمیت Schema چیست و چرا موتورهای جستجو به آن نیاز دارند.

کجا باید اسکیما را اضافه کنم؟

حالا که می‌دانیم اسکیما چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم، می‌توانیم جزئیات دیگری مانند نحوه اضافه کردن آن را بررسی کنیم. می‌دانیم که امکان افزودن اسکیما برای تک، تک کلمات صفحه وجود ندارد، اما می‌توان این کدها را برای بسیاری از بخش‌ها اضافه کرد. اما سؤال اصلی اینجاست که نحوه ساخت schema چیست و آیا خودمان باید این کدها را بسازیم؟!

خبر خوب این که شما برای اضافه کردن اسکیما نیازی به دانش کدنویسی حرفه‌ای ندارید. اینجاست که باید ببینیم schema.org چیست و چطور‌ می‌توانیم از آن استفاده کنیم. موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل، مایکروسافت، یاهو و یاندکس، برای آن که یک زبان مشترک برای ساختار داده‌ها داشته باشند، schema.org را راه‌اندازی کردند.

از این منبع به‌عنوان یک کتابخانه دربرگیرنده تمام اطلاعات اصلی ساختار محتوا استفاده شده و وب‌سایتی است که همه انواع طرح‌واره‌ها برای دسترسی مدیران وب در آن ارائه شده است. این وب‌سایت به یک استاندارد جامع برای اسکیما تبدیل شده و فرمت داده‌های ساختاریافته مورد تایید برای همه موتورهای جستجو را ارائه می‌دهد.

کجا باید اسکیما را اضافه کنم

انواع اسکیما چیست بر اساس قسمت‌های مختلف محتوای صفحات وب، باید از انواع طرح‌واره‌های اسکیما استفاده شود. به همین دلیل باید بدانیم که انواع schema چیست و چه بخش‌هایی از محتوای سایت باید اسکیما شوند. رایج‌ترین انواع اسکیما عبارت‌اند از:

  • اسکیما برای آثار خلاق شامل؛ کتاب، فیلم، ضبط موسیقی، دستور غذا، سریال
  • بخش‌های غیرمتنی شامل؛ AudioObject، ImageObject، VideoObject
  • اسکیما برای ایونت‌ها و رویدادها
  • اسکیما برای سازمان و شخص
  • مکان، کسب‌وکار محلی، رستوران
  • اسکیما برای محصول یا پیشنهاد
  • اسکیما برای بخش ‌‌مرور
  • Schema برای سوالات متداول

در حال حاضر، واژگان Schema.org از ۷۹۲ نوع ساختار اسکیما تشکیل شده و هر نوع محتوا، عملکرد و … را در صفحات پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که امکان استفاده از چندین طرح‌واره اسکیما در یک صفحه وجود دارد. برای مثال، در صفحه محصول می‌توانید از طرح‌های پیشنهاد، ویدیو و قیمت استفاده کنید.

عبارات رایج در Schema چیست؟

برای درک بهتر این که اسکیما چیست سعی می‌کنیم تا شما را با برخی از رایج‌ترین عبارات مرتبط با آن آشنا کنیم. مهمترین عبارات شامل موارد زیر‌ هستند.

Schema Markup چیست؟

واژگان معنایی که برای درک و طبقه‌بندی محتوای صفحات توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود، تحت عنوان Schema Markup شناخته شده و ساختار استانداردی دارد که توسط موتورهای جستجوی مختلف تأیید شده است.

عبارات رایج در Schema چیست

Structured data چیست؟

این عبارت از موارد رایج در اسکیما است و به همین دلیل باید بدانید که داده‌های ساختاریافته یا structured data چیست و به چه معناست. به‌طورکلی، داده‌های ساختاریافته شامل یک قالب استاندارد برای ارائه اطلاعات درباره یک صفحه و طبقه‌بندی محتوای آن است.

Search Results

این عبارت، نتایج جستجویی که در موتورهای جستجو قرار داده شده را نشان می‌دهد و شامل عنوان محتوا، URL و توضیحات متا است.

Rich Results چیست؟

درست مانند search results، عبارت rich results هم به نتایج جستجو در صفحه SERP اشاره دارد، اما با این تفاوت که اطلاعات مرتبط آن (مانند تاریخ، بررسی‌ها، دستورالعمل‌ها، مکان و …) از داده‌های ساختاریافته صفحه استخراج شده و به کاربر نشان داده می‌شود. Rich results تحت عنوان نتایج rich snippets، rich cards و یا enriched results هم شناخته شده است.

Schema.org

قبل از این به طور مختصر دیدیم که Schema.org چیست و درباره آن صحبت کردیم. این وب‌سایت منبعی است که تمام طرح‌واره‌ها برای دسترسی مدیران وب در آن جمع‌آوری شده است. به عبارتی، این وب‌سایت یک استاندارد کلی است که نشان می‌دهد انواع کدها و طرح‌های Schema چیست و به عنوان فرمت مورد توافق تمام موتورهای جستجو شناخته می‌شود.

نقش اسکیما در سئو چیست؟

حالا که می‌دانیم Schema چیست و چه کاری انجام می‌دهد، می‌توانیم تأثیر آن در سئو سایت و صفحات را بررسی کنیم. به‌طورکلی، موتورهای جستجو به وب‌سایت‌ها و یا صفحاتی که اسکیما به آن اضافه شده، اهمیت بیشتری می‌دهند، زیرا به دلیل اضافه شدن داده‌های ساختاریافته، موتورهای جستجو زمان کمتری را برای درک محتوای صفحات صرف کرده و شانس بیشتری برای نمایش نتایج مرتبط به کاربران خود دارند. با استفاده وب مسترها از داده‌های ساختاریافته در صفحات، علاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوا، به آن‌ها سرنخ‌های واضحی برای ارائه نتایج در SERP به‌عنوان نتایج rich results می‌دهند.

نقش اسکیما در سئو چیست

با افزودن Schema Markup در صفحات، کاربران می‌توانند در یک نگاه جزئیات اضافی درباره صفحه را بررسی کرده و با دید بهتر درباره محتوای صفحه، روی آن کلیک کنند. به این ترتیب، نرخ پرش کاهش پیدا کرده و مدت زمان بازدید از صفحه افزایش پیدا می‌کند، زیرا کاربران قبل از ورود به صفحه می‌دانند که این محتوا برای آن‌ها مناسب است. پس اگر بخواهیم به شکل ساده توضیح دهیم که تأثیر اسکیما چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم به تمایل بیشتر کاربر برای ورود به صفحه به دلیل همخوانی نتایج جستجو با هدف جستجو، اشاره کنیم.

با افزودن کد اسکیما به صفحات، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا آنچه که در محتوای آن ارائه می‌شود را بهتر درک کرده و در نتیجه رتبه بهتری در بین نتایج جستجو به دست آورید. البته تنها افزودن اسکیما به معنی کسب رتبه اول SERP نیست، بلکه تنها راهی برای بهبود رتبه آن است. به این ترتیب می‌بینید که تأثیر اسکیما در سئو چیست و چطور به بهبود رتبه سایت و جذب ترافیک بیشتر کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که Schema چیست و چطور در بهبود سئو سایت تأثیر می‌گذار‌د. همچنین دیدیم که انواع اسکیما چیست و در چه بخش‌هایی از سایت باید از آن استفاده کرد. اسکیما مجموعه کدها و داده‌های ساختاریافته‌ای است که برای تعیین محتوای سایت و صفحات آن استفاده می‌شود. این ساختار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند محتوای صفحات را درک کرده و در نتیجه، مناسب‌ترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. در نتیجه با نمایش مناسب‌ترین نتایج به کاربر، ترافیک سایت افزایش یافته و مدت زمان بازدید هم بیشتر می‌شود. به این ترتیب می‌توان متوجه شد که نقش اسکیما در سئو چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا