سرور اختصاصیسرور مجازی VPS

مجازی ساز vmware esxi چیست؟ مزایا و امکانات vmware esxi

در پاسخ به vmware esxi چیست باید بگوییم ESXi یک نرم افزار بسیار محبوب مجازی سازی ساخته شده توسط شرکت vmware است که بر روی سرور اختصاصی نصب می شود و شما را قادر می سازد که از سخت افزار فیزیکی، برای ایجاد یک یا چند سرور مجازی (VM) استفاده کنید. این مجازی ساز دارای سیستم عامل بر پایه  vmkernel است که بر روی سخت افزار نصب می شود و به شما امکان مدیریت منابع سخت افزاری را می دهد. ESXi مخفف Elastic Sky X Integrated است.

VMware ESXi یک Hypervisor نوع 1 است، به این معنی که برای نصب نیازی به سیستم عامل ویندوز یا لینوکس ندارد، بلکه خودش به عنوان سیستم عامل مستقیما بر روی سخت افزار نصب می شود. این قابلیت به شما امکان می دهد از ظرفیت کل سخت افزار خود استفاده کنید و منابع را به طور موثر در محیط های مجازی برای استقرار در مقیاس کوچک یا بزرگ تقسیم کنید. علاوه بر این، ESXi امکان تقسیم بندی CPU، حافظه رم، هارد دیسک و کارت شبکه را برای مدیر سیستم فراهم می سازد.

این مقاله شما را در مورد اینکه VMware ESXi چیست، چگونه کار می کند و برخی از مزایا و وظایف اساسی که با استفاده از ESXi انجام می شود، آشنا می کند.

سرور ESXI چیست؟

VMware ESXi چگونه کار می کند؟

VMware ESXi یک لایه مجازی‌سازی قوی بین سخت‌افزار و سیستم‌عامل فراهم می‌کند. این نرم‌افزار به صورت مستقل عمل می‌کند و نیازی به سیستم‌عامل قبلی بر روی سخت‌افزار ندارد. پس از نصب، شما قادر خواهید بود تا سرور خود را مدیریت و نظارت کنید.

با استفاده از VMware ESXi می توانید یک سرور را به چندین سرور مجازی(VM) ایمن و قابل جابجایی تقسیم کنید و بسته به نیاز خود بر روی هر یک از ماشین های مجازی، سیستم عامل دلخواه خود را نصب کنید. هر سرور مجازی یک سیستم کامل است که توسط لایه مجازی از دیگر ماشین‌ها جدا شده است. این جداسازی و محیط ایزوله به شما کمک می کند تا خرابی یک سرور مجازی تأثیری بر روی دیگری نگذارد.

نیازمندی‌های VMware ESXi چیست؟

برای نصب VMware ESXi، نیاز به یک کامپیوتر یا سرور فیزیکی با حداقل 4 گیگابایت RAM و 2 هسته CPU و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی هارد دارید. توصیه می‌شود که از هارد RAID 1 استفاده شود تا در صورت سوختن هارد یا خرابی درایو، داده های موجود در سرور را از دست ندهید. همچنین باید ویژگی مجازی‌سازی سخت‌افزار را در BIOS سیستم خود فعال کنید تا VMware ESXi به درستی عمل کند.

هر ماشین مجازی شامل موارد زیر است:

  • BIOS
  • پردازنده‌
  • حافظه رم
  • ذخیره‌سازی هارد
  • شبکه

پس از ایجاد یک ماشین مجازی، می‌توانید سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی را بر روی آن نصب و اجرا کنید.

مزایای VMware ESXi

پس از اینکه با مجازی ساز VMware ESXi آشنا شدید، زمان آن رسیده تا با ویژگی‌های برتر و مزایای این نرم افزار را بشناسید.

حجم نرم افزار

VMware ESXi با حجم ۳۵۰ مگابایت، یکی از کوچکترین مجازی سازهای دنیا است. با توجه به اندازه برنامه، ESXi بدون تأثیر بر ورودی و خروجی (I/O) دستگاه ، از حافظه رم بسیار کمی استفاده می کند.

سرعت نصب

برای نصب ESXI می توان از یک فلش استفاده کرد که کافیست فایل ISO سیستم عامل را دریافت کرده و آن را با نرم افزارهایی مانند Rufus بر روی فلش Bootable کنید. معمولاً نصب ESXi حدود 5 دقیقه طول می کشد.

راحتی در استفاده

VMware ESXi مدیران سیستم را قادر می سازد تا از طریق رابط گرافیکی تحت وب(داشبورد) یا از طریق کامند لاین(shell access) سرورهای خود را مدیریت کنند.

امنیت

اتصال شما به رابط کاربری تحت وب و همچنین محیط ترمینال رمزنگاری شده است و شرکت سازنده نیز دائما در حال ارائه آپدیت های امنیتی است که در صورت استفاده از آخرین ورژن محصولات vmware و وصله های امنیتی، بستر مجازی سازی شما امن خواهد ماند.

امنیت VMware ESXi

مقیاس پذیری آسان

VMware ESXi دارای محدودیت 64 هسته CPU و حداکثر 6 ترابایت رم است. در واقع ۶ ترابایت رم و ۶۴ هسته پردازنده برای یک سرور به قدری منابع وسیع و گسترده ای به شمار می رود که نمی توان از آن به عنوان محدودیت یاد کرد.

استقرار و مدیریت آسان و مقرون به صرفه

VMware ESXi یک مجازی سازی است که برای نصب به منابع بسیار کمی نیاز دارد و ایجاد سرور مجازی در آن نیز بسیار ساده و سریع است. از منابع فیزیکی سرور اختصاصی استفاده می کند و مدیریت حجم کاری را آسان می کند. تمام منابع یک سخت افزار را می توانید به یک یا چند سرور مجازی تخصیص دهید و در صورت نیاز می توانید در آینده سخت افزار سرور اختصاصی را افزایش دهید.

کاربردهای VMware ESXi چیست؟

گفتیم که VMware ESXi یکی از محبوب‌ترین مجازی‌سازها است. اما وظایف و کاربردهای VMware ESXi چیست؟

زیرساخت مقیاس گذاری

یکی از رایج‌ترین وظایف در VMware ESXi مقیاس‌پذیری محیط است که با رشد کسب‌وکارتان انجام آن ساده است. مقیاس‌پذیری به شما امکان می‌دهد تا CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی هارد خود را افزایش دهید تا با افزایش بار کاری، از منابع بیشتری برخوردار شوید.

تنظیم زنگ هشدار برای اضافه بار منابع

VMware ESXi امکان ایجاد یا ویرایش آلارم‌ها را در تب مانیتور برای هر هشداری که می‌خواهید دریافت کنید، به شما می‌دهد. به عنوان مثال، سیستم بطور مداوم بررسی های سلامت متفاوتی از پاور تا رم و دیسک و … انجام می دهد. شما می توانید این آلارم ها را مشاهده کرده و آنها را فعال/غیر فعال کنید. همچنین یک تاریخچه (لاگ) از سیستم برای هر کسی که نیاز به عیب یابی سیستم دارد، فراهم می کند.

تنظیم زنگ هشدار برای اضافه بار منابع

اختصاص نقش به کاربران در شرکت/کسب و کار شما

مدیر سرور ESXi بیشترین کنترل بروی سخت افزار را دارد . هر سرور مجازی باید دارای مجوزها و نقش های کاربری باشد که برای انجام وظایف خاص اختصاص داده شده است. به عنوان مثال،مدیر سیستم می تواند به برخی کارکنان شرکت، نقش های مرتبط با آنچه که برای مشاهده، بررسی یا عیب یابی نیاز دارند، اختصاص دهد. برخی از ادمین ها به دسترسی های سطح Root نیاز ندارند زیرا استفاده نادرست از امکانات، می تواند آسیب فاجعه باری به سرور های مجازی وارد کند. به همین دلیل قادر هستید ادمین هایی با دسترسی و سطح متفاوت ایجاد کنید.


سخن پایانی

این مقاله به این سوال پاسخ می دهد که VMware ESXi چیست؟ ابزار قدرتمندی است که به شما امکان می دهد زیرساخت های خود را کنترل کرده و عملکرد را به حداکثر برسانید. تفاوتی ندارد که یک سرور داشته باشید یا بخواهید کلاستر راه اندازی کنید. هر نوع که بخواهید می توانید زیرساخت خود را با ESXI شکل دهید.

تاد سرور، سرورهای اختصاصی مدیریت شده را برای کاربران پیشرفته ای که به دنبال راه اندازی سرورهای ESXi هستند ارائه می دهد. همه مجبور نیستند بدانند VMware ESXi چیست. کسانی که به دنبال یک محیط مدیریت شده هستند، می توانند سرور اختصاصی با مجازی ساز ESXI را از تاد سرور تهیه کنند که توسط پشتیبانان فنی تاد سرور، راه اندازی، مدیریت و نگهداری می شوند.

مهرداد تاری

تلاش میکنم مطالبی منتشر کنم که از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار باشند. خواهشمندم در صورت مشاهده اشکال، حتما مرا مطلع سازید. سپاس TARIMEHR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا