سایر

آموزش ساخت دیتابیس در MySQL

پیش از آموزش ساخت دیتابیس در MySQL باید برای شما توضیح دهیم که اصلا MySQL چیست؟ MySQL سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای بر پایه SQL است. نرم افزار MySQL توسط شرکت اوراکل توسعه، پشتیبانی و توزیع شده است. نرم افزار MySQL یک نرم افزار Open source (منبع باز) و رایگان است که برای کمک به کاربران در داده‌های ذخیره شده ستون‌ها و ردیف‌های جداول و مدیریت پایگاه‌های داده‌ رابطه‌ای از مدل ساده Client-Server استفاده می‌کند. این نرم افزار به کمک زبان محبوب SQL نوشته شده است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تمامی کارهای CRUD (خواندن، ایجاد، آپدیت و حذف) را انجام دهند.

این مدل ساده به دلیل ویژگی‌های مانند: سازگاری، پشتیبانی جامع، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن روز به روز محبوبیت آن در حال افزایش است. MySQL از سیستم عامل‌های معروفی مانند: مایکروسافت ویندوز، لینوکس، macOS، دبیان و اوبونتو پشتیبانی می‌کند. در این مقاله ما ابتدا به نحوه ساخت دیتابیس در MySQL می‌پردازیم. در ادامه به صورت تصویری ساخت دیتابیس را در 2 پنل دایرکت ادمین و سی پنل به شما آموزش می‌دهیم. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه ساخت دیتابیس در MySQL

به منظور راه‌اندازی وب سایت و یا حتی اجرای اسکریپت که نیازمند فضایی برای ذخیره کردن اطلاعات است باید پایگاه داده‌ای بر روی سرور نصب و بعد از آن دیتابیسی بر روی آن ساخته شود. پس داشتن دیتابیس شرط لازم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت است و در عمل بدون داشتن دیتابیس هیچ گونه سایتی را نمی‌توان راه‌اندازی کرد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد دیتابیس صحبت کنیم، در واقع دیتابیس فضایی مجزا بر روی هاست است که اطلاعات متغیر سایت شما را درون خود نگه می‌دارد و هر زمان که شما صفحه و یا اطلاعات را نیاز داشته باشید به سرعت به دیتابیس متصل می‌شود و آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آموزش تصویری ساخت دیتابیس در MySQL با دایرکت ادمین

اولین مرحله بعد از خرید هاست ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین است. دیتابیس محیطی برای مدیریت محتوا است که توسط MySQL مدیریت می‌شود.

  1. برای ساخت دیتابیس به کمک دایرکت ادمین ابتدا از بخش کاربری خود به دایرکت ادمین وارد شوید. در این قسمت نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. سپس در بخش Your Account برای اینکه به بخش ساخت دیتابیس در MySQL توسط رابط کاربری ادمین وارد شوید بر روی گزینه MySQL Management کلیک نمایید.
ورود به دایرکت ادمین
وارد شدن به دایرکت ادمین

2. حال برای ساخت دیتابیس روی گزینه Create new Database کلیک کنید. با کمک این گزینه شما می‌توانید اقدام به انتخاب نام دیتابیس خود نمایید.

3. در این قسمت به طور همزمان شما باید دیتابیسی به صورت دلخواه و یک یوزر مرتبط با این پایگاه داده درست نمایید تا موقع استفاده اطلاعات، وب سایت شما از طریق این 2 پارامتر احراز هویت شود تا اجازه دسترسی، خواندن و نوشتن اطلاعات از پایگاه داده را داشته باشید. برای ساخت دیتابیس در MySQL با کمک دایرکت ادمین شما باید در قسمت  Database Name نام دیتابیس مورد نظر خود را وارد نمایید و بعد از آن در بخش Database Username برای پایگاه داده‌تان یوزر انحصاری بسازید و در قسمت‌ Password رمز عبور قدرتمندی بسازید.

ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین

4. در گام آخر بر روی گزینه Create کلیک نمایید تا دیتابیس مورد نظر شما ساخته شود.در پایان نیز اطلاعات دیتابیس شما نمایش داده خواهد شد و بعد از آن نیاز است که از آنها کپی بگیرید تا در هنگام نیاز از آنها استفاده نمایید.

ساخت دیتابیس در MySQL با استفاده از MySQL Workbench

یکی از ابزارهای بصری برای توسعه، طراحی و مدیریت پایگاه‌ داده MySQL، MySQL Workbench است. ساخت این دیتابیس کار چندان سختی نیست و تنها کافی است تا مراحل زیر را یک به یک انجام دهید.

  1. در قدم اول شما باید MySQL Workbench را باز کنید و بر روی + کیک کنید تا صفحه Setup New Connection برای شما باز شود.
ساخت دیتابیس در MySQL با استفاده از MySQL Workbench
  • در قدم بعد شما باید نام کاربری و اتصال خود را وارد کنید و سپس Test Connection را فشار دهید.
  • برای اینکه وارد لوکال هاست و روت شوید باید  رمز عبور خود را نیز وارد کنید.
ورود به لوکال هاست
  • در قسمت MySQL Connections بر روی اتصال Workbench کلیک کنید. در پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود، گزینه Create a new schema را انتخاب کنید و نام اسکیما را وارد کنید. در نهایت بر روی Apply کلیک کنید.
اتصال Workbench
  • پنجره جدید Apply SQL Script to Database بر روی شما باز می‌شود، روی گزینه Apply کلیک کنید و در نهایت Finish را بزنید.

آموزش تصویری ساخت دیتابیس در MySQL به کمک سی پنل

برای ساخت دیتابیس در MySQL به کمک سی پنل تنها کافی است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. اولین قدم در ساخت دیتابیس در MySQL به کمک سی پنل وارد شدن به دایرکت ادمین است. بعد از وارد شدن به سی پنل خود در قسمت Databases بر روی گزینه MySQL Databases کلیک نمایید.
ورود به سی پنل
  • 2. حال در قسمت Create New Database در کادر New Database نام پایگاه داده خود را وارد نمایید و بر روی گزینه Create Database کلیک نمایید.

3. بعد از آن به مانند دایرکت ادمین برای دیتابیس خود یک یوزر ایجاد نمایید. برای این منظور در قسمت MySQL Users در فیلد Username نام یوزر و در قسمت پسورد رمز عبور مورد نظر خود را وارد نمایید و بعد از آن بر روی گزینه Create User کلیک نمایید.

ساخت دیتابیس در MySQL با سی پنل

4. حال در قدم آخر باید یوزری که ساخته‌اید را به دیتابیس الحاق نمایید برای این منظور در بخش Add User To Database یوزر و دیتابیسی که در مرحله قبل ساخته‌اید را انتخاب نمایید و بر روی گزینه Add کلیک نمایید.

سخن پایانی

نحوه آموزش ساخت دیتابیس در MySQL به پایان رسید و امیدواریم که توانسته باشید برای سایتتان بعد از این آموزش‌ها یک پایگاه داده بسازید و سایت مورد نظر خود را راه‌اندازی نمایید. نکته‌ای که باید به آن توجه شود آن است که اگر شما با کنترل پنل‌های دیگری مانند وب مین، پلسک و … کار می‌کنید باید این را بدانید که نحوه روش کار در همگی یکسان است و فقط باید به دنبال گزینه‌های همنام باشید و به همین طریقی که به شما آموزش دادیم دیتابیس مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که ساخت دیتابیس در MySQL فقط محدود به استفاده از کنترل پنل‌ها و روش‌های گرافیکی نمی‌شود و شما می‌توانید با کمک دستورات مربوط به مدیریت دیتابیس‌ها بر روی MySQL خود دیتابیس و یوزر بسازید و هر کاری که توسط پنل‌ها قابل انجام است را با دستورات انجام دهید. در واقع محیط‌های گرافیکی رابطی بین این دستورات و نیازهای مربوط به مخاطبان است. در آخر از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید کمال تشکر و قدردانی را داریم.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا